כך הפכו הצרות של תשובה ואל על להזדמנות של יצחק סוארי

קבוצת ההחזקות אלייד, בראשות היו"ר סוארי, מנצלת בתקופה האחרונה את המצוקה שאליה נקלעו עסקים רבים בצל משבר הקורונה • היא משתמשת בנזילות וביכולות הפיננסיות הגבוהות שלה לפעילות רכישות אינטנסיבית משמעותיות במגוון תחומים ריאליים - ובהיקף מצרפי של מאות מיליוני שקלים

יצחק סוארי, יו"ר אלייד / צילום: יוסי כהן
יצחק סוארי, יו"ר אלייד / צילום: יוסי כהן

מול לא מעט חברות ובעלי הון בולטים שנקלעו לאחרונה למצוקה תזרימית ונאלצים להיפרד מחלק משמעותי מנכסיהם בהשפעת משבר הקורונה, יש מי שמנצלים בחודשים האחרונים את ההזדמנות להגדלת הפורטפוליו, בעסקאות מהירות ובמחירים העשויים להתגלות בטווח הארוך כהזדמנותיים.

אחד מהגופים הבולטים בפעילות רכישות אינטנסיבית בתקופה האחרונה, כפועל יוצא  של היותו בעל נזילות גבוהה ויכולות פיננסיות המאפשרות לו לבצע עסקאות משמעותיות, הוא קבוצת אלייד, בראשות היו"ר יצחק סוארי. לאחרונה ביצעה אלייד מספר השקעות במגוון תחומים ריאליים ובהיקף מצרפי של מאות מיליוני שקלים (אשר חלקן טרם נסגרו).

זאת, כאמור, כשבצד המוכר ניצבים ברוב המקרים גופים הזקוקים למזומנים באופן מיידי, ובהם שחקנים בולטים ומרכזיים עד לאחרונה בשוק ההון המקומי, ביניהם קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, חברת התעופה אל על שבשליטה בה מחזיקה משפחת בורוביץ', חברת תהל מקבוצת קרדן אן.וי ועוד.

אלייד נחשבת לאחת מחברות ההחזקה הדומיננטיות והגדולות במשק המקומי, ולמרות החשאיות האופפת את פעילותה, שווי נכסיה הוערך בשנה שעברה ביותר מ-5 מיליארד שקל, עוד לפני גל הרכישות המוגבר שלה מהחודשים האחרונים.

עסקיה של אלייד מתפרסים על פני תחומים נרחבים, ואחד המרכזיים שבהם הוא יבואנית הרכב צ'מפיון מוטורס (פולקסווגן, אאודי, סקודה וסיאט), שמהווה מכונה משומנת לייצור מזומנים. כמו כן היא מחזיקה בנכסי נדל"ן רבים ונחשקים, בהם אדמות במתחם "חוף התכלת" בין דרום הרצליה לצפון תל אביב, וגם בתחום זה ביצעה בתקופה האחרונה כמה עסקאות משמעותיות, באמצעות זרוע הנדל"ן שלה.

עסקאות בולטות של אלייד וסוארי בתקופה האחרונה
 עסקאות בולטות של אלייד וסוארי בתקופה האחרונה

רכישת פלגי מים מידי תה"ל

על העסקה האחרונה בשרשרת חתמה אלייד בסוף השבוע האחרון, לאחר שסיכמה על רכישת החזקותיה של תהל (55.5%) בחברת פלגי מים, תמורת עד 26 מיליון שקל, עם התאמות. לפי אתר החברה, פלגי מים הוקמה ב-1973 ופעילותה כוללת ביצוע וניהול פרויקטים של מים, ביוב, שפכים, השבחת מי קולחים, מאגרי מים, תכנון חקלאי ועוד.

מלבד המניות שהיו בידי תהל, מוחזקת פלגי מים ע"י חברת אלקו, באמצעות החברה הבת אלקטרה (19%), וביתרה מחזיקה חברת משקי עמק יזרעאל.

