טיולים | פיצ'ר

איך הפך העקרב לחיית המחמד הלאומית ו"ספארי עקרבים” ללהיט החם של הקיץ?

הוא מסוכן, הוא ארסי, הוא קניבל, יש בו משהו חייזרי והוא יכול להתקפל כמו רובוטריק • אז איך זה שהעקרב הפך לכוכב-על ו"ספארי עקרבים" לילי במדבר זה הלהיט החם של הקיץ?

עקרבים בנגב. כשמאירים עליהם באור אולטרה–סגול, הם זוהרים. עולם מלא דרמה של ציד והישרדות / צילום: נעם שלו
עקרבים בנגב. כשמאירים עליהם באור אולטרה–סגול, הם זוהרים. עולם מלא דרמה של ציד והישרדות / צילום: נעם שלו

אם לשפוט לפי הפופולריות וכמות הסיורים בעקבותיו - העקרב הוא חיית המחמד הלאומית החדשה של ישראל. סיורי עקרבים הם אטרקציה חמה לשעות הפחות חמות של היום ובשנים האחרונות הם חלק בלתי נפרד מטיולי המדבר. אז מהו סוד הקסם העקרבי? למה הם כזו אטרקציה?

נועם שליו, מדריך סיורי עקרבים באזור מצפה רמון, אומר שבני אדם נמשכים למה שמפחיד אותם, ובעקרב יש משהו שמעורר פחד. הוא מסמל עוצמה וסכנה בתרבויות שונות, ויש סביבו הרבה אמונות תפלות ושגויות. יש בו גם משהו חייזרי ויכולת התקפלות כמו רובוטריק. "זו היכרות עם עולם מלא דרמה של ציד והישרדות", הוא אומר, "אבל בקנה מידה קטן, מיני 'נשיונל ג'אוגרפיק'".

יצאנו עם שליו לסיור עקרבים לילי בעקבות השרץ המסקרן. נפגשנו בשעה תשע ברובע הבשמים במצפה רמון. חבורת ילדים כבר כרכרה סביב המדריך, ומרגע שחצינו את כביש הרובע ההיקפי, נבלענו בחשיכה בשטח הפתוח, והקסם התחיל.

סיור עקרבים לילי באזור ירוחם  / צילום: המעבדה לחקר עקרבי ישראל
 סיור עקרבים לילי באזור ירוחם / צילום: המעבדה לחקר עקרבי ישראל

כמה רגעים אחרי, ושליו כבר מגלה את העקרב הראשון - עקצן צהוב, העקרב הכי מסוכן בישראל. העקצן גילה סימני חוסר סבלנות ומצוקה ונע בעצבנות תחת אלומת הפנסים, הרגיל והאולטרה סגול (UV) שמאיר אותו באור זוהר. גם זה חלק מהאטרקציה. ביום הם מתמזגים עם הסביבה. בלילה, הפנסים המיוחדים שולפים אותם ממסגרת ההסוואה.

יורם צביק מירוחם, מומחה-על לעקרבים (שעוד נחזור אליו בהמשך), מסביר למה עקרבים זוהרים כשמאירים עליהם באור אולטרה-סגול: "למבנה המעטפת החיצונית של גוף העקרב יש תכונות ייחודיות שגורמות לשבירה של אורך גל אולטרה- סגול. בני אדם לא מסוגלים לראותו, אבל כשהוא חוזר לעין האנושית הוא מקבל גון זוהר. זו תופעה שכמעט ואינה קיימת בייצורי יבשה אחרים והיום בזכות פנסי לד עם אורך גל מתאים, יכולים חוקרים ומטיילים לגלות עקרבים בקלות".

אנחנו ממשיכים להסתובב בשטח עם שליו, שמסביר לנו על הארס ומיקומו ועל מבנה הגוף, והמשכנו לחפש בשטח. המפגש הבא היה עם צרבן ישראלי, מה שאִפשר לשליו לספר איך מבדילים ביניהם (רמז: עובי הצבתות) ואיך מזהים מיהו הארסי.

בהמשך זכינו לצפות בעקרב בזמן ארוחה, טורף גמל שלמה צעיר. בין הסיפורים וההסברים המרתקים הרגישו הילדים נוח והתפזרו בשטח ותוך זמן קצר נשמעו במרחב קריאות שמחה: "מצאתי עקרב!". שליו ניצל את העובדה שרוב העקרבים שהילדים מצאו היו בעצמם "ילדים", עקרבונים קטנים שהיו בסיס לסיפורי פוריות ורבייה ועל הדרך גם על מוצאם וייחודם.

