הממשלה תאשר ביום ראשון את מתווה הסיבים האופטיים

בזק הסכימה להיערך לפרויקט הסיבים בעקבות התחייבות ממשרד תקשורת לבטל הפיצול בין ספק לתשתית באינטרנט

פריסת סיבים אופטיים / צילום: איל יצהר, גלובס
פריסת סיבים אופטיים / צילום: איל יצהר, גלובס

שר האוצר ישראל כ"ץ, ושר התקשורת יועז הנדל יביאו לאישור הממשלה ביום ראשון את מתווה הסיבים האופטיים שנועד לפתוח ולהאיץ את פריסת תשתיות התקשורת של ישראל ובעיקר לפתור את התסבוכת בשוק ועל מנת שבזק והוט יוכלו להתחיל לפרוס סיבים.

השרים מסרו כי תובא לממשלה ביום ראשון החלטה היסטורית שתפתח פקק של עשור ותביא לרישות ישראל בתשתיות תקשורת אולטרא רחבות פס. מהלך זה יתרום להאצת כלכלת המשק הישראלי המצוי במשבר.

לאחר השלמת הליך החקיקה, תבחר בזק את אזורי הפריסה, ותחויב לפרוס באזורים אלו את כל משקי הבית תוך זמן מקסימלי של חמש שנים. כדי להבטיח שלכל בית יגיעו תשתיות מתקדמות, לצד שמירה על התחרות בשוק, יחויבו חברות התקשורת בתשלום של 0.5% מהכנסותיהן לקרן ייעודית. כספי הקרן ישמשו לפרישה של חברות מתחרות באזורים שבה אין מחויבות פרישה. הכסף יוקצה במכרז שחברת בזק לא תוכל להשתתף בו.

באזורים בהם תבחר בזק שלא לפרוס סיבים אופטיים, יאסר עליה לפרוס למשך פרק זמן של חמש שנים. בנוסף, היא לא תוכל ליהנות מכספי התמריצים לפרישה באזורים אלו.
תיקון החקיקה הנדרש יובא על ידי שר האוצר לאישור הכנסת במסגרת חוק התכנית הכלכלית.

נדגיש כי לצד העברת המתווה נשארו עדיין מספר סוגיות פתוחות שנדונות בין משרד התקשורת לבזק בעיקר, אך גם לגבי הוט שהוחרגה מחובת הפריסה האוניברסלית ומחכה להקלות נוספות.

שר האוצר, ישראל כ"ץ אמר "אני רואה חשיבות רבה בפיתוח תשתיות רחבות בכל חלקי הארץ שיביאו להתפתחות ולצמיחה טכנולוגית ותעסוקתית".

שר התקשורת, יועז הנדל אמר "זוהי בשורה אדירה למדינת ישראל, פקק של עשור נפתח. גלישה באינטרנט ותשתיות תקשורת הן לא מותרות אלא הכרח. איפה שיש תשתיות תקשורת יש צמיחה בשוק התעסוקה, בתמ"ג, גידול באוכלוסייה וחיבור של פריפריה למרכז".

בהחלטת הממשלה בנושא הסיבים האופטיים תיכלל הצהרה לפיה שר התקשורת יביא בתוך 90 יום הצעה לביטול ההפרדה בין ספק לתשתית בשוק האינטרנט. הצעה זו הייתה אמורה להיכלל במתווה הסיבים שאמור היה להיכלל בחוק ההסדרים אך כעת הוא יבוא דרך חוק התוכנית הכלכלית. שר התקשורת יועז הנדל ושר האוצר ישראל כ"ץ מעוניינים שלא לחכות לחוק ההסדרים ולתקציב שלא בטוח אם יעבור בגלל המחלוקות בקואליציה.

המשמעות היא קריטית כיוון שהחלטת ממשלה מבחינת בזק מחייבת ותאפשר לה ודאות להתחיל ולהיערך לביצוע פרויקט הסיבים בעוד כמה חודשים. משרד התקשורת התחייב בפני בזק שהוא יפרסם שימוע בנושא ביטול הפיצול בין ספק לתשתית ובזק על רקע האמון שהיא מנסה לבנות מול המשרד הסכימה להתחיל בהיערכות לפרויקט. בזק מאמינה שהתחייבות של המשרד בעניין מספיקה לה לעת עתה, אך הבהירה שמדובר בהיערכות והיא לא תחבר לקוחות ללא שתהיה לה אפשרות לספק שירותי אינטרנט בצורה ישירה ללקוחות.

משרד התקשורת ערך השבוע דיון בנושא הפיצול וסוכם שבקרוב ייצא שימוע בעניין. המטרה של המשרד היא להביא לכך שספקיות האינטרנט הקטנות יקבלו זמן התארגנות לפני שבזק תתחיל לספק אינטרנט. בכל מקרה בזק תחויב להמשיך ולהציע קישוריות אינטרנט ללקוחות, במקביל להצעה שלה.