המחיר הנמוך ביותר יזכה: מכרז להקמת מערך בדיקות קורונה בנתב"ג

הזוכה במכרז יתחייב להקים את מערך בדיקות הקורונה בנתב"ג עד 45 יום מרגע חתימת החוזה ולאחר זכייתו • את עלות הבדיקה ישלמו הנוסעים

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל
נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

כצפוי, רשות שדות התעופה פרסמה מכרז להקמת מעבדת קורונה בנתב"ג על פי הנחיות משרד הבריאות. הזוכים במכרז, שתוצאותיו יפורסמו ב-1 בספטמבר, יצטרכו להביא ציוד רפואי ועובדים מחו"ל בכדי לשמור על כוח האדם של משרד הבריאות. הנושא הזה עלה לא אחת כשמשרד הבריאות הגדיר את הבדיקות ואת עובדי המעבדה כמשאב לאומי נחוץ בימים אלה. הזוכה יהיה מי שיציע את המחיר הנמוך. את עלות הבדיקה ישלמו הנוסעים.

הזוכה במכרז יתחייב להקים את מערך בדיקות הקורונה בנתב"ג עד 45 יום מרגע חתימת החוזה ולאחר זכייתו. כלומר, שהדבר לא יקרה לפני חודש נובמבר בתרחיש אופטימי. מערך הבדיקות יתחייב לבצע בדיקות ללא פחות מ-800 נוסעים בשעה ולספק את תוצאת הבדיקה, והחזרתה לנוסע עד 14 שעות מרגע הדגימה. בנמל התעופה בווינה לשם המחשה תוצאות מתקבלות בטווח של 3 עד 6 שעות ומחיר הבדיקה הוא 190 אירו. טווח של 12 שעות, בהינתן מצב שהבדיקות לא משונעות למעבדה אלא מבוצעות במקום, הוא גדול מדי.

מבחינת הנוסע, תהליך הרישום ותוצאות הבדיקה יבוצעו דרך אפליקציה ייעודית. הנוסעים שיוצאים מישראל יצטרכו לבקר בנתב"ג פעמיים. השטח שבו יוקמו עמדות לקיחת הדגימות במתכונת של "דרייב אין" יוקם ליד טרמינל 3 (היחיד שפועל כיום בנתב"ג). היוצאים לחו"ל יגיעו כ-72 שעות לפני הטיסה ללקיחת דגימה (PCR) בהתאם להנחיות המתבקשות בכל מדינה. הנוסעים הנכנסים לישראל יוכלו לבצע בנתב"ג בדיקה במעבדת הקורונה ויקבלו תשובה תוך 12 שעות.

המכרז להפעלת מערך הבדיקות תקף לשלוש שנים עם אופציה לשנתיים נוספות. במצב בו יפחת הביקוש לבדיקות קורונה מכל סיבה שהיא (מציאת חיסון או כל אמצעי אחר) יהיו רשאים הצדדים להפסיק את ההתקשרות. המכרז לא קובע מחיר מירבי לבדיקה, אולם הוכנס בו סעיף תחרותי על המחיר לצרכן. ההערכות הן כי הבדיקה תעלה כ-100 דולר בשלב ראשון (ובעתיד המחיר ירד ל-20 עד 30 דולר). הסעיף שבו יש התייחסות למחיר קובע כי אפשר יהיה לגבות מהנבדקים דמי תשלום על בדיקה במסלול מהיר בו תינתן תשובה עד 4 שעות - בהיקף של עד פי 3 ממחיר הבדיקה. המכרז כולל אפשרות הרחבה לנמל התעופה רמון ולכלל המעברים למעבר נוסעים בניהול רשות שדות התעופה.