בדרך לעסקת מימון חוץ בנקאי ענקית בכיכר המדינה בתל אביב

בעלי הזכויות הפרטיים בקרקע חתמו על מזכר הבנות למימון בגובה של כ-1.8 מיליארד שקל מול חברת ברקת • כלל ביטוח תיקח אף היא חלק במימון • בפרויקט מתוכננים להיבנות שלושה מגדלים ובהם 450 דירות

כיכר המדינה, ת"א / צילום: גיא ליברמן, גלובס
כיכר המדינה, ת"א / צילום: גיא ליברמן, גלובס

בעלי הקרקע הפרטיים שמחזיקים באחת הקרקעות הנחשקות במדינה - כיכר המדינה בתל אביב - חתמו על מזכר הבנות לעסקת מימון בהיקף עצום, לקראת קידום הפרויקט ובחירת קבלן מבצע. ל"גלובס" נודע כי בעלי הקרקע חתמו על ההסכם מול חברת המימון החוץ בנקאי ברקת, על מימון בשיעור של 50% מתקציב הפרויקט. כלל ביטוח גם היא תיקח חלק במימון. מדובר במימון בגובה 1.8 מיליארד שקל שמבטיחות החברות להעמיד עבור בניית הפרויקט. לפי הערכות היקף ההשקעה הכולל בפרויקט נע בין 3.5-3.8 מיליארד שקל.

שטח כיכר המדינה הוא כ-78 דונם. במסגרת הפרויקט צפויים להיבנות שלושה מגדלים בני 40 קומות שיכללו כ-450 יחידות דיור. במסגרת הפרויקט צפוי להיבנות בשטח גם מבנה ציבורי בגובה 10 קומות, והוא יכלול פארק ואגם מלאכותי. הקרקע נמצאת בבעלות בעלי קרקעות רבים, חלקם מחזיקים בקרקע מזה שנים רבות, וגם בבעלות עיריית תל אביב. הגרסה האחרונה של תוכנית הבינוי לפרויקט אושרה על ידי הוועדה המחוזית בחודש אוקטובר 2017. בדצמבר 2018 נתנה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב היתר חפירה ודיפון, והעבודות יצאו לדרך בביצוע של חברת "בייס פייל" מקבוצת אשטרום.

הצפי הוא שבחודשים הקרובים יינתן היתר בנייה לפרויקט, ועם השלמת חוזה המימון ייבחר קבלן מבצע. מתכנני הפרויקט הם משרד יסקי מור סיון אדריכלים.

חברת ברקת מתמחה במימון ליווי בנייה לפרויקטים וגישור בתחום הנדל"ן. על פי אתר האינטרנט של החברה, על בעלי המניות, נמנים רוני בירם וגיל דויטש, מייסדי בית ההשקעות אקסלנס נשואה. מי שמשמש כמנכ"ל החברה ואף שותף בהחזקותיה הוא עדי גזית ששימש בעבר כסמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת ההשקעות סאנפלאואר.

עדי גזית, מנכ"ל ברקת / צילום: אלי דסה
 עדי גזית, מנכ"ל ברקת / צילום: אלי דסה

מנכ״ל כלל ביטוח ופיננסים, יורם נוה, מסר ל"גלובס" כי, "פרויקט כיכר המדינה הוא פרויקט חדשני שלקח עשרות שנים להכשיר לבנייה את הקרקעות עליו הוא מתוכנן, והוא נאמד בכ-3.5 מיליארד שקל. אמש נתחם מזכר הבנות, התהליך עדיין ארוך, ואנו מקווים שנצא יחד לפרויקט זה, מהמשמעותיים ביותר מבחינת היקף ההשקעה, שנעשו בישראל".

יורם נוה / צילום: סיון פרג'
 יורם נוה / צילום: סיון פרג'