בעלי עסק קטן? פייסבוק תשמח לסייע לכם (אבל בתנאי שאתם בתל אביב)

בימים אלה משיקה פייסבוק תוכנית מענקים לעסקים קטנים, שתעניק סך כולל של למעלה מ-1.3 מילון דולר לעסקים קטנים בישראל, ואחת המגבלות לקבלתו היא במיקום העסק • מתברר שפייסבוק העולמית תפעיל את תוכנית המענקים, אך רק בערים שבהן יש לה משרדים או בסמוך אליהם

שלט "להשכרה" מונח על רצפת עסק שסגר. המשבר הכלכלי גרם לעסקים רבים לפשוט רגל / צילום: כדיה לוי, גלובס
שלט "להשכרה" מונח על רצפת עסק שסגר. המשבר הכלכלי גרם לעסקים רבים לפשוט רגל / צילום: כדיה לוי, גלובס

יש לכם עסק עצמאי קטן של יותר משני עובדים? נקלעתם למשבר בעקבות מגפת הקורונה? פייסבוק תשמח לסייע לכם, אבל היי - רק בתנאי שהעסק שלכם ממוקם בגוש דן. בימים אלה משיקה פייסבוק תוכנית מענקים לעסקים קטנים, שתעניק סך כולל של למעלה מ-1.3 מילון דולר לעסקים קטנים בישראל, ואחת המגבלות לקבלתו, היא כאמור במיקום העסק.

המטרה המוצהרת של פייסבוק היא: "לסייע לעסקים הקטנים לבנות את עצמם מחדש ולהתאים את פעילותם העסקית למציאות המשתנה". עוד נמסר כי המענק יינתן כחלק מתוכנית המענקים העולמית של פייסבוק עליה הכריזה סמנכ"לית התפעול שריל סנדברג עם פרוץ מגבלות המגפה, במרץ האחרון. במסגרת התוכנית הכוללת, יוענקו כ-100 מיליוני דולרים ל-30 אלף עסקים קטנים בעולם, כאשר המענק כולל מזומן ושוברים לפרסום על גבי הפלטפורמות של פייסבוק. תנאים נוספים לקבלת המענק הם: ותק של שנה ומעלה, ושניים עד 50 עובדים.

עסקים שעומדים בקריטריונים, יוכלו להגיש מועמדות החל מ-5 באוגוסט, בשעה 15:00. גובה הסכום לעסק יעמוד על 14,663 דולר, מתוכם 9,162 דולר במזומן והיתר כאמור, בשוברי פרסום באמצעות הפלטפורמה.

אז מדוע רק בגוש דן? האם אזורים אחרים בישראל, בעיקר בפריפריה, לא נפגעו מהמצב, ולא זקוקים לחיזוק באמצעות הפלטפורמה, שהיא בכלל וירטואלית? מתברר שהרציונל המנחה הוא שפייסבוק העולמית תפעיל את תוכנית המענקים, אך ורק בערים שבהן יש לה משרדים או בסמוך אליהם, ובישראל, שני משרדיה של החברה ממוקמים בתל אביב. כאן אולי המקום להזכיר שישראל היא מדינה קטנה, והמרחק בין הערים בה קטן, על אחת כמה וכמה יחסית לשטחן של ערים מרכזיות בעולם.

עדי סופר תאני / צילום: איל יצהר, גלובס
 עדי סופר תאני / צילום: איל יצהר, גלובס

לשאלת "גלובס" השיבה עדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל: "זה לחלוטין נכון וזו שאלה מצויינת, אבל בהיות פייסבוק חברה גלובלית, ותוכנית המענקים שלה היא גלובלית, היינו צריכים לבנות מערך קריטריונים אחיד לכל העולם, ומכיוון שלפייסבוק בישראל יש שני משרדים בתל אביב, המענקים ינתנו לעסקים קטנים באזור גוש דן. אבל אנחנו לא עוצרים שם - ולכן השקנו את תוכנית התמיכה הלאומית שלנו יחד עם הפורום הכלכלי חברתי של בית הנשיא בפוקוס משמעותי על אזורי הנגב והגליל, כדי לוודא שאנחנו תומכים בעסקים מגוונים ככל שניתן באזורים רחבים ככל שניתן".