כחלק מניסיונותיה של קבוצת קרדן אן.וי להתמודד עם הקשיים שפקדו את עיקר עסקיה, היא ניסתה בשנים האחרונות (עד כה ללא הצלחה) למכור גם את חברת תהל, המבצעת  פרויקטים בתחומי תשתיות המים והחקלאות, ואשר בעצמה נקלעה לקשיים תזרימיים. בקרדן ציינו כי התמורה ממכירת פלגי מים לאלייד, שהשלמתה כפופה לכמה תנאים, תשמש "למימון פעילות תהל ולפירעון החובות שלה". 

קרדן עצמה נמצאת בחדלות פירעון כבר זמן ממושך, ובפועל מי ששולט בה הם מחזיקי האג"ח, שלהם היא חייבת כ-1.2 מיליארד שקל (קרוב ל-300 מיליון אירו).

עוד קודם העסקה לרכישת מניות פלגי מים מידי תהל, ניצלה אלייד גם את המצוקה הפיננסית הגדולה שאליה נקלעה חברת התעופה אל על, כדי לרכוש מידיה את מניותיה (17%) בחברת שירותי הלוגיסטיקה והמטענים ממן, תמורת כ-65 מיליון שקל.

זמן קצר לאחר מכן, הגדילה אלייד במקצת את השקעתה במניות ממן ואת חלקה בחברה, לצד שותפתה ובעלת השליטה בממן, חברת תעבורה של משפחת לבנת, במסגרת הצעת רכש שפרסמו יחד למניות הציבור, שהתקבלה באופן חלקי.

פעילות של חברת ממן / צילום: מצגת החברה
 פעילות של חברת ממן / צילום: מצגת החברה

סוארי מבצע גם השקעות משלו

יצחק סוארי, רואה חשבון, יועץ כלכלי ומעריך שווי, שעזב לפני מספר שנים את המשרד שנשא את שמו, נחשב לדמות הדומיננטית בניהול עסקיה ובגיבוש אסטרטגיית הפעילות של אלייד. מלבד פעילותו באלייד, מנצל סוארי את הקשיים התזרימיים של חלק מהחברות גם לביצוע השקעות משל עצמו.

במסגרת זו, ביצע באחרונה באמצעות חברת יונגיל השקעה של יותר מ-200 מיליון שקל במשותף עם גדעון תדמור, מבכירי תעשיית הגז והנפט בארץ, ועם חברת יוניון השקעות, יבואנית רכבי טויוטה של ג'ורג' חורש, ברכישת החזקות קבוצת דלק בחברת כהן פיתוח.

את מכירת מניות כהן פיתוח ביצעה קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, כחלק מניסיונותיה להגדיל את יתרות המזומנים שלה, במטרה להתמודד עם התחייבויות ענק של כ-6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח.

כהן פיתוח נהנית מתמלוגים מהפקת הגז מתגליות "תמר" ו"לוויתן", ואת התמורה שקיבלה עבור מניותיה ייעדה קבוצת דלק לשימושיה השונים ולשיעבוד לבנק לצורך הבטחת מסגרת האשראי לחברה.

סוארי פעל באמצעות אלייד בחודשים האחרונים לגיבוש עסקה גדולה הרבה יותר מול קבוצת דלק, שבמסגרתה ביקשה אלייד לרכוש יחד עם קבוצת אלקו את נכסי חברת דלק ישראל, תמורת כ-1.2 מיליארד שקל.

אולם, ככל הידוע, נראה כי עסקה זו ירדה מהפרק לפחות מצידה של אלייד, שביקשה במסגרת העסקה לקבל לידיה את תחנות הכוח של דלק ישראל בשורק ובאשקלון, שנמכרו באחרונה לחברות רפק וג'נריישן קפיטל, תמורת כ-370 מיליון שקל.

