משרד ראש הממשלה: נמצא מקום חליפי למעון הרשמי החדש

בדיון בוועדה לביקורת המדינה הודיע סמנכ"ל ביטחון וחירום במשרד ראש הממשלה כי נמצא מקום חדש לבניית מעון ראש הממשלה • זאת לאחר שבשבוע שעבר פרסם מבקר המדינה דוח חמור בנושא • עד היום הושקעו בתכנון המעון במקומו המקורי שישה מיליון שקל

עפר שלח / צילום: שלומי יוסף
עפר שלח / צילום: שלומי יוסף

בשבוע שעבר ספג משרד ראש הממשלה ביקורת קשה בדוח מבקר המדינה על כך שהוא מקדם את בניית מעון ראש הממשלה החדש באתר אחר מזה שיועד לו בתחילה והיום (ד') אלון חליווה, סמנכ"ל ביטחון וחירום ממשרד ראש הממשלה, גילה בדיון בוועדה לביקורת המדינה, כי אותר מקום חילופי למעון. 

בתוכניות וההכנות לבניית הבית באתר הקודם הושקעו שישה מיליון שקל. לפי חליווה, האתר החדש עבר את כל השלבים ומחכים רק לדוח בדיקה מקצועית להשלכות התחבורתיות שיהיה על האזור. "זה עניין של ימים עד שבועות שהנושא הזה כבר ייצא אל הפועל. בדיקת החלופה נעשית בתיאום מלא עם כל הגורמים. האדריכל של המקום החלופי הוא האדריכל של קריית הממשלה על מנת שהכול יתאים בכל צעד לתפיסה האדריכלית בכל האזור", אמר חליווה.

לדבריו, "לא ניתן, לא נכון ולא רצוי להקים את הפרויקט במיקום הנוכחי שדובר. פעילות במיקום הנוכחי תחייב את האגף לשנות הרבה סדרי העבודה באופן משמעותי. השישה מיליון שקל של התכנון אכן ירד לטמיון אבל ביצוע במקום הנדון, זה הורדת מאות מיליונים לטמיון ובכייה לדורות. החלופה החדשה תהיה זולה במאות מיליונים".

ההחלטה למעבר לאתר חדש התקבלה בין השאר בגלל מיקום האתר הראשון שהעלה בעיות ביטחוניות קשות בשל מבנים גבוהי האמורים להיבנות בסמיכות ובשל תוואי הרכבת הקלה שאמור לעבור בציר התנועה הנושק למתחם.

דוח המבקר העלה כי בניית הפרויקט טרם החלה, על אף החלטת קבינט מדצמבר 2015 ובניגוד לעמדת גורמי המקצוע. השב"כ ומשרד רה"מ  גיבשו עמדה על בסיס מידע תכנוני ישן ומנהלי הפרויקט - לא וידאו העברת מידע סדורה ומלאה. ככה יצא שכל הבינוי המתוכנן בסביבת הפרויקט כלל לא נלקח בחשבון.

יובל חיו, מנהל חטיבה לביקורת במשרד המבקר שהיה אחראי על ביקורת זו אמר "יש בעיה מהותית וטשטוש של גורמים שונים באחריות שנושאים בתפקיד הפרויקט. מלכתחילה כל הפרויקט נבנה בצורה בעייתית שאין סדר וסמכויות בחלוקת האחראים".

זאב צוק רם, שהיה האחראי על פרויקט בניית מעון רה"מ, אמר כי "אנחנו הסתמכנו באופן קבוע על איש הדיור הממשלתי שנמצא בדיונים. הוא היה איש הקשר שלנו עם מהנדס העיר ירושלים - אבל מילה הם לא אמרו לנו על הנושא הזה שיוקם תוואי רכבת קלה על יד זה, ומגדלים כה גבוהים בסמיכות ממש לפרויקט. רק בתחילת 2018 השב"כ יצר איתי קשר ואמר שיש בעיה והם מופתעים כי יש תב"ע עירונית שלא היו מודעים אליה. די הופתעתי ונדהמתי כי הנציגים שהציגו את הפרויקט בהיבט של הבינוי בצד של הדיור הממשלתי בקבינט שבו הוחלט לצאת לפרויקט, לא העלה אפילו בעיה קטנה בהיבט זה. כל פעם שהסתכלתי במראה אחרי שהבעיה נודעה, אמרתי זה תקלה שלי ואי אפשר להימלט מזה."

מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן דחה את הטענות ואמר כי "במאי 2005 מופיע כבר בדוח ההכנה לפרויקט שיוקם תוואי רכבות והתוכנית החדשה לבניית מגדלים וכו' ולכן זה מוזר להגיד שהם לא ידעו ופתאום זה התגלה. אנחנו לא יוזמים שאלות מקצועיות וביטחוניות ופרויקט אלמוג אף לא חשוף אלינו משיקולים ביטחוניים ולכן על מי שהיה ליזום התנגדויות כמו בכל מקום זה על השכנים שסובבים את הפרויקט".

סגן החשכ"ל והממונה על הבינוי הממשלתי במשרד האוצר, גבי שוחט אמר כי "מאז 94 הפרויקט ידע עליות וירידות. היו שיקולים שונים וגם פוליטיים ולאו דווקא תקציביים. אי אפשר היה להוביל את הפרויקט באופן מסודר. אמרתי את זה בשעתו גם לשר הממונה עלי דאז, יובל שטייניץ. אבל בכל שלב, השב"כ וגורמי המל"ל היו בדיונים וידעו בדיוק מה קורה בפרויקט - אז לא ייתכן שיגידו שלא ידעו . ההיפך הוא הנכון השב"כ ביקש להריץ את הפרויקט, כמו שביקש ממנו פעמים ספור לעצור את בניית הספרייה הלאומית כי המצב הנוכחי מאוד הקשה על השיירות של רה"מ בקריית הממשלה והם רצו לזרז. רק ב-2018 הם חזרו הנה והודיעו שמתנגדים. העברת הפרויקט למשרד הביטחון ממשרד האוצר הייתה כי זה לא היה מוצא חן בעיני הגורמים ההתנהלות של האוצר, גם בנושא של עלויות וגם בנושא של הפרוגרמה.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח אמר כי "יש זלזול מכוון מצד ראש הממשלה בסדר ופרוצדורה - מי שמזלזל בסיבה הזו, מגיע לתוצאה של מיליונים שהולכים לטמיון ואלפי שעות עבודה של מאות גורמים שעבדו לחינם. הזלזול הזה נהיה מובנה לאחרונה בעבודת הממשלה ואפשר לראות אותה גם לגבי הקורונה. רה"מ אומר שלא משנה איך מתקבלות ההחלטות. העיקר שהן נעשות. זוהי אמירה בעייתית שמזלזלת בתהליך וגורמת לתוצאות העגומות כפי שעולות כאן בוועדה מידי יום, אך היום בהחלט חזינו בתוצאה הזויה ביותר"