כלכלנים בארה"ב צופים שהעלייה בהידבקויות בקורונה תרסן את הבראת המשק ברבעון הבא

האטה מצטברת של הפעילות הכלכלית: התמ"ג של ארה"ב התכווץ בשיעור שיא ברבעון השני של השנה ולא הצליח לקזז את הירידה החדה מאפריל • "יש הרבה בלאגן. אנשים לא יודעים אם המדינות שלהם ייסגרו מחר"

מובטלים בקנטקי ממתינים לתורם בלשכת התעסוקה, ביוני / צילום: Bryan Woolston, רויטרס
מובטלים בקנטקי ממתינים לתורם בלשכת התעסוקה, ביוני / צילום: Bryan Woolston, רויטרס

כלכלת ארה"ב התכווצה בשיעור שיא ברבעון השני של השנה, וביחד עם סימני החולשה בשוק העבודה ביולי, נראה שהמדינה ניצבת בפני הבראה איטית מאוד כאשר מגפת הקורונה מתגברת בה בקיץ.

משרד מסחר האמריקאי דיווח בסוף השבוע כי התמ"ג האמריקאי - ערך כל המוצרים והשירותים שמופקים במדינה - ירד על בסיס שנתי מנוכה עונתיות ואינפלציה ב-32.9% באפריל-יוני, או ב-9.5% מהרבעון ינואר-מרץ. הנתונים שנרשמו עתה היו הירידות הגדולות ביותר בתמ"ג מזה יותר מ-70 שנה של מדידת הנתון הזה.

שיא שלילי לרבעון בארהב
 שיא שלילי לרבעון בארהב

במקביל, הנתונים אחרונים של משרד העבודה על המענקים למובטלים הצביעו על גמגום בשוק העבודה. מספר המובטלים החדשים (שפנו לקבלת קצבאות אבטלה בסיסיות) עלה זה שבוע שני ברציפות ב-12 אלף איש בניכוי עונתיות ל-1.43 מיליון בשבוע שהסתיים ביום ראשון שעבר, אחרי יותר מארבעה חודשי ירידה בעקבות השיא בסוף מרץ. מספר המובטלים שמקבלים קצבאות עלה ב-876 אלף ל-17 מיליון בשבוע שהסתיים ב-18 ביולי, אחרי מגמת ירידה שהחלה במחצית מאי.

"אנחנו צופים טיפוס איטי וממושך יותר מן התחתית, לרוע המזל, וכאן הנגיף יכתיב את התנאים", אומרת בת' אן בובינו, הכלכלית הראשית לארה"ב בחברת S&P Global Ratings.

שוקי המניות הגיבו בירידות

שוקי המניות ירדו אחרי שהנתונים על התמ"ג ושוק העבודה סיפקו תמונה מעודכנת על הנזק שהמגפה גורמת לכלכלה.

הנסיגה הכלכלית הגדולה באה כאשר מדינות בארה"ב הטילו סגרים במרץ ובאפריל כדי לרסן את התפרצות הקורונה, והציתו בכך ירידה חדה בתפוקה, ואחר כך הסירו אותם במאי וביוני כדי לחדש את הצמיחה.

העלייה בסוף הרבעון שני לא הספיקה כדי לקזז את הירידה החדה באפריל. כלכלנים צופים שהרבעון השלישי, שהחל ב-1 ביולי, יראה צמיחה, אם כי העלייה במספר ההידבקויות צפויה לרסן את ההבראה.

"הכדור הולך לקפוץ פחות גבוה מכפי שהיה ראוי ברבעון השלישי", אומר ג'יימס סוויני, הכלכלן הראשי של קרדיט סוויס שהוסיף כי לנוכח התפרצויות הקורונה חדשות, "אנחנו יודעים שיש האטה מצטברת של הפעילות הכלכלית".

האמריקאים קונים פחות
 האמריקאים קונים פחות

"קצב ההבראה מאט"

"נתונים ממקורות פרטיים מראים שקצב ההבראה נראה מאט מאז שהייתה עלייה בהידבקויות בקורונה ביוני", אמר יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, ביום רביעי שעבר. הוא דיבר על מדדי הוצאה בכרטיסי חיוב ואשראי, שיעור תפוסה בבתי מלון וביקורים במסעדות ובסלוני יופי.

