הכנסת דחתה את הצעת פסקת ההתגברות ואת ועדת החקירה בפרשת הצוללות

פסקת ההתגברות נדחתה ברוב עצום של 71 נגד 5 • 19 ח"כים תמכו בהקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות, אך 48 התנגדו • חברי הליכוד נעדרו מההצעה על פסקת ההתגברות, וחברי כחול לבן נעדרו מההצעה להקים ועדת חקירה על הצוללות

איילת שקד בהצעת חוק פסקת ההתגברות, היום / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
איילת שקד בהצעת חוק פסקת ההתגברות, היום / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

סיעות האופוזיציה ממשיכות לאתגר את חוזקה של הקואליציה בהצעות חוק התואמות לכאורה את המצעים והאידאולוגיה של הליכוד וכחול לבן. אך בינתיים האופוזיציה לא קוצרת הצלחה מעשית, לאחר שבקואליציה למדו את לקחי ההצבעות הקודמות שבהן כשלו. כך, מליאת הכנסת דחתה את הצעת חוק פסקת ההתגברות של חברי הכנסת איילת שקד, אופיר סופר ומתן כהנא וכן את הצעת יש עתיד לוועדת חקירה על פרשת הצוללות.

המאזן בין הליכוד לכחול לבן נשמר: חברי הליכוד נעדרו מההצעה על פסקת ההתגברות, כחול לבן נעדרו מההצעה להקים ועדת חקירה על הצוללות. כלומר, לא שוברים את הכלים עדיין, אבל מצד שני - המשבר בסוגיית התקציב בעינו, וההתנהלות היום רק מעניקה עוד קצת מרווח נשימה לניסיונות הפישור בין בנימין נתניהו לבני גנץ בסוגיה.

רק חברי ימינה תמכו בפסקת ההתגברות

פסקת ההתגברות נדחתה ברוב עצום של 71 נגד 5 חברי ימינה. נזכיר כי לפי ההצעה, רק בית המשפט העליון בשבתו בהרכב של אחד עשר שופטים לפחות, יהיה מוסמך לקבוע כי חוק אינו תקף. בהצעה היו עוד הגבלות על בית המשפט העליון, והיא זכתה לתמיכה פומבית של חלק מחברי הליכוד כמו השר אופיר אקוניס, ויו"ר הקואליציה מיקי זוהר, אבל הבוקר הודיע זוהר כי הנחה את חברי הליכוד להיעדר מההצבעה.

זוהר פרסם הודעה ובה כתב: "צר לי לבשר שעמדתי לא התקבלה. הליכוד לא יצביע בעד פסקת ההתגברות אלא ייעדר מההצבעה. לאחר בירורים ובדיקות היה ברור שהצבעה בעד החוק (שגם לגביו יש לא מעט מחלוקות גם בתוך הימין) הייתה מביאה לבחירות באופן ודאי. מתוך רצון אמיתי לנסות ולייצב את הקואליציה ולמנוע בחירות הוחלט להיעדר".

שקד הקריאה בדיון ציטוטים של חברי הקואליציה, בהם ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, יו"ר הקואליציה וחברי כנסת ממפלגות נוספות, שהביעו בעבר תמיכה בחוק: "כל חברי הכנסת האלה בחרו כנראה לברוח מהמליאה או להצביע נגד". היא הבטיחה להביא פסקת התגברות לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, "אולי בזה הקואליציה המסוכסכת הזו תתמוך", אמרה ח"כ שקד.

שר המשפטים, ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), השיב להצעה ואמר: "אני לא מבין איך אנחנו בסיטואציה שההתקפות על בית המשפט, הפרקליטות, מערכת שלטון החוק מצד ימינה באות בכל תחום. ימינה באה גם להגביל את זכות העמידה, בהצעת החוק הזו את באה ואומרת לאזרח שלא יוכל לפנות לבג"ץ. איילת שקד ובצלאל סמוטריץ' רוצים שרק לממשלה תהייה זכות עמידה, זה הפוך מדמוקרטיה. טוב שיש את חברכם שלמה קרעי שהוא מקצין ולידו אתם מתונים. אתם לוקחים את השולים ומנסים להפוך את זה למרכז. תפקיד בית המשפט זה להגן על המיעוט, האזרחי, אי שוויון, אפליה. כוח בלתי מוגבל לממשלה זה מה שאתם רוצים. ב-5 מתוך 65 הדמוקרטיות המסודרות בעולם יש פסקות התגברות. אתם רוצים לייצר מדינה שתפגע בזכויות האזרחים וזכויות הפרט. זה אבסורד".

משה (בוגי) יעלון / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 משה (בוגי) יעלון / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בתגובה לציטוטים של ח"כ שקד, ציין השר ניסנקורן את אמירתו של נפתלי בנט, לפיה בתקופת הקורונה מה שלא פרנסה לא מעניין. "בתקופת הקורונה ימינה מתעסקת רק בדבר אחד, החלשת מערכת המשפט", אמר. "צריך להחליט, או שרוצים מדינה דמוקרטית עם שוויון וזכות להפגין ולעתור, או שרוצים מדינה שבה הממשלה מחליטה את הכל. נאבקתי שבחוק הקורונה יהיה כוח לכנסת, אפשרות להפגין, עצמאות לבתי משפט. צריך להתעסק היום בקורונה, באבטלה ובכלכלה ולא צריך להתעסק היום באיך פוגעים בזכויות האזרח". 

