יו"ר מרכז השלטון המקומי: "אם מערכת החינוך תסגר, המשק יקרוס"

"המתווה של החזרה ללימודים שהציג משרד החינוך מאוד עמום ומאוד כולל" • את הדברים הללו אמרה מזכל"ית הסתדרות המורים יפה בן דוד, בוועדת החינוך בכנסת, שאליה לא הגיע שר החינוך • על מנת לעשות את ההתאמות הנדרשות בן דוד דרשה לתגבר את בתי הספר ולתת אוטונומיה למנהלים ע"מ להחליט מה ללמד

חיים ביבס / צילום: איל יצהר
חיים ביבס / צילום: איל יצהר

שר החינוך יואב גלנט, מנכ"ל משרד החינוך ובכירי המשרד החרימו את ישיבת ועדת החינוך בכנסת שנועדה ללדון בהיערכות לפתיחת שנת הלימודים הבאה.

יו"ר הוועדה ח"כ רם שפע (כחול לבן) אמר כי אף שהוועדה נענתה לפניות של לשכת שר החינוך לדחות את הדיון פעמיים "השר בחר להודיע לנו אתמול (ג') שהוא לא בא. אנחנו מכבדים את הכנסת ואת כבודו של הציבור כי בעיניי אין לכם זכות לא לתת תשובות לציבור. גם אם אין לכם את כל התשובות, אני בטוח שהציבור מבין. אם עדיין לא יודעים איך מצילים את תוכנית קרב או תוכנית הילה, אתם הייתם צריכים להגיע לפה. גם אם אין תשובות צריך להתייצב ולהגיד זאת. שר החינוך הורה לכולם להחרים את הדיון הזה, אין אף נציג של משרד החינוך ככל שאני מבין. נפנה ליו"ר הכנסת בעניין".

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים אמרה בישיבה כי "המתווה של החזרה ללימודים שהציג משרד החינוך מאוד עמום ומאוד כולל. אני חוששת מהלחץ הציבורי על משרד הבריאות שכל הזמן משנה את החלטותיו ומי שסובל מזה הם המורים והתלמידים. נדבקו הרבה מורים ותלמידים, ואם אתם טוענים שאין הדבקות אנחנו מבקשים הוכחות לכך. אנחנו מבקשים עוד אדם שיהיה כוח מסייע בכיתות א' וב'. בנוסף, צריך להפחית את מקצועות הלימודים כי אי אפשר בתקופה כזו ללמד את כל המקצועות, לשם כך תנו אוטונומיה מלאה למנהלי בתי הספר להחליט מה ללמד ומי יכנס למערכת ככוח מסייע. אל תפעילו למנהלים מתווים, ותגידו להם להתחיל להתנהל על פיהם, זוהי לא אוטונומיה.

משרד הבריאות נותנים הנחיות ברורות, אבל בלתי אפשרי ליישם אותן, ואח"כ אומרים שעובדי ההוראה לא רציניים. איך אפשר ריבונו של עולם, לשמור מרחק של שני מטר ולוודא שהילדים ישימו מסיכה כל היום?".

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי בישראל אמר שבבית הספר של החופש הגדול נדבקו אחוז קטן מהתלמידים - כ-5% , כאשר כל השאר כ-95% קיבלו למידה מלאה. עוד אמר: "אנחנו בשלטון המקומי חושבים שהילדים הקטנים צריכים ללמוד בכיתה הרגילה וההסעות צריכות להתקיים על אותו עיקרון. באשר לכיתות ד' ו-ה', אפשר להחזיר ללימוד מלא. לכיתות ה' ו-ו' נמצא את הפתרונות הנדרשים ונוכל להשתמש בכל כוח האדם. אנחנו קוראים להוציא היום קול קורא כדי להביא את פרחי ההוראה ולהכניס אותם למערכת. אפשר גם ללמוד במשמרות כמו שיש בחלק מהמקומות בחו"ל - שכבות נמוכות בבוקר, והכיתות הגבוהות מהצהריים עד הערב". ביבס התריע :"כולם מאיימים שיסגרו את מערכת החינוך, אם המערכת תסגר, המשק יקרוס, ואנחנו לא רחוקים מזה, אין רזרבות מתחת לאדמה. ההצעות לסגור את המערכת בגלל אחוז תחלואה מסוים זה קשקוש מקושקש של אנשים מנותקים. הצבא עם פיקוד העורף והשלטון המקומי יודעים להוביל את המשימה, כל השאר שיתעסקו ברגולציה. אני קורא לאנשי משרד האוצר - תנו לנו וואוצ'רים כדי שנצא כבר לדרך".