טראמפ: ארה"ב צריכה לקבל נתח מעסקת מיקרוסופט-טיקטוק

לאחר שאישר למיקרוסופט להתקדם עם עסקת הרכישה של פלטפורמת שיתוף הסרטונים הקצרים טיקטוק, טראמפ מכריז כי ממשלת ארה"ב צריכה לקבל נתח משמעותי מהעסקה • בעבר איים טראמפ לעצור את השימוש בפלטפורמה הסינית בארה"ב

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס

מיקרוסופט קיבלה אור ירוק מנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, להמשך המגעים שלה לרכישת פלטפורמת שיתוף הסרטונים הקצרים, טיקטוק. זאת, בעקבות שיחה בין טראמפ למנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, שהתקיימה ביום א', שבה טראמפ אמר לנאדלה כי אם תתקיים העסקה, משרד האוצר האמריקאי יקבל נתח מסכום הרכישה.

בתדרוך שנערך בבית הלבן אמש (ב'), טראמפ נשאל על השיחה עם נאדלה, במסגרתה השניים סיכמו על תנאים להמשך המגעים לרכישת טיקטוק הסינית, ואמר כי "אמרתי לו שמה שלא יהיה המחיר, נתח משמעותי ביותר מהמחיר יצטרך להגיע למשרד האוצר האמריקאי, כי אנחנו אלה שמאפשרים את העסקה הזו. כרגע, אין להם שום זכויות אלא אם אנחנו נותנים להם אותן, אז אם אנחנו ניתן להם את הזכויות, זה (הכסף - י.י) חייב להגיע אל המדינה הזו".

בשבוע שעבר טראמפ אמר שהוא מעוניין להכריח את טיקטוק, פלטפורמת שיתוף סרטונים פופולרית בבעלות סינית, להימכר לחברה אמריקאית כדי להמשיך ולפעול בארה"ב. במקביל, דווח כי מיקרוסופט נמצאת במגעים לרכישת החברה. אך ימים ספורים לאחר מכן טראמפ הודיע כי בכוונתו לאסור על טיקטוק לפעול בארה"ב באופן גורף ועצר את המגעים בינה ובין מיקרוסופט. כעת, לאחר השיחה בינו לנאדלה, מיקרוסופט הודיעה שהיא ממשיכה עם המשא ומתן.

טיקטוק הושקה בסין ב-2016 תחת השם Douyin, והיא נמצאת בבעלות הסטארט-אפ הסיני בייטדאנס של היזם זנג יימינג. בארה"ב חוששים מכך שהממשל הסיני משתמש באפליקציה לצורך ריגול ואיסוף מידע על הצעירים האמריקאים, ובכלל מהעולם המערבי. בטיק טוק הכחישו שיש שימוש כזה. עם העלייה בפופולריות שלה במערב, החברה פעלה על מנת להפריד את טיקטוק מהפלטפורמה הסינית, כדי להרגיע את חששות המשתמשים, וכיום היא מנוהלת באופן עצמאי על ידי קווין מאייר, לשעבר בכיר בדיסני.

לאפליקציה יש 1.65 מיליארד הורדות, כ-700 מיליון משתמשים פעילים בעולם המערבי ו-400 מיליון משתמשים נוספים בגרסה הסינית שלה. בני נוער וצעירים בגילאי 16-24 מהווים כ-40% ממשתמשי טיקטוק, לפי נתוני חברת המחקר Global Web Index ל-2019. הפופולריות של טיקטוק בקרב בני נוער הביאה אותה להישגים מרשימים והיא סיימה את 2019 במקום השני בטבלת ההורדות העולמית, אחרי וואטסאפ, לפי דוח שפרסמה חברת המחקר Sensor Tower. לפי אותו דוח, היקף הכנסותיה של טיקטוק הגיע ב-2019 ל-177 מיליון דולר בלבד.