מדד בנק ג'יי. פי. מורגן צ'ייס שעוקב אחרי עסקאות בכרטיסי אשראי וחיוב הראה שההוצאה הצרכנית עלתה במאי ובתחילת יוני, לפני שנתקעה. נתונים של Facteus, שמתחקה אחרי עסקאות של 15 מיליון מחזיקי כרטיסי אשראי וחיוב, מראים שההוצאה על מסעדות עלתה ביוני אך נתקעה מאז.

לשכת האוכלוסין האמריקאית מסרה בסקר בשבוע שעבר ש-51.1% ממשקי הבית חוו הפסד של הכנסה מעבודה בשבוע שהסתיים ב-21 ביולי - עלייה מ-48.3% ממשקי הבית בסוף יוני.

צניחת התמ"ג האמריקאי ברבעון השני שיקפה את הפגיעה הקשה בהוצאה הצרכנית והעסקית מהסגרים נגד הקורונה, הריחוק החברתי והיוזמות האחרות לריסון הנגיף. ההוצאה הצרכנית צנחה ב-34.6% בקצב שנתי, על רקע ירידות חדות בהוצאה על שירותים כמו בריאות, נופש ומזון.

הוצאות העסקים על תוכנה, מחקר ופיתוח, ציוד ומבנים צנחו ב-27% בהשוואה שנתית ברבעון השני. גם היצוא וגם היבוא צנחו. במקביל, ההוצאה של הממשל הפדרלי עלתה כאשר משקי הבית האמריקאים קיבלו את המחאות התמיכה למשקי הבית ואת הטבות האבטלה המשלימות.

בסוף הרבעון השני, הפעילות הכלכלית עלתה. ההוצאה הצרכנית, בייחוד על קניות גדולות כמו בתים, כלי רכב ועוד הוצאות בנות קיימא, עלתה ביוני. המעסיקים גייסו גם כמעט 4.8 מיליוני עובדים ביוני, אך השיפור בשוק העבודה נראה כעת איטי.

"אנחנו רואים פיטורים חסרי תקדים", אמרה היידי שירהולץ, כלכלנית במכון למדיניות כלכלית שנוטה לשמאל. "הכל נתקע שוב אחרי השיפור שראינו".

מאט גודן, מנכ"ל סטנרליין לוג'יסטיקס מסיאטל, מפעילת מכליות נפט ימיות, אמר שהוא רואה סימנים מעודדים במגזר התובלה הימית. "במבט על המחזורים של יולי, יש כמה סימני תקווה לא רעים כמו עלייה בבתנועת האוניות ומעט התייצבות בשוקי האנרגיה", הוא אמר.

הצרכנים הפכו לפחות אופטימיים

אך המגיפה ממשיכה להטיל צל על הכלכלה. ביום רביעי הודיעה באויינג שהיא תמשיך להפחית את ייצור מטוסים מסחריים ותצמצם עוד יותר את כוח העבודה שלה. חברות כמו הארלי דוידסון ולינקדאין בבעלות מיקרוסופט הודיעו גם הן על פיטורי עובדים ביולי.

הקונפרנס בורד, שהיא חברת מחקר של מעסיקים, הודיעה בשבוע שעבר שמדד אמון הצרכנים שלה ירד ביולי ל-92.6 נקודות מ-98.3 ביוני, כאשר הצרכנים הפכו לפחות אופטימיים לגבי התחזית הכלכלית לשוק העודה בטווח הקרוב.

נאדיה מונטויה איבדה בסוף מרץ את עבודתה כשפית מאפים במסעדה בנובאטו, קליפורניה, בגלל המגפה. יש לה כעת משרה חלקית במרכול אורגני, והיא אופה עוגות ומכינה קינוחים בבית לחברים ושכנים כדי לעזור לעצמה לכסות הוצאות.

"דברים שהיו רגילים יחסית עבורנו, כמו יציאה לחופשה, קמפינג, יציאה למסעדות עם הילדים - כל זה השתנה כי אנחנו לא יכולים לעשות אותם יותר, או מפני שהמסעדות סגורות או משום שאין לנו את הכסף", היא אמרה. "באמת קשה לנו כרגע".

גם העסקים מדברים על אי ודאות מתמשכת. "בסך הכל יש הרבה בלגאן. אנשים לא יודעים בוודאות אם המדינות שלהם הולכות להיסגר מחר", אמר ג'ון פלין, מנכ"ל פליט אדבנטג', חברת השכרת משאיות מפורט לודרדייל, פלורידה. "זו הולכת להיות שנה קשה לכולם".