הגרף היומי: האם "הדרך השבדית" למאבק במגפת הקורונה השתלמה מבחינה כלכלית?

הפגיעה בתמ"ג בשבדיה ברבעון השני הייתה הנמוכה ביותר במערב אירופה, אך במרחק לא רב ממדינות שיישמו סגר

סועדים במאלמו, שוודיה, יושבים בשולחנות שפיזרו מחוץ לבית קפה כדי לשמור על ריחוק חברתי / צילום: Ludvig Thunman, רויטרס
סועדים במאלמו, שוודיה, יושבים בשולחנות שפיזרו מחוץ לבית קפה כדי לשמור על ריחוק חברתי / צילום: Ludvig Thunman, רויטרס

ה"דרך השבדית" למאבק בקורונה - הימנעות מסגר ושמירת בתי הספר, המסעדות ובתי הקפה פתוחים במהלך התפרצות הקורונה באביב - היתרגמה לפגיעה כלכלית נמוכה יותר בהשוואה למדינות אירופה האחרות, אך בשיעור נמוך בלבד. כך עולה מהנתונים הרשמיים לגבי הצניחה שנרשמה בתמ"ג באירופה במהלך הרבעון השני של השנה, שבו רוב אירופה שותקה בעקבות סגרים.

מבחינת מספר קורבנות, רוב המומחים מסכימים כי הדרך השבדית, שכללה קריאה לציבור לשמור מרחק ולבצע צעדים באופן וולונטרי, לא הוכיחה את עצמה. 5,774 בני אדם מתו בשבדיה כתוצאה מקורונה מאז מרץ האחרון, שיעור גבוה משמעותית מזה הנרשם במדינות השכנות כמו דנמרק, פינלנד או נורבגיה. למעשה, בדירוג לפי מספר המתים לתושב ניצבת שבדיה במקום השמיני בעולם.

בריטניה וספרד ספגו את הפגיעה הקשה ביותר מהקורונה
 בריטניה וספרד ספגו את הפגיעה הקשה ביותר מהקורונה

לפני פרסום הנתונים, ההערכות והתחזיות כי הכלכלה השבדית תינזק בצורה דומה לזו של מדינות אירופה בגלל תלותה ביצוא ושינוי ההתנהגות של התושבים בזמן מגיפה. קרן המטבע צפתה ירידת תמ"ג שנתית דומה בשבדיה ובנורבגיה, למשל. כעת, נראה כי הצעדים השבדים אכן התבטאו בצמיחה שלילית נמוכה יותר - גם אם במעט בלבד. בעוד ברבעון הראשון הכלכלה השבדית אפילו צמחה בשבריר אחוז, ברבעון השני היא התכווצה ב-8.6%.

בהשוואה, הכלכלה בגרמניה, שגם היא הטילה מעין "סגר-לייט" אך כזה שהיה כרוך בסגירת מקומות ציבוריים, השעיית הלימודים וקריאה לתושבים להישאר בבית, התכווצה ב-10.1%. מדינות שהטילו סגר חמור יותר וממושך יותר - כמו ספרד (-18.5%) ואיטליה (-12.4%) - רשמו לפי הנתונים צניחה משמעותית יותר בתמ"ג שלהן ברבעון האחרון, שמתווספת לצניחה הגדולה יותר גם ברבעון הראשון. את שיא הפגיעה רשמה בריטניה, שבה פירסם אתמול בנק אנגליה כי התמ"ג ברבעון השני צלל ב-20%, המיתון העמוק ביותר בהיסטוריה של הממלכה.

השאלה אם הבדל זה, שמסתכם בכמה אחוזי תמ"ג (1.5% הבדל לעומת גרמניה בלבד), היה "שווה" את המחיר בקורבנות ואם היה ניתן לחזות אותו מראש, עדיין פתוחה.

אנדראס טגנל, האפידמיולוג המוביל את המדיניות השבדית, והממשלה עצמה, טוענים כי המדיניות של אי-סגר הייתה מוצדקת וכי המספר הרב של הקורבנות נובע מכשלים בהגנה על האוכלוסייה המבוגרת בלבד. ועדת חקירה רשמית של הפרלמנט אמורה לדון בנושא, ורופאים ומומחים רבים בשבדיה יצאו בחודשים האחרונים נגד גישה זו.

הנתון לגבי שבדיה גם הופך להיות רלבנטי יותר ככל שמספר החולים במדינות אירופה הולך ועולה בימים האחרונים, בעוד שממשלות היבשת, לפחות כעת, מציגות עמדה נחושה נגד "סגר שני" ולמעשה מכוונות לשמירת החיים הציבוריים פתוחים במידת האפשר, כדי לצמצם את הפגיעה הכלכלית.