אמנים | ניתוח

האם בענף התרבות משתכרים 3,000 שקל פחות מהממוצע?

המחאה של אנשי התרבות לא באה מעשירים מפונקים, אומר השר • ומה אומרים הנתונים? • המשרוקית של "גלובס"

חילי טרופר, כחול לבן / צילום: שלומי יוסף, גלובס
חילי טרופר, כחול לבן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

חודשים אחרי שירד המסך על עולם התרבות, על רקע הפגנות מתוקשרות ואיומים במרי אמנותי - האמנים סוף-סוף זכו השבוע באישור לחזור לבמות, תחילה באוויר הפתוח. שר התרבות והספורט חילי טרופר מכחול לבן הציג את המתווה לפני כמה ימים בראיון בכאן ב', והגיב בין השאר לתלונה רווחת: תשומת הלב למצוקת היוצרים מוגזמת, הם סתם מפונקים עם יחסי ציבור. "בניגוד למה שמקובל לחשוב, שזה עולם עשיר ומפונק", אמר טרופר, "המשכורת הממוצעת בעולם התרבות היא 8,500 שקל ביום בהיר".

"איך עושים ממוצע בין עומר אדם לנהג שלו?" פקפק המראיין אסף ליברמן. "מתברר שלמ"ס מספיק מוכשרת כדי לעשות את הממוצעים האלה", ענה טרופר.

השאלה של ליברמן סיקרנה גם אותנו. איך מכניסים למגירה סטטיסטית את כל הערב-רב הארטיסטי, יוצרים ויוצרות בשלל ענפים, מפיקים ויחצ"נים, תאורנים? מה זה בכלל "אמן"? מה זאת "אמנות"?

אז דיברנו עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), ומתברר שהם באמת מוכשרים. ללשכה יש קטלוג עב-כרס שמסווג לסוגים ומינים כל ענף כלכלי, מדיג ועד מנעולנות. בפרק "אמנות, בידור ופנאי", לצד ספורטאיות ומוכרי לוטו וספרנים, נמצא הסעיף "יצירה, אמנות ובידור", ההגדרה הביורוקרטית למהות האמנות. כאן מפורטים כל היוצרים ואנשי ההפקה במוזיקה, בתיאטרון, במחול, בציור, בפיסול, בספרות ואפילו בעיתונות עצמאית. תחומים "מסחריים" כמו קולנוע, טלוויזיה ואופנה שייכים למקום אחר.

בלמ"ס מקבלים מביטוח לאומי נתונים על השכר ששולם לשכירים ב"מקצועות" האלה. בפברואר, ערב המגפה, כ-14 אלף עובדים כאלה קיבלו יחד כ-118 מיליון שקל. חלקו ותקבלו את הממוצע: 8,248 שקל לחודש, כ-3,000 שקל פחות מהממוצע במשק כולו. הנתון הזה לא מביא בחשבון אלפי עצמאים: בלמ"ס, ככל שהצלחנו לברר, לא סופרים כמה ישנם ומה הם משתכרים.

שכר היוצרים החלשים פוטרו, הממוצע עלה
 שכר היוצרים החלשים פוטרו, הממוצע עלה

על הסכנות שבשימוש בממוצע יעיד פרדוקס מוזר. באפריל, בשיא הסגר, השכר הממוצע בענף התרבות זינק ל-12 אלף שקל לחודש. לא שמישהו קיבל העלאה. "בעלי השכר הנמוך כנראה פוטרו או הוצאו לחל"ת", מסבירים בלמ"ס. פחות מ-5,000 איש נשארו לעבוד, והם היו דווקא העובדים החזקים.

בשורה התחתונה: דברי טרופר נכונים. השכר הממוצע בענף היצירה, האמנות והבידור ערב מגפת הקורונה היה 8,248 שקל בחודש.

תחקיר: יפתח בריל