יבוא מכוניות, נדל"ן ומוצרי חשמל

עוד טרם משבר הקורונה בשווקים השקיעה אלייד בסוף שנת 2019, יחד עם קבוצת הביטוח מגדל, כ-170 מיליון שקל ברכישת המרכז המסחרי החדש "פסגות ירושלים", הממוקם בשכונת רוממה שבעיר הבירה, שאותו יזמו החברות קרסו נדל"ן, אקה נדל"ן וטעמן נדל"ן. מדובר במרכז מסחרי חדש המיועד בעיקר לקהל החרדי, עם שטחי מסחר בהיקף של כ-7,500 מ"ר, שמעליו הוקמו קרוב ל-280 דירות.

המרכז המסחרי פסגות ירושלים  / צילום: רפי קוץ
 המרכז המסחרי פסגות ירושלים / צילום: רפי קוץ

עוד בנדל"ן, בתחילת השנה צירפה זרוע הנדל"ן של אלייד את חברת כלל ביטוח לעסקה שהיא מקדמת במתחם "הגר"א-הרכבת", לא רחוק מדרך מנחם בגין שבתל-אביב. לאחר שרכשה תמורת קרוב ל-200 מיליון שקל את המגרש ברחוב הגר"א, שעליו פעל בית הדפוס גרפוליט של עודד מוזס, היא צירפה את כלל ביטוח שתשקיע כ-150 מיליון שקל בפרויקט המתוכנן על הקרקע, שבמסגרתו צפויים להיבנות מגדל למגורים ומגדל לתעסוקה.

נוסף על יבוא המכוניות ונדל"ן, אלייד היא גם בעלת השליטה ברשת החשמל א.ל.מ ושותפה ביבואנית מוצרי החשמל ניופאן, וכן שותפה בחברת השילוח UPS. נוסף על כך, לאלייד גם החזקה פיננסית משמעותית, של 5%, ממניות חברת האשראי מקס (לשעבר לאומי קארד), שאליה נכנסה ב-2019, כשותפת מיעוט לצד הקרן הזרה ורבורג פינקוס.

בשנה שעברה נכנסה אלייד לעובי הקורה גם בתחום התשתיות, באמצעות חברה בת ייעודית, שבאמצעותה היא מעוניינת לקחת חלק בהקמת קווי הרכבת הקלה ולהיות שותפה למגוון פרויקטים גדולים בתחום התשתיות.

הכניסה לתחום התשתיות נעשתה זמן לא רב לאחר שאלייד החליטה לפני כשנתיים להיפרד מגרעין השליטה בקבוצת הנדל"ן והתשתיות אשטרום, לאחר יותר מ-50 שנות שותפות, כשמכרה את עיקר מניותיה לידי משפחות המייסדים תמורת כ-200 מיליון שקל.

זכויות הניהול בידי חמישה נאמנים

אלייד נוסדה על-ידי המיליארדר היהודי אהרון גוטווירט, חשוך ילדים, שבערוב ימיו הורה על העברת הבעלות על החברה לנאמנות שתנהל אותו לאחר מותו. לנאמנות של אלייד יש נהנים, רובם קרובי משפחתו של גוטווירט שזכויותיהם עוברות מדור לדור, וזכאים לתמורה מסוימת מעודפי כספים שנצברים בנאמנות. חלק אחר מהנהנים הם גופי פילנתרופיה.

לפי כללי הנאמנות, לנהנים אין זכויות ניהוליות כלשהן בפעילות הנאמנות, וזכויות הניהול כולן מופקדות בידי חמישה נאמנים. חלק מרווחי הפעילות מופנה לשכר מנהליה, גם היו"ר (סוארי) וגם הדירקטורים. הנאמנות רשומה באיי ג'רזי, והנאמנים בה ממונים לכל ימי חייהם או עד שיבחרו לפרוש - והם גם אלה שבוחרים את הנאמנים המחליפים.

לצד היו"ר והנאמן סוארי, ארבעת הנאמנים האחרים הם יורם רובין (נכדו של חיים רובין, היו"ר לפני סוארי), בנימין צוקר (קרוב משפחה של גוטווירט), אמיל ברוך וסינג (נשוי לאחת מבנות משפחת גוטווירט) ופרופסור יעקב רמון מבית החולים שיבא (חתנו של עו"ד חיים שטריקס המנוח שהיה בנאמנות המקורית).