הקאמבק של יונתן קולבר: מנכ"ל כור לשעבר מחזיק מניות פייבר בשווי של 1.3 מיליארד שקל

מניית האינטרנט הישראלית מתקרבת למחיר של 100 דולר - זינוק של 345% מההנפקה אשתקד • קולבר נכנס להשקעה בחברה עוד בשלב הסיד, והשתתף בכל שלבי הגיוס לפני הפיכת פייבר לחברה ציבורית

יונתן קולבר / צלם: יונתן בלום
יונתן קולבר / צלם: יונתן בלום

מניית חברת האינטרנט הישראלית פייבר ממשיכה לטפס, וכבר מתקרבת למחיר של 100 דולר למניה. בסוף השבוע ננעלה המניה במחיר של כ-93.4 דולר - עלייה של 15.8% בשבוע המסחר האחרון ושל 26.6% בחודש יולי. מאז ההנפקה הראשונית בבורסת ניו יורק, ביוני 2019, זינקה המניה ב-345%, ומאז ההנפקה המשנית שבוצעה לפני כחודשיים היא כבר עלתה ב-56%. שווי השוק הנוכחי של פייבר עומד על 3.3 מיליארד דולר.

פייבר, המנוהלת על-ידי מייסד החברה מיכה קאופמן, פיתחה זירת מסחר אינטרנטית במטרה לחבר בין פרילנסרים מתחומים שונים ללקוחות פוטנציאליים. פייבר סומנה כאחת החברות שעשויות ליהנות מהמגמות של מעבר לעבודה מהבית על רקע משבר הקורונה, משום שהפלטפורמה שלה מאפשרת סגירת עסקאות ללא כל מפגש פיזי בין הלקוח לנותן השירות.

המרוויחים הגדולים "על הנייר" מהעלייה החדה במניית פייבר הם איש העסקים יונתן קולבר, שמחזיק ב-11.9% מפייבר, קרן בסמר, קרן אקסל לונדון SquarePeg Group, ION עם החזקות של 5%-11% והמייסדים קאופמן (6.7%) ושי וינינגר (4.9%). שווי ההחזקה של המנכ"ל קאופמן במניות פייבר עומד על 216 מיליון דולר.

קולבר מחזיק במניות פייבר בשווי נוכחי של 383 מיליון דולר (כ-1.3 מיליארד שקל). הוא נכנס להשקעה בחברה עוד בשלב הסיד, והשתתף בכל שלבי הגיוס לפני הפיכת פייבר לחברה ציבורית.

יונתן קולבר, יליד קנדה ובנו של סנטור לשעבר ואיש עסקים מוביל בקנדה, הגיע לישראל לפני כ-30 שנה כנציג של איש העסקים צ'ארלס ברונפמן, ונשאר בארץ. הוא כיהן במספר תפקידים בקבוצת ברונפמן, ביניהם מנכ"ל קונצרן כור. קולבר העביר את כור ממיקוד בתעשיות מסורתיות לתעשיית ההייטק, אך בעקבות המשבר בתחילת שנות ה-2000 ועל רקע הפסדי חברת ECI, סבלה כור הפסדים כבדים. קולבר שימש כמנכ"ל כור עד 2006, אז נמכרה לחברת אי.די.בי שהייתה בשליטת נוחי דנקנר. כיום הוא שותף בקבוצת קרנות ההשקעות ויולה.

שני עשורים אחרי השמדת הערך האדירה בכור, ילד הפלא חוזר לקדמת הבמה. מה הוא מתכנן? 

וינינגר, שהקים את פייבר עם קאופמן אך עזב עוד לפני שהפכה לחברה ציבורית, מחזיק כיום ב-4.9% ממניות פייבר, כלומר שווי ההחזקה שלו עומד על 157 מיליון דולר (יותר מחצי מיליארד שקל).

