"פורטנייט" נגד אפל וגוגל: תובעת את ענקיות הטק על שהסירו את המשחק מהחנויות שלהן

פורטנייט הציעה למשתמשיה שירות שיאפשר להם לשלם ישירות לחברה, תוך כדי מעקף של גוגל ואפל, ובתגובה החברות הורידו את המשחק מחנויות האפליקציות • בתגובה, החברה יצאה לקמפיין ברשתות החברתיות ותובעת את ענקיות הטק

פורטנייט / צילום: shutterstock
פורטנייט / צילום: shutterstock

הכל התחיל כשאפיק (Epic), החברה מאחורי פורטנייט, הכריזה על הנחה מיוחדת לשחקנים שמשחקים את המשחק בסמארטפון: הנחה של 20% על כל הקניות במשחק - כל עוד הם משלמים ישירות לאפיק ולא לגוגל או אפל. 

התגובה של גוגל ואפל לא איחרה לבוא: המהלך, שנוגד את ההסכמים שיש לחברות מול המפתחים שמשתמשים בחנויות שלהם, הוביל לכך שהחברות הורידו את המשחק מהחנויות שלהם. 

אבל גם לכך אפיק הייתה מוכנה, ותוך שעות מהחלטת אפל וגוגל היא הגישה תביעה בבית המשפט בבקשה להכריח את אפל להחזיר את המשחק לחנויות שלה בטענה ש"הורדת המשחק היא עוד דוגמא לשימוש המופרז של אפל בכוח שלה על מנת לקבוע הגבלות בלתי הגיוניות ולא חוקיות כדי לשמור על המונופול שלה שוק האפליקציות ב-iOs". 

אפיק הגישה תביעה גם נגד גוגל, ובה היא רשמה: "ב-1998, גוגל הוקמה עם מוטו ייחודי: 'אל תהיה רשע' (Don't Be Evil). עשרים ושתיים שנים לאחר מכן, גוגל מתייחסת למוטו הזה בביטול, כמחשבה לאחר מעשה, ומשתמשת בכוח שלה כדי להיות רשעה נגד מתחרים, ממציאים, לקוחות ומשתמשים". 

בנוסף לפעולה המשפטית, אפיק התחילה קמפיין וירלי תחת השם #FreeFortnite. כחלק מהקמפיין, החברה יצרה פארודיה על פרסומת ה-"1984" המפורסמת של אפל והפנתה אותה כנגד החברה:

המהלך של אפיק מגיע בזמן שאפל נחקרת על התנהגות אנטי-תחרותית באירופה וארה"ב, ומוסיף לחץ ובעיות לחברה בתקופה רגישה.