בג"ץ דן בעתירה למינוי נציג אופוזיציה לוועדה למינוי שופטים

לאחר שהכנסת בחרה בח"כ צבי האוזר (כחול לבן) ובח"כ אוסנת מארק (הליכוד) לכהן בוועדה, בניגוד למסורת, עתרה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ בדרישה למנות נציג אופוזיציה בוועדה

אולם בג"ץ, רגע לפני הדיון / צילום: דוברות הרשות השופטת
אולם בג"ץ, רגע לפני הדיון / צילום: דוברות הרשות השופטת

בג"ץ דן בעתירת התנועה לאיכות השלטון, שדורשת למנות נציג אופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים. זאת, לאחר שהכנסת בחרה בח"כ צבי האוזר (כחול לבן) ובח"כ אוסנת מארק (הליכוד) לכהן בוועדה, בניגוד למסורת של נציג אופוזיציה בוועדה.

במהלך הדיון השופט יצחק עמית פנה לעותרים ואמר: "נניח שהעתירה שלכם מתקבלת, והכרנו במנהג החוקתי. מה קורה למחרת?".

יו"ר התנועה אליעד שרגא: "30 שנה הנוהג היה ברור לכולם. שום דבר לא השתנה. הכנסת נכנסת מאחורי אותו פרגוד ובוחרת את הבחירה כשהיא יודעת שיש לה פתק שבוחר נציג קואליציה ופתק שבוחר נציג אופוזיציה".

השופטת דפנה ברק ארז תהתה מה התכלית שיהיה נציג אופוזיציה ואמרה: "על מנת שהאופוזיציה תציג את עמדתה, שהאופוזיציה תוכל לתת את משקלה בבחירת שופטים. אבל מכיוון שהקואליציה היא זו שתבחר גם את נציג האופוזיציה, האם יש ערך להיותו של אדם נציג האופוזיציה כשמי שבוחר אותו זו הקואליציה. אז מה עשינו?".

שרגא ענה: "מה היה בעבר? באו והגדירו בעבר שיהיה נציג ממפלגת קואליציה, והאופוזיציה הציגה את המועמדים שלה, ונבחר נציג אחד מהאופוזיציה. ותמיד השתפו בבחירת החברים גם נציגי האופוזיציה".

השופטת ברק ארז: "נקודת המוצא שלי בהצגת השאלות היא שטוב שיהיה נציג אופוזיציה. אבל אנחנו מנסים להבין את המשפט המצוי, ולא רק הרצוי".

שרגא: "לצערנו הרב אנחנו לא נמצאים בעולמות הרצויים, וזה המצוי. תמיד כולם חשבו שיש מקום לאופוזיציה בוועדה למינוי שופטים. נכון שהיה נחמד מאוד אם היה חוק (שמעגן את החובה למנות נציג אופוזיציה ח' מ') אבל אנחנו נמצאים בעולם אחר. בעולם העכשווי הפרקטיקה שהייתה נהוגה ב-30 השנים האחרונות היא שאנשים נכנסו מאחורי הפרגוד והצביעו בעד נציג אופוזיציה".