חברת טכנולוגיה נוספת שהקים וינינגר והונפקה לאחרונה בארה"ב היא חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד, שהונפקה לפני חודש במחיר של 29 דולר למניה, ונסחרת כיום במחיר של 58.2 דולר למניה (לאחר שכבר זינקה לשיא של כ-86 דולר), ולפי שווי של 3.2 מיליארד דולר. וינינגר מחזיק במניות למונייד בשווי כ-230 מיליון דולר (כ-780 מיליון שקל).

בשבוע שעבר השיקה פייבר פתרון חדש, Promoted Gigs, שמאפשר למשתמשים בפלטפורמה שלה לקדם את עצמם בתשלום באתר, ולזכות בחשיפה גבוהה יותר. גרסת בטא של המוצר יצאה לפני כן, ולדברי החברה היא התקבלה באהדה. לדברי קאופמן, "אנו ממשיכים להעצים את חוויית המשתמש, וחשוב לנו לספק לפרילנסרים באתר שלנו את ההזדמנות להשקיע בצמיחה של עסקי האונליין שלהם. התגובה עד כה הייתה חיובית מאוד. Promoted Gigs היא דרך נהדרת לפרילנסרים איכותיים, מוכשרים ובעלי מוטיבציה להתבלט, להרוויח יותר ולבנות עסק חזק יותר בפייבר".

בבנק ההשקעות אופנהיימר העריכו לאחרונה לקראת ההשקה כי השקת הפתרון עתידה להוביל לשיפור ברווחיות פייבר מעבר לצפי, לצד גורמים נוספים ובהם השקות הפלטפורמה של פייבר בשפות נוספות (גרמנית, ספרדית וצרפתית) והגדלת נתח השוק בשוק שירותי הפרילנסרים על חשבון מתחרותיה.

הריצה המהירה של מניית פייבר  הובילה לכך שכיום מחיר היעד הממוצע שנוקבים האנליסטים נמוך מהמחיר בבורסה בכ-28%, למרות שרוב האנליסטים חיוביים על המניה וממליצים לקנות אותה.

צמיחה של 44% ברבעון הראשון

פייבר רשמה ברבעון הראשון של השנה הכנסות של 34.2 מיליון דולר, נתון המשקף צמיחה של 44%. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), ההפסד הנקי הסתכם ב-6.2 מיליון דולר, ועל בסיס Non-GAAP, בניכוי סעיפים שונים ובהם התגמול ההוני לעובדי החברה, ההפסד היה 2.6 מיליון דולר - משופר לעומת תחזיות האנליסטים.

ה-EBITDA המתואם ברבעון הראשון (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה שלילי בסך 2.9 מיליון דולר. החברה ממשיכה במגמת צמצום ההפסד EBITDA, וצופה בשנה זו EBITDA שלילי של 7-9 מיליון דולר, לעומת 18 מיליון דולר ב-2019. לפי תחזית החברה, ה-EBITDA צפוי להפוך לחיובי במחצית השנייה של 2021.

לא רק פייבר נהנית מהמגמות שצומחות על רקע מגפת הקורונה, כמובן. חברת האינטרנט Wix שפיתחה פלטפורמה שמאפשרת להקים ולנהל אתרי אינטרנט, ופונה בעיקר לעסקים קטנים ובינוניים, נסחרת כבר בשווי של למעלה מ-15 מיליארד דולר ומתקרבת למחיר של 300 דולר למניה, אחרי נסיקה של 137% במחיר המניה מתחילת השנה.

Wix הפכה לחברה הישראלית השנייה בגודלה בוול סטריט אחרי חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט, ששווייה הנוכחי הוא 17.6 מיליארד דולר, ולפני חברת הטכנולוגיה נייס (12.7 מיליארד דולר) וחברת התרופות טבע (12.4 מיליארד דולר).

גם פייבר וגם Wix יפרסמו השבוע את דוחות הרבעון השני, ומעניין לראות האם המגמה החיובית במניה תימשך גם אחריהם.