האם מערכת אכיפת החוק באמת לא מטפלת באיומים נגד נתניהו?

האם כל החקירות על איומים והסתה נגד נתניהו ומשפחתו נגמרות בלא כלום? בדקנו • "המשרוקית של גלובס"

זאב אלקין, הליכוד / צילום: שלומי יוסף, גלובס
זאב אלקין, הליכוד / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בשבוע שעבר שיגר ראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב חריף ליועמ"ש, שבו האשים אותו ב"אפסות פעולה" נוכח הקריאות לרצח שלו ושל בני משפחתו. באותו היום הגיב אביחי מנדלבליט כי "אין כל בסיס לטענות", וציין כי באחרונה נפתחו כשלושים חקירות על איומים והסתה לאלימות נגד נתניהו ומשפחתו.

השר זאב אלקין לא השתכנע. בראיון בכאן ב' הוא טען כי חקירות אולי נפתחות, אך אינן מבשילות לאישומים והרשעות. "כל החקירות האלה, לאיזה תוצאה אחת הן הגיעו?". המראיין רן בנימיני הזכיר כי הרשעות "זה לא עניין של מנדלבליט", אך אלקין הקשה ושאל: "ואחריות של מי להגיש כתבי אישום בסוף בחקירות האלה?" ותהה: "כמה כתבי אישום הוגשו, וכמה אנשים הורשעו במסגרת הזאת?". 

אף שסימן השאלה היה רטורי בלבד, יצאנו כהרגלנו למצוא תשובה.

עבירת איומים מסווגת כעוון, והעונש עליה נע לרוב בין מאסר על תנאי ועד שנה וחצי מאסר. בהיותה עבירה במדרג בינוני, ההחלטה על פתיחה בחקירה כלל לא דורשת אישור מהיועמ"ש, וגם את כתבי האישום מגישה לרוב התביעה המשטרתית ולא פרקליטות המדינה. בתגובתו לראש הממשלה כתב מנדלבליט, כי לפי המשטרה "בחודשים האחרונים נפתחו 19 חקירות הקשורות לאיומים" כלפי ראש הממשלה ובני משפחתו.

בניגוד לטענה של אלקין, לא כל החקירות עלו בתוהו. מצאנו כי מאז חודש מאי השנה הוגשו לפחות שלושה כתבי אישום נגד אזרחים בגין איומים נגד נתניהו ובני משפחתו. ביוני הוגש כתב אישום נגד תושב אשקלון בגין איומים חוזרים על נתניהו ועל משפחתו בפייסבוק. נגד תושב באר שבע הוגש כתב אישום בגין עבירות דומות כבר ביום שלאחר מעצרו. גם נגד תושב צפת שאיים לכאורה לירות בנתניהו הוגש כתב אישום ביולי, שבוע בלבד לאחר ביצוע העבירה.

הסתה לאלימות היא עבירה חמורה יותר ומסווגת כפשע, והעונש המקסימלי עליה הוא חמש שנות מאסר. בשל מורכבותה של עבירה זו, העמדה לדין בגינה נעשית רק באישור פרקליט המדינה. מנדלבליט ציין כי באחרונה נפתחו עשר חקירות בגין הסתה נגד ראש הממשלה, ובאחד המקרים כבר הוגש כתב אישום.

ואכן, במאי השנה הוגש כתב אישום נגד תושב הצפון בגין הסתה לאלימות נגד נתניהו בפייסבוק. האישום הוגש על ידי פרקליטות מחוז חיפה באישור היועמ"ש, שמחזיק באופן זמני בסמכויות פרקליט המדינה.

האם כתבי האישום הללו גם הבשילו להרשעות? לא מצאנו דוגמאות להרשעות בתקופה שבדקנו, אך חלק מההליכים המשפטיים כלפי הנאשמים בתקופה זו עודם מתקיימים. בכל מקרה, בעוד חלק מכתבי האישום ניתנו באישור היועמ"ש, ההרשעות כלל אינן בתחום אחריותו.

בשורה התחתונה: דבריו של אלקין אינם נכונים ברובם. מאז מאי 2020 הוגשו לפחות ארבעה כתבי אישום בגין הסתה ואיומים נגד ראש הממשלה ובני משפחתו, אך לא נמצאו הרשעות שניתנו בתקופה זו.

תחקיר: ארן רונדל