ביוטק | ניתוח

קורונה זה התרופה שלהן: הנפקות הביוטק בארה"ב גייסו סכום שיא של 9.4 מיליארד דולר מתחילת השנה

הנפקות הביוטק שוברות את השיא של 2018, שבכולה גויסו 6.5 מיליארד דולר • העלייה הממוצעת במניות ביום המסחר הראשון שלהן, בשיעור של 34% - הזינוק החד ביותר מאז ההייפ של מניות הטכנולוגיה בוול סטריט בשנת 2000

ניסוי בחיסון לקורונה של חברת מודרנה בניו יורק   / צילום: Hans Pennink, Associated Press
ניסוי בחיסון לקורונה של חברת מודרנה בניו יורק / צילום: Hans Pennink, Associated Press

חברות ביוטק בורסאיות בארה"ב גייסו עד כה מתחילת השנה כ-9.4 מיליארד דולר בהנפקות ראשוניות לציבור (IPO), וכבר עקפו את סך הנפקות בכל 2018, שהיה שיא של 6.5 מיליארד דולר, לפי נתונים של חברת המחקר דילוג'יק שמתחילים בשנת 1995.

מניות הביוטק שהונפקו בארה"ב השנה, עלו בממוצע ב-34% ביום המסחר הראשון שלהן - העלייה היומית הממוצעת החדה ביותר מאז ה"בום" של מניות הטכנולוגיה בשנת 2000.

העלייה האחרונה במניות הביוטק היא מעבר להנפקות הראשוניות, כאשר משקיעים נכנסים לחברות שעובדות על חיסון אפשרי לקורונה, בציפייה שהתעשייה הזאת תיהנה אולי מיותר השקעה ממשלתית בגילוי ובפיתוח תרופות.

אבל יש גם סיבות לספקנות. מניות ביוטק נוטות להיות תנודתיות באופן כללי, תלוי בהצלחה או כישלון של תרופות דגל שהחברות מפתחות. כמה משקיעים ותיקים בביוטק חוששים כעת מהריצה של המניות, ומזהירים מפני הסיכון של השקעה בחברות בשלבי פיתוח ראשונים.

מדד הביוטק של נאסד"ק עלה עד כה השנה ב-12%, מול עלייה של 4% במדד S&P 500. ביוני, כשמגפת הקורונה התפשטה, השיקה חברת תעודות הסל ETFMG מוצר שמתמקד ספציפית בחברות העוסקות בפיתוחים נגד מחלות מידבקות. תעודת הסל הזו, Treatments Testing and Advancements, נסחרת תחת הסימול GERM.

חברות בורסאיות כבר מנצלות את הכסף שזורם למגזר הביוטק להנפקת עוד מניות בקצב שיא. עד כה השנה, חברות ביוטק גייסו יותר מ-32 מיליארד דולר בהנפקות המשך - סכום שהוא כבר שיא שנתי.

משקיעים רבים שהקדישו שנים לניתוח וקנייה של מניות ביוטק, אומרים שהתלהבות השוק מחברות בתחום עלולה להיות מוגזמת, בייחוד בנוגע לחברות שמניותיהן עולות על רקע הימורים שהניסויים שלהן בחיסונים לקורונה יהיו מוצלחים.

השווי של מודרנה מתקרב ל-30 מיליארד דולר

אחת החברות שמקדמת מוצר המועמד לחיסון היא מודרנה (MRNA), ששווי השוק שלה תפח לקרוב ל-30 מיליארד דולר מ-7 מיליארד דולר בתחיל השנה. מודרנה, שעיצבה את החיסון המועמד שלה עם המכון הלאומי לאלרגיה ולמחלות מידבקות בארה"ב, מבצעת כעת את הניסוי הקליני השלישי בחיסון שלה.

למשקיעים תהיה בקרוב עוד מניה הקשורה לקורונה להמר עליה. חברת ביוטק גרמנית, CureVac, צפויה לרשום מניות למסחר בנאסד"ק בהנפקה ראשונית החודש, לפי יודעי דבר. שלשום הודיעה החברה שהיא מקווה לגייס יותר מ-200 מיליון דולר ב-IPO שלה, לפי תשקיף מעודכן לרשות ניירות הערך (SEC).

החברה, שמצויה בשלבים המוקדמים של פיתוח חיסון לקורונה, עלתה לכותרות במרץ, כשממשלת גרמניה האשימה את ממשל טראמפ בניסיון לשכנע את חברת CureVac לעבור לארה"ב, כפי שדיווח אז "וול סטריט ג'ורנל". CureVac סגרה סבב גיוסי כספים שהכניס לה 640 מיליון דולר בחודש שעבר.

"זה מטורף", אמר מרשל גורדון, אנליסט רפואי בכיר בחברת קליברידג' השקעות ומשקיע ביוטק ותיק, בהתייחס למה שהוא רואה כהייפ סביב חברות הביוטק שנמצאות בשלבי פיתוח מוקדמים. לדבריו, החברה שלו בודקת חברות חדשות בשוק, ומעדיפה גישה שמרנית יותר בבחירת מניות להחזקה.

"אנחנו נוטים לא להשקיע בהרבה IPOs, כי רבות מהן הן בשלב מוקדם", אמר גורדון. "אנחנו רוצים לחכות עד שיש הוכחות להצלחה בניסויים בבני אדם, ולא מוכנים לרוץ אחרי טכנולוגיות בשלב התחלתי".

גם כשמחקרי החיסונים והניסויים מתנהלים במסלול מהיר, מעט תרופות מתקדמות בדרך כלל מעבר לשלבי הניסוים המוקדמים. לפי מינהל המזון והתרופות בארה""ב (FDA), כ-70% מהתרופות צולחות את שלב 1, שבוחן בטיחות ומינון. רק שליש מהתרופות עובר את שלב 2, ועוד פחות תרופות מאושרות בסופו של דבר. המחקרים בשלב 1 לוקחים בדרך כלל כמה חודשים, וניסויים מתקדמים יותר עלולים לקחת שנים.