משרד התיירות: דרוש תקציב לעידוד תיירות פנים; האוצר: אי אפשר להשיג חדר באילת

משרד התיירות דרש תקציב מיוחד לעידוד ושיווק תיירות פנים בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה • באוצר השיבו כי המשרד כבר דרש וקיבל שני מיליון שקל למטרה זו, ושכרגע נראה כי תפוסת המלונות בארץ נמצאת במצב טוב

הטיילת על רקע הרי אילת / צילום: יוד צילומים
הטיילת על רקע הרי אילת / צילום: יוד צילומים

עוד דיון בנושא התיירות הגוועת בצל הקורונה הסתיים בלי בשורה אמיתית לענף. התקוטטות בין מנכ"ל משרד התיירות ובין נציגת אגף התקציבים באוצר בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת הסתיים באי הסכמה באשר לצורך להעניק למשרד תקציב מיוחד לקידום ולשיווק תיירות הפנים.

נציגת אגף התקציבים באוצר, רעיה עדני נימקה כי במלונות באילת "אין להשיג חדר", וכי התפוסה הגבוהה בעיר משקפת לא רק התאוששות של הענף, לשיטתה, אלא שהתפוסה הזו מייתרת מהלכי שיווק.

עוד ציינה עדני כי משרד התיירות ביקש ואף קיבל שני מיליון שקל לעידוד תיירות הפנים. עדני הזכירה כי יותר מ-4.5 מיליון ישראלים יצאו לנפוש בחו"ל בשנה שעברה וכי "השמים סגורים ואין כל צורך לקמפיין תיירות לישראלים - "אנשים מחפשים רק איפה ללון".

אמיר הלוי מנכ"ל משרד התיירות הזכיר לעדני כי אילת אינה משקפת את מצב המלונות בישראל מה גם ש-30% מהמלונות בעיר לא נפתחו מחדש עדיין וכי התפוסה בערים כמו ירושלים, תל אביב ונצרת היא שולית כך שמהלכי שיווק לעידוד תיירות הפנים הם קריטיים לענף. "במשרד האוצר יש ניתוק ואטימות למצב ואנחנו נשלם על זה מחיר כבד", אמר הלוי.

הנוכחים בדיון שכללו את מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל יוסי פתאל ביקשו שוב לפתוח את השמים לתיירות נכנסת. "לצערנו העמדה המקצועית של משרד בריאות אינה מוכחת ואינה נתמכת בנתונים. ישראל, המונעת כניסת זרים לחלוטין, דומה לצפון קוריאה. להבדיל מאפשרויות התנועה שכבר קיימות באירופה, ארה"ב ועוד אזורים ברחבי העולם", אמר פתאל, כשגם הוא יודע שישראל המוגדרת כמדינה אדומה לא ממש מושכת תיירים אליה בתזמון הנוכחי. עוד נלקח בחשבון כי המקור הראשון של התיירות בישראל היא ארה"ב, המוגדרת כאדומה בפני עצמה לנוכח נתוני התחלואה.

פתיחת השמים, לשיטת השואפים לכך, היא ויתור על חובת הבידוד והמרתה בבדיקות קורונה כאשר בשלב זה נזכיר כי ההנחיות של המדינה קובעות 14 ימי בידוד לנכנסים לישראל והן לא מתירות לבעלי דרכון זר את הכניסה לארץ כלל.

פתאל התייחס בדיון למתווה של תיירות קפסולה דרך קבוצות סגורות שיחויבו לבצע בדיקות מספר ימים לפני ההגעה ובדיקה נוספת בהגעה ועוד אחת נוספת מספר ימים לאחר ההגעה. "למעשה שהות עם קבוצות תיירים תהיה בטוחה יותר מכל נסיעה בתחבורה ציבורית או ביקור בקניונים ואירועים". תיירות קפסולה הציע גם הלוי כשהוא התמקד בדרום הארץ - כלומר תיירים שיוכלו לנחות ברמון ויישארו לנפוש בישובי הדרום.