אחר כך ניסנקורן צייץ כי ‏"הכנסת הצביעה היום ברוב מוחץ בעד הדמוקרטיה ונגד הנסיון להחליש את האזרח מול כוחו של השלטון. בעיצומו של משבר לאומי צריך לשלב ידיים למען המאבק בקורונה והצלת הכלכלה, לא להטריל את שלטון החוק".

סגן השר אורי מקלב מיהדות התורה העלה לימינה הצעה: "לאור התוצאות החד משמעיות, - אנו קוראים לחברי ימינה כנסו לקואליציה ונתמוך בחוק".

יש עתיד והמשותפת תמכו בוועדת חקירה לפרשת הצוללות

המליאה דחתה כאמור גם את הצעת חוק ועדת חקירה מיוחדת לרכש ספינות השיט והצוללות של חבר הכנסת יאיר לפיד. לפי דרישת יש עתיד ההצבעה הייתה שמית, 19 ח"כים תמכו - מיש עתיד והמשותפת, מול 48 שהתנגדו - המפלגות החרדיות והליכוד.

יאיר לפיד בהצעת חוק פסקת ההתגברות / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 יאיר לפיד בהצעת חוק פסקת ההתגברות / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ח"כ משה יעלון שהיה שר ביטחון בחלק מתקופת רכש הצוללות, אמר כי זו פרשת השחיתות הביטחונית החמורה ביותר בתולדות המדינה. "אנחנו כמובן ניסינו ביש עתיד-תל"ם במסגרת הכנסת הזאת להביא להקמת ועדת חקירה ממלכתית, ואפילו ניסיון להביא את הנושא לוועדה לביקורת המדינה כך שמבקר המדינה יפתח בבדיקה. אם אין כלום כי לא היה כלום, אז למה הליכוד כל כך מתאמץ למנוע את אותה בדיקה מתבקשת? יש לי ציפיות מגנץ ואשכנזי מאחר והם מכירים את הדברים מקרוב, אנחנו מתעקשים ולא נרפה מהנושא עד שהוא ייבדק וייחקר".

השר דוד אמסלם תקף את יעלון: "אתה מלא אובססיה רעל וארס. כשהיית בליכוד והיית שר הביטחון הכל היה בסדר מבחינתך, אבל מהרגע שהחליטו להזיז אותך מאותו תפקיד בגלל אילוצים פוליטיים, אתה לקחת את זה אישית ומאז אתה רודף את רוה"מ מבוקר עד לילה. הדבר הזה נחקר ע"י משטרת ישראל, זה עבר את פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה ואני מבין שגם יש בג"ץ בנושא. אתם לא מאמינים למערכות האלה? אתם צודקים, אבל אל תתקפו אותנו על זה שאנחנו מעבירים ביקורת עליהם".

דוד אמסלם בהצעת חוק פסקת ההתגברות / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 דוד אמסלם בהצעת חוק פסקת ההתגברות / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ח"כ יאיר לפיד מיקד את האש בראשי כחול לבן, השותפים בממשלת נתניהו: "שני רמטכ"לים של צה"ל בתקופה הרלוונטית, בני גנץ וגבי אשכנזי, הסבירו לי, לך ולכל עם ישראל שאנחנו מוכרחים ועדת חקירה ממלכתית לחקר הצוללות מפני שאין שום דרך אחרת שנלמד או נדע מדוע ראש הממשלה אישר למצרים לקלוט צוללות מגרמניה. מפני שאין שום דרך אחרת שבה אנחנו נדע, אם לא תהיה חקירה ועדת חקירה ממלכתית, איך קרה שבענייני רכש ביטחוני כל הכללים הופרו. העובדה שלא תמכו מראה שכבר לא אכפת להם מכלום כולל הביטחון, כל מה שמעניין אותם זה פוליטיקה קטנה ועלובה של כיסאות".

ישראל ביתנו אגב הצביעה נגד שתי הצעות החוק האופוזיציוניות וליברמן הסביר: "מאז פרוץ נגיף הקורונה והמשבר הכלכלי, ישראל ביתנו קיבלה החלטה עקרונית, לעסוק אך ורק בנושאים הקשורים למלחמה בקורונה וייצוב המשק מבחינה כלכלית. בימים אלו, מדינת ישראל זקוקה לאחדות בשני הנושאים הנ"ל. אנו דוחים מכל וכל את הפוליטיקה הקטנה, ההתרסה והניסיונות להרוויח רווחים אלקטורליים על חשבון החוסן הלאומי ואחדות העם. לכן, אנחנו נגד פסקת ההתגברות וועדת החקירה בנושא הצוללות בעת הזו. שני נושאים שלא קשורים, לא למלחמה בקורונה ולא להוצאת המשק מהמשבר הכלכלי, ואנו נתמוך בהם רק לאחר שהקורונה והמשבר הכלכלי יהיו מאחורינו".