"בלתי נתפס שהכל נפתח ורק עולם התרבות נשאר מאחורה"

דיון סוער בועדת הקורונה נסוב סביב הגבלות הממשלה - גרוטו הבטיח ש"יש כוונה כללית לפתוח את עולם התרבות", ויו"ר הועדה, יפעת שאשא ביטון דרשה תאריך יעד לפתיחה הזאת • ויכוח אחר פרץ כאשר ח"כ יוליה מלינובסקי טענה כי 70% מהתחלואה היא במגזר החרדי

יפעת שאשא ביטון בועדת הקורונה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יפעת שאשא ביטון בועדת הקורונה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

דיון סוער בועדת הקורונה בכנסת, שוב, על ההגבלות שמחילה הממשלה וההיגיון שמאחוריהן.

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, אמר כי "יש כוונה לפתוח את אירועי התרבות ברגע שזה יתאפשר מבחינת נתוני התחלואה. אבל מצב התחלואה עדיין גבוה ומספר החולים הקשים עדיין נמצא בעלייה שהיא אמנם איטית. המגמה הכללית היא התייצבות ואנחנו עושים את כל המאמצים בכדי להוריד את קצב התחלואה".

הוא הזהיר כי יש לפעול בזהירות והדרגתיות כדי "שלא נקבל מה שקיבלנו בפעם הקודמת". גרוטו דיבר על הניסיון להתוות מתווה אחיד של תו סגול שיתחשב בגודל האולם, האם הוא פתוח וסגור ועוד קריטריונים: "מחר יש דיון בשולחן עגול בעניין התרבות שיביא משרד התרבות והספורט. הכוונה היא למצוא דרך להפריד בין רשויות לפי דרגות", והוא הבטיח כי בתוך שבוע יובא המתווה.

ח"כ יפעת שאשא ביטון, יו"ר הוועדה הגיבה: "זה בלתי נתפס שהכל נפתח ורק עולם התרבות נשאר מאחורה, אני לא מצליחה להבין עולם התרבות לא יושב על סדר בייחוד כשהוא אחד מהמקומות היחידים שאפשר לעשות בהם סדר ולדעת בדיוק מי נמצא ומה היה. יש כל כך הרבה מתווים מתאימים, זה מריח לא טוב שהדבר היחידי שאנחנו לא מצליחים לברר ולפרום מכל הדבר הזה זה עולם התרבות, לא יכול להיות שזה העולם שיכול להיערך בסדר הכי מופתי ואנחנו לא מאפשרים לו להתקיים. אנחנו רוצים תאריך יעד לפתיחה. לפי מצב התחלואה היינו צריכים לפתוח אותם שלשום לא מחר. אנחנו מדברים על מקומות מוסדרים! להכניס את כל נושא התערוכות ולהשוות את מוזיאוני המדע למוזיאנים האחרים. אנחנו דורשים תאריך יעד!". גרוטו לא הגיב אבל חברי כנסת אחרים תמכו בדבריה.

ויכוח אחר פרץ כאשר ח"כ יוליה מלינובסקי טענה כי 70% מהתחלואה היא במגזר החרדי. שאשא ביטון דרשה כי הדיון לא יהיה מגזרי, אבל מלינובסקי, שמתחה ביקורת על הכוונה לאפשר כניסת תלמידי ישיבות שאינם אזרחי ישראל, אמרה: "אנחנו משקרים, כולם, מי שיושב בחדר יודע איפה הבעיות ואיפה צריך לטפל".

הנושא עלה גם בדיון בועדת החוקה: יו״ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ טען כי מדובר באפלייה דתית בחסות הקורונה. לדבריו: "אלפים על גבי אלפים ייכנסו לישראל בגלל לחץ פוליטי של המפלגות החרדיות, בעוד בני זוג של ישראלים תקועים בחו״ל ולא יכולים לחזור לארץ כדי לחיות עם משפחותיהם. אבל את כניסתם לארץ של 16,000 תלמידי ישיבה רוצים לאפשר למרות הסיכון הבריאותי, בניגוד לדעתו של הפרוייקטור רוני גמזו".

ברקע הדברים, הכוונה של יו"ר הקואליציה מיקי זוהר לפטר את שאשא ביטון מראשות הוועדה לא מתקדמת וככל הנראה תמוסמס. למהלך ולזוהר התנגדות רבה גם בליכוד, וכרגע נראה כי זוהר לא ילחם עליו עד הסוף.