במשך שעה שוטטנו בתא שטח קטן וגילינו אותם בהמוניהם בפתחי מחילות, בתוככי שיחים ומתחת לאבנים, ובעיקר השכלנו כשהבנו שלעקרב יש בעיקר יחסי ציבור גרועים כי משנות ה-50 לא מת אף אדם בישראל מעקיצת עקרב, די מרגיע בעיקר כשיוצאים עם ילדים. שליו מדריך סיורים בכל סוף שבוע במסגרת "לילות קיץ קרירים בהר הנגב" (חמישי-שבת 21:00, 50 שקל, 052-836-7732)

במצפה רמון יש עוד לא מעט פעילויות שנוגעות לעקרבים, במסגרת "קיץ של כוכבים" (14-8 באוגוסט) ובהן הרצאות, וגם סיורים רבים במרחב, כל הפרטים והמועדים כאן, שימו לב שנותרו מקומות אחרונים: https://bateva.co.il/summer-of-stars

גם בחי רמון שיפתח שעריו אל תוך הלילה באוגוסט, יכולים המבקרים ליהנות מסיור עקרבים בגן הבוטני, בהדרכת אנשי רשות הטבע והגנים. (ימי חמישי החל מ-18:00, ללא תשלום נוסף לדמי הכניסה, 08-6588755).

עקרבים אומנם חיים ברחבי הארץ, אבל בעוד שבצפון מדובר בעקרבים שחורים, אזורי המדבר הם צהובים. הסיבה היא התאמה אבולוציונית שנועדה לסייע להם בהסוואה. הוסיפו לכך שבשטח חשוף ונטול צמחייה קל יותר למצוא אותם, ותבינו כיצד הפופולריות של הסיורים האלה צוברת תאוצה.

יורם צביק מירוחם, מומחה העקרבים שחוקר עקרבים ויודע עליהם המון, הוא ממחברי מגדיר העקרבים הישראלי הראשון. יש לו מעבדת עקרבים והוא מדריך סיורי עקרבים כל השנה. הקיץ, במסגרת אירועי "חמשוש בעיירה", הוא וצוות המעבדה הפועלים במסגרת עמותת "דוכיפת" ידריכו משפחות באזור אגם ירוחם. צביק הוא לא פחות מאנציקלופדיה מהלכת ומתאים את ההדרכה לגילאים, אבל תרגישו נוח לשאול את כל השאלות.

למרות מה שאנחנו חושבים עליהם, יש לעקרבים חשיבות גדולה לטבע ולאדם, מסביר צביק. במפגש איתו נחשפנו לעולם ומלואו. למדנו שלעקרבים יש התנהגות מיוחדת ובמקרים מסוימים נצפתה אפילו תופעה של קניבליזם; יש להם ריקוד חיזור מעניין וצביק דיבר גם על האקולוגיה שלהם, על תזונה ועל הארס, על ההבדלים בין מיני העקרבים כולל שחורים וצהובים ועל אזורי תפוצה.

סביב ירוחם נמצא מגוון העקרבים הגדול ביותר בארץ (מינים וכמויות) כך שמובטחת חוויה עשירה. הקסם מתחיל כשהאור מתחלף בחושך, הפנסים נדלקים והעקרבים זוהרים לאורם. בסיור תפגשו גם מיני עכבישים, המרתק שבהם הוא עכביש הזאב שיש לו עיניים זעירות שזוהרות כמו נצנוץ יהלומים ובעזרת גלאי קולות אולי תצליחו גם לקרוא לעטלפי החרקים (ימי חמישי, 20:30, 054-4761761)

במרכז לחקלאות מדברית (מו"פ) ברמת הנגב מחפשים פתרונות חקלאיים לתנאי האקלים והקרקע, אבל בקיץ הזה מציעים סיור משולב בעקבות עטלפים, עקרבים וירקות, שמנסה להבין איך הם בכלל קשורים זה לזה? המטרה היא לפגוש את בעלי החיים הללו בשעות לא שגרתיות ולראות אותם באור קצת אחר. לשם כך מתקיים הסיור בחממות הירקות ובסביבתן הקרובה, ולצד פנסי UV לעקרבים יהיה גם מִכשור לאיתור עטלפים וכיוון שבחקלאות עסקינן, יהיו גם טעימות של ירקות ותה צמחים (ימי חמישי 20:00, 40-20 שקל, 08-8528852

לא הרחק משם, בחניון הרועה שמול שדה בוקר, יתקיימו בימי שישי סיורי עקרבים וכוכבים - שתי ציפורים במכה ואולי גם שלוש, אם תצליחו לזהות בעלי חיים ליליים נוספים (ימי שישי 20:30, 40-20 שקל, 08-8528852).

גם בכפר נוקדים פורחים סיורי עקרבים אפילו בחורף, ומתברר שאפשר למצוא אותם גם בלילות הקרים של המדבר, אם כי בכמויות קטנות יותר (בתאריכים נבחרים: 08-995-0097). טרנד הסיורים הגיע גם לערבה ובקיבוץ קטורה השיקו לאחרונה סיורי עקרבים חדשים, שהפכו גם הם ללהיט בן לילה (ימי חמישי, 20:00, 35 שקל 08-6356658).