ח"כ שאשא-ביטון: "אפשר למצוא מתווה לפתיחת התעופה"

יו"ר ועדת הקורונה בכנסת ציינה כי "כפי שנמצא מתווה ליציאת 30 אלף לאומן, וכניסת 15 אלף סטודנטים ותלמידי ישיבה", כך גם אפשר לפתוח את השמיים בארץ • איתן בן דוד, המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, השיב כי "השמיים פתוחים ומעולם לא נסגרו"

יפעת שאשא ביטון בועדת הקורונה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יפעת שאשא ביטון בועדת הקורונה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, אומר כי עמדתו המקצועית של המשרד היא שאסור לאפשר את אירוע יציאה לאומן באוקראינה, בראש השנה, אירוע שבו 30 אלף ישראלים, מתכנסים על רחוב וחצי ואחר כך חוזרים לישראל. "הדרך היחידה לעצור את זה היא שהרשויות באוקראינה ינקטו את הפעולות המתאימות".

בדיון בוועדת הקורונה אמר שלמון כי מצב התחלואה שלנו הוא פי עשרה מהסף של מדינה ירוקה, ויש לנו עוד דרך ארוכה לעשות. "גיבשנו הבנות עם הרבה מאוד מדינות עד היום שבו מצאנו את עצמנו שוב מדינה אדומה והמדינות לקחו צעד אחורה. המתווה של ירוק ואדום - כל עוד אנחנו אדומים לא יהיו הסכמים מלבד מתווה חד צדדי שיאפשר כניסה לישראל ממדינות ירוקות. בגלל הגדרות האיחוד האירופי איננו יכולים להיכנס למדינות האיחוד. אנו מגבשים מתווה לכניסת תיירים לישראל ממדינות ירוקות, ובקבינט הקורונה הקרוב יוצג מתווה לנסיעת ישראלים. כניסת ישראלים ממדינות אדומות לישראל - היא רק לאחר 14 יום בידוד. העמדה המקצועית היא שאין תחליף לבידוד".

יושבת ראש הוועדה ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו בליכוד) אמרה בפתח הישיבה כי "כפי שנמצא מתווה ליציאת 30 אלף לאומן, וכניסת 15 אלף סטודנטים ותלמידי ישיבה - אפשר למצוא מתווה לפתיחת התעופה. צריך לזכור שלא מדובר רק על נתב"ג והתיירים אלא יש כאן הרבה מאוד מעגלים של אנשים שמתפרנסים מהעולם הזה ועלינו לדאוג לפרנסתם. אנחנו כאן כדי לראות איך אנחנו מקדמים את זה במיוחד לנוכח הפעולות האחרונות שננקטו בממשלה".

איתן בן דוד, המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, השיב כי "השמיים פתוחים ומעולם לא נסגרו. מצב התחלואה בישראל אחד מהגבוהים בעולם ביחס למספר התושבים, והיא מוגדרת 'מדינה אדומה'. לכן רוב מדינות העולם לא מכניסות ישראלים או דורשות בידוד הרמטי. גובש תו כחול להפעלת נתב"ג וחברות התעופה הנוסעות לישראל וממנה, אך בגלל מצב התחלואה הוא טרם הופעל. מתווה התעופה יובא בימים הקרובים לקבינט הקורונה, ומקווה שנהיה עם בשורות טובות". המתווה יאפשר לישראלים לצאת למדינות ירוקות, כ-10 במניין, כמובן בצורה הדדית. ישראלים שיצאו למדינות אלו ויחזרו, לא יהיו חייבים בבידוד. בן דוד אמר כי לא בטוח שיש צורך במעבדה בנתב"ג - כפי שקיימות בשדות תעופה אחרים בעולם, מעבדות המספקות תוצאות מיידיות למגיעים מחו"ל.

ח"כ יוליה מלינובסקי ישראל ביתנו שאלה "אם מאפשרים לאזרחים זרים להכנס לארץ , מדוע לא מאפשרים לבני ובנות זוג שאינם מתגוררים בארץ להכנס ארצה?".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) אמר כי "חוץ מהצהרות אין למדינה תכנית סדורה לפתיחת התעופה. 200 אלף איש מתפרנסים מתעשיית התיירות, וכמעט חצי שנה הם ללא עבודה וללא הכנסה - וללא אופק. על התעופה להיפתח כבר מחר בבוקר, וכ-40 מדינות כבר עשו זאת במגבלות שונות. יש לקבוע כבר בשבוע הבא דיון מעקב כדי להניע את הממשלה לזרז את ההליך".

איילת שקד (ימינה) טענה ש"עד עכשיו לא עשו שום הכנה לפתיחת התעופה, אמנם אנחנו מדינה אדומה כבר זמן רב, אך דווקא בגלל עובדה זו, יש להכין מתווה לפתיחה: מעבדה בנתב"ג להמתין שלוש שעות, ולהיכנס על חשבונו לבידוד. העולם מתרגל לעשות עסקים בצל הקורונה, כי זום אינו תחליף לפגישות פנים אל פנים, והמציאות הנוכחית פוגעת בכלכלתנו. אפשר לצמצם סיכונים".

יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם) ו יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) דרשו לאפשר כניסת בני זוג שאחד מהם אינו אזרח ישראלי ולכן לא יכול להיכנס לישראל.