ההסתדרות הרפואית הכריזה על סכסוך עבודה

זאת בתקופת הקורונה ועל רקע המחסור החמור בתקנים וידיים עובדות בבתי החולים ובקהילה • תוך 14 יום יוכלו 28 אלף רופאים ורופאות לפתוח בשביתה • האוצר: "מחר יקיים כ"ץ ישיבה על מנת לאפשר לציבור הרופאים להמשיך ולמלא במסירות ומחויבות את תפקידם בתקופה מאתגרת זו"

הצצה לבית החולים איכילוב בימי קורונה / צילום: אסף לוי
הצצה לבית החולים איכילוב בימי קורונה / צילום: אסף לוי

ההסתדרות הרפואית הכריזה הערב על סכסוך עבודה שיחול על כל מערכת הבריאות הציבורית בישראל, בשל המחסור בצוותים רפואיים. אם לא יושג פתרון מול המדינה בתוך 14 יום, יוכלו 28 אלף רופאים ורופאות בבתי החולים ובמרפאות הקהילה לפתוח בשביתה.

בזמן שמערכת הבריאות שרויה במשבר תקציבי ומתמודדת עם מחסור בתקנים וידיים עובדות, סכסוך העבודה הוכרז בין היתר לאור אי הקצאת התקנים הנדרשים על מנת לעמוד בעומס העבודה החריג בתקופת הקורונה (לרבות ריבוי תורנויות) ועל רקע המחסור החמור בבתי החולים ובקהילה; ולאור החלטת פקידי האוצר להטיל על בתי החולים חלק ממימון התקנים הנוספים - מה שיעמיק עוד יותר את הגירעונות ההולכים ותופחים ויחייב פיטורי עובדים.

לפי ההסתדרות הרפואית, בין העילות לסכסוך ניתן למנות גם את הכוונה לפטר בחוסר תום לב רופאים המועסקים בבתי החולים באמצעות תאגידי הבריאות (מהלך שיחריף את העומס על צוותי הרפואה); תשלום חלקי לחלק מהרופאים בתקופת הקורונה; ניכוי ימי מחלה מרופאים שנאלצו לשהות בבידוד והיעדר שיפוי לרופאים שנאלצו להוציא כספים רבים על סידור מיוחד לילדים בעת השבתת המסגרות.

פרופ ' ציון חגי, יו"ר הרי, מטיל את האחריות למשבר על כתפי פקידי האוצר ואומר: "בזמן שבכל העולם מחזקים כעת את מערכות הבריאות ואת צוותי הרפואה, פקידי האוצר בישראל עסוקים באותן מלחמות שליטה ואגו, ובאותם טריקים שמושכים את השמיכה מצד לצד".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "שר האוצר ישראל כ"ץ יקיים מחר ישיבה משותפת עם שר הבריאות, יולי אדלשטיין ונציגי ההסתדרות הרפואית, במטרה להסדיר את כלל הנושאים שעל הפרק זאת על מנת לאפשר לציבור הרופאים להמשיך ולמלא במסירות ומחויבות את תפקידם בתקופה מאתגרת זו. ישיבה זו באה בהמשך להנחייתו של שר האוצר לתוספת 2,000 תקני אחיות ו-400 תקני רופאים למערכת הבריאות".