המסגרת של לקוחות הפועלים נחתכה בחדות; הבנק: "נכיר במקבלי קצבה כמקבלי שכר"

לקוחות בבנק שאיבדו את הכנסתם השוטפת קיבלו הודעה על קיצוץ משמעותי במסגרת האשראי • הפועלים מרגיע: "המערכות עודכנו מחדש לפי המודל בו לקוחות אשר יצאו לחל"ת או מקבלי קצבת אבטלה הוגדרו כמקבלי שכר לצורך קביעת מסגרת האשראי"

לקוחות בבנק הפועלים שלא נכנסה להם משכורת מסודרת לאחרונה משום שהוצאו לחל"ת או שאיבדו את מקום עבודתם או את הכנסתם כעצמאים, קיבלו לאחרונה הודעה מהבנק כי מסגרת האשראי שלהם מצטמקת מיידית ובאופן משמעותי, לסך של 1,000 שקל בלבד.

בבנק מבהירים היום כי מדובר בטעות וכי הבנק החליט להגדיר את כי מי שמקבל קיצבה מביטוח לאומי כ"בעל משכורת" לצורך העניין, כך שמסגרת האשראי שלהם לא תיחתך באופן גורף. עם זאת, ברמה פרטנית אפשר ויהיה שינוי במסגרת האשראי, בהסתמך על היבטים פרטניים של הלקוח.

ככל הידוע הבנק הודיע בימים האחרונים ללקוחות כי מסגרת האשראי שלהם תיחתך ל-1,000 שקל בלבד, למשל למול מסגרת אשראי קודמת של 30,000 שקל. בסביבת הבנק מסבירים כי מדובר במהלך שקרה באופן אוטומטי משום ש"האלגוריתם" זיהה שאין משכורת קבועה, שעל פיה נקבעת מסגרת האשראי כדבר שבשיגרה.

אבל, מסבירים בסביבת הבנק, הלקוחות שקיבלו הודעה שכזו גם אמורים לקבל הודעה בימים הקרובים שלפיה עצם ההכרה בקיצבה חודשית, שמובטחת לתקופה של שנה, תאפשר אי קיצוץ מסגרת האשראי שלהם ל-1,000 שקל תחזור למסגרת המקורית שהייתה.

מבנק הפועלים נמסר היום בתגובה כי "מסגרת האשראי למקבלי שכר נקבעת אוטומטית במערכות המחשוב של הבנק. בשבועות האחרונים המערכות עודכנו מחדש לפי המודל בו לקוחות אשר יצאו לחל"ת או מקבלי קצבת אבטלה הוגדרו כמקבלי שכר לכל דבר ועניין, לצורך קביעת מסגרת האשראי. הנהלת הבנק פעלה לעדכון המסגרות ומכתבים שנשלחו ללקוחות על הפחתת מסגרת האשראי ל-1,000 שקל אינם רלוונטיים".

לדברי עו"ד גלעד נרקיס, העוסק בהתמודדות מול המערכת הבנקאית, "מבלי להתייחס לנסיבות הספציפיות במקרה זה, למסגרת האשראי עליה מסתמך הלקוח קיימת חשיבות רבה בניהול ענייניו הכספיים, וככזאת ביטולה או צמצומה החד צדדי עלול להביא כל אדם, ואף כזה שאינו בקושי כלכלי כלשהו, אל פתחו של מדרון חלקלק, שבסופו הוא עשוי למצוא עצמו במצב של חדלות פירעון וקריסה כלכלית.

"זכותו של הבנק להפסיק או להקטין את האשראי כפופה לחובת תום הלב ולקיום ההסכם בדרך מקובלת ויחד עם זכות זו של הבנק להפסיק את האשראי בנסיבות מוצדקות, מוטלת על הבנק החובה ליתן ללקוח התראה סבירה מראש על מנת ליתן ללקוח שהות להסדיר את ענייניו הפיננסיים ולהיערך בהתאם".

עוד הוסיף עו"ד נרקיס כי "מיד עם קבלת הודעה בדבר צמצום מסגרת האשראי מומלץ ללקוח לפנות לבנק - ורצוי לתעד פניה זו - לברר סיבת ההודעה, להסביר את הנזקים שיגרמו ללקוח ככל שתוקטן מסגרת האשראי ולשכנע את הבנק לחזור בו מן ההודעה בנימוק כי פעולה זו אינה מוצדקת ואינה דרושה".