פתאל הוסיף כי: "מדינת ישראל כרגע מגרשת תיירים ומסתגרת בתוך עצמה ובכך אנו דומים לצפון קוריאה. הסכמנו להתחייב בפני האוצר שאם יתנו לעבוד אנו נחזיר 25% מהתנועה של שנת 2019. בנושא של ניהול סיכונים הצענו מתווים שונים כגון מתווה לשלוש בדיקות, גם 72 שעות לפני ההגעה וגם עם ההגעה לנתב"ג. כך שניתן להכניס אדם ממדינה אדומה באמצעות בדיקות וניהול סיכונים".

פתאל ביקש מיו"ר ועדת הקורונה שתורה לאנשי המקצוע להציג עמדות איך כן ניתן לנהל תנועת תיירים לישראל, אלא שנדמה שבמשרד הבריאות לא ממהרים לרכך את הנהלים.

יו"ר הוועדה, עפר שלח אמר כי "ענף התיירות הוא ענף שמכניס מיליארדי שקלים בשנה. הנסיבות האובייקטיביות אינן מצדיקות קיבעון מחשבתי וצרות עין, המונעים מהלכים שיכולים להציל מקומות עבודה ולהניע את הכלכלה". שלח אמר כי משרד הבריאות חייב להתחיל לחשוב, ביחס לתיירות כמו בענפים אחרים, איך יוצרים תנאים שבהם כמה שיותר אנשים ועסקים יוכלו לעבוד, ולא להסתפק ב'לא' כוללני.

עוד אמר שלח כי "טענת נציגי האוצר, לפיה הם אינם מוכנים להעביר תקציב של מיליוני שקלים בודדים לקמפיין לקידום התיירות כי אין בו טעם, היא עוד דוגמה לדרך שבה האוצר מבקש לשלוט לא רק בכספים אלא במדיניות של משרדי הממשלה האחרים. ככה זה לא יכול להתנהל. הקורונה והשלכותיה יהיו אתנו חודשים רבים, אולי שנים. אם לא ישתנה הדיסקט אצל פקידים מסוימים, אם הממשלה תמשיך לא לשלוט ולא לנהל מתוך תיאום והבנה של עומק המשבר, יהיו לכך השלכות קשות על מאות אלפי בני אדם ועל המשק הישראלי בכלל. התיירות היא רק דוגמה אחת, קשה במיוחד, לדרך האומללה שבה נתניהו וממשלתו מתמודדים עם משבר. הנוכחים בדיון מבינים שמשרד הבריאות הוא זה שיכול לשחרר את הפקק שנקרא שמיים סגורים".

ד"ר אשר שלמון שייצג את משרד הבריאות בדיון אמר כי "הכוונה היא לאשר חזרה מדורגת של תיירים ממדינות ירוקות. כמעט כל מדינה באיחוד האירופי פועלת בשיטה המדורגת ומונעת כניסת אזרחים ממדינות אדומות. מדינת ישראל לא שומרת בדיקות רק לאזרחים שלה. גם אם ההחלטה תהיה לתת רישיון למעבדה בנתב"ג".

בהתייחס לדברים של פתאל אמר כי "בדיקות אינן מחליפות חובות בידוד של אנשים ממדינות אדומות, בדיקה בודדת מלמדת על מצב העומס הנגיפי במצב נתון. משרד הבריאות מנהל את הסיכונים בצורה מאוד מעמיקה - לומר שבדיקת PCR שוללת ברמה גבוהה את המחלה ממדינה בעלת תחלואה גבוהה היא לא נכונה. בגל הראשון 70% מההדבקות הגיעו ממקומות מאוד מוגדרים. האמירה הבסיסית היא להתחיל ולפתוח את המדינות הירוקות. ישראלים שיכנסו ממדינות ירוקות יהיו פתורים מחובת בידוד. כשנחזור למספרי תחלואה המאפשרים הסכמים בילטרליים אז יהיה אפשר לדבר על הרחבת המתווה. כרגע זה נותר שב-16 לאוגוסט, יפסקו חובת הבידוד לבאים ממדינות ירוקות. עקב הגל השני, מדינות רבות שהגענו איתם להסכם הדדי של תיירים, נאלצו לבטל אתנו את ההסכמים".