הנוסעים ימשיכו לחכות: ההחזר הכספי מחברות התעופה יידחה שוב

הנוסח החדש של חוק התעופה קובע כי חברות יוכלו לדחות את החזרת הכספים לנוסעים עד ה-1 באוקוטבר אם יוכיחו שהתרחשה ירידה של 70% במחזור שלהם • השינוי דורש את אישור הכנסת, שצפויה לתמוך בו

מטוס ממריא בנמל תעופה / צילום: shutterstock
מטוס ממריא בנמל תעופה / צילום: shutterstock

חוק התעופה שוב יעבור שינוי - בנוסח האחרון הצרכנים יזכו לקבל את כספם עד ה-1 באוקטובר. בעקבות התנגדות שהביעו השרים אבי ניסנקורן ועמיר פרץ לגרסה שהציעה שרת התחבורה מירי רגב הוסכם על מתווה שישקלל גם את המצב הכלכלי של החברות.

הנוסח החדש כולל סעיף מעניין - כדי שחברה תקבל דחייה ל-1 באוקטובר כמועד להחזרת הכספים ללקוחות, היא תצטרך להציג בתוך שבועיים דוח החתום בידי רואה חשבון חיצוני ומוכיח ירידה של 70% במחזורים לעומת שנה קודמת. חברה שלא תוכיח ירידה, תצטרך להשיב את הכספים במועד שנקבע בחוק, כלומר ה-14 באוגוסט.

זאת ועוד, לבקשת עמיר וניסנקורן, אם אל על עד תסיים את ההנפקה של 150 מיליון דולר כחלק ממנגנון הסיוע שהיא בחרה לקבל מהמדינה, היא תצטרך להחזיר את הכספים במועד המקורי ועוד לפני ה-1 באוקטובר. אל על, לפי הנחיות משרד האוצר צריכה לסיים עם ההנפקה עד לסוף חודש אוגוסט ולאחר מכן היא צפויה לקבל הלוואה של 250 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור של 75%. נקודת המוצא היא שברגע שיוזרם לאל על ההון האמור, גם אם זה יקרה באמצעות רוכש שיזרים לה 75 מיליון דולר, עליה להשיב את הכספים לנוסעים.

כדי לאשר סופית את ה-1 באוקטובר כמועד האחרון להחזר כספי הנוסעים נדרשת חקיקה ושלוש הצבעות בהתאם. דחיית המועד להחזר צפויה לקבל תמיכה בכנסת.

מיליארדי שקלים כלואים

נזכיר, חוק התעופה שונה בעקבות משבר הקורונה והוא קבע באמצע חודש יולי כי עד ה-14 באוגוסט החברות יצטרכו להחזיר לצרכנים את כספם על טיסות שבוטלו. מדובר במיליארדי שקלים. החוק שונה בעקבות לחץ שהפעילו החברות כשהוא קובע כעת פרק זמן של 90 ימים ולא 21 ימים להחזר כפי שקיים בחוק התעופה המקורי והוא מבטל את תוספת הפיצוי לביטול של טיסה. יודגש כי מדובר במקרים שבהם חברת התעופה היא שמבטלת את הטיסה ולא במקרים שבהם הנוסעים מבטלים את הטיסה.

עד כה, אלפים רבים של נוסעים ממתינים לכספם, חלק עוד מחודש מרץ אז החל ביטול מסיבי של טיסות עם ההנחיות שסגרו את הכניסה לאזרחים זרים וחייבו 14 ימי בידוד לנכנסים. רבים מהנוסעים המתוסכלים זוכים לאטימות מחברות התעופה, שמצידן מצפות להתחשבות במצבן הכלכלי הקשה, והוא אכן קשה. אלא שנדרש איזון משום שגם הצרכנים נקלעו לסחרחרה הכלכלית במשבר הקורונה. כך או כך, החוק אמור להגן על הצרכנים.

אחרי שהוא עבר תיקונים והתאמות לתקופת הנוכחית, ביקשה שרת התחבורה מירי רגב להזיז את המועד שנקבע להחזר, ה-14 באוגוסט, בעיקר כדי לאפשר לאל על להחזיר את כספי הנוסעים. אל על מחזיקה בקופתה יותר ממיליארד שקל שהיא הבטיחה להחזיר כשתיושם תוכנית הסיוע הממשלתית עבורה. מנכ"ל אל על גונן אוסישקין ציין לא אחת כי ההחזרים מצויים בתוכנית העסקית של החברה. בתוך כך, אל על לוקחת בחשבון כי היא תוכל להשאיר אצלה חלק מהכסף ולספק במקום זאת שוברים לטיסות עתידיות, סעיף נוסף שהוכנס לחוק המתוקן. הבחירה לקבל החזר או שובר נתונה בידי הצרכנים.