טיולים | פיצ'ר

קושי מסלול: קל-בינוני
אורך מסלול: מעגלי כ-3.5 ק"מ. ברכב שטח ניתן להיכנס כ-1 ק"מ לעומק השטח
משך מסלולים: 2.5 שעות
מפה: מפת סימון שבילים מס’ 15, הגליל העליון (מהדורה מעודכנת: 2018)
הגעה מצומת חירם: נוסעים צפונה בכביש 899. כעבור כמעט 2 ק"מ, מעט לפני צומת ה-T שבה פונים שמאלה לדובב או ימינה לברעם ולמלכיה, פונים ימינה בדרך עפר המשולטת "קבר אסתר ומרדכי" ו"יער ברעם". אפשר לחנות וללכת מכאן, או להמשיך בדרך העפר (המשובשת) מעט ישר וימינה. הדרך מתעקלת חדות שמאלה, חולפת על פני פנייה ימינה וממשיכה לאורך גדר עד למעבר צר שמסומן בסימון שבילים שחור.

כשטיילתי לאחרונה ביער ברעם עם בני בן השבע, הוא חמד לו לצון וצילם סרטון וידיאו שבמהלכו התגנב בין העצים תוך כדי לחשושים על השד שגילה בין עצי היער. אותו שד, כך מתגלה לרווחת הצופים בסוף ההתגנבות, הוא "אבא".

לא במקרה נולד הסרטון דווקא שם. יער ברעם הוא מהמקומות שבקלות מטריפים את הדמיון: גזעים מתפתלים של עצי אלון, תעלולים מרצדים של אור וצל, סבך מטפסים וצורות סלע מיוחדות. היער יפה וראוי לטיול בכל ימות השנה. יתרונו בקיץ הוא ריבוי הצל שבו, גם בצהרי היום.

מהמעבר הצר בגדר נמשך שביל מסומן שחור שחולף בין עצי היער. סימון השביל אינו ברור במיוחד וכדאי לעקוב אחריו בקפידה (במיוחד אם מתכננים ללכת בו קצת ולחזור).
יער ברעם הוא דוגמה מצוינת לחברת השיא של הצומח בגליל. במשך תקופה ארוכה היה השטח שייך לכנסייה המארונית של הכפר בירעם והיא הגנה על הצמחייה שבו.

היעדר הפגיעה בעצים יצר תא שטח שמור, שכמותו לא רואים הרבה בישראל. העץ הדומיננטי ביותר ביער הוא האלון המצוי, אך לצדו עצי חורש ים תיכוני נוספים. מי שילך בשקט ויחפש לבטח יימצא לטאות, ציפורים שונות ואולי אפילו דורסי לילה נמים על ענפי העצים.

השביל יורד במדרון המתון בואך נחל צבעון, שבו עובר שביל ישראל. בנחל צבעון ממשיכים במורד (שמאלה) והולכים בו כחצי קילומטר בטרם נפרדים ממנו ופונים שמאלה במעלה ערוץ חסר שם. ברומו של הערוץ מגיעים לדרך עפר לרכב ובה פונים שמאלה, בעקבות הסימון השחור, בחזרה לחניה.