ספרים זה האופנה החדשה? מה מחפשת רשת סטימצקי בחברת האופנה גולף

רשת הספרים של ג. יפית קיבלה אופציות לרכישת 6.5% ממניות חברת האופנה • הצדדים מקווים כי בסיוע רוח ניהולית חדשה ניתן יהיה לשקם את תדמיתה של גולף בשוק ההון

סניף סטימצקי / צילום: תמר מצפי
סניף סטימצקי / צילום: תמר מצפי

זמנים מאתגרים בענף הקמעונאות מביאים לחיבורים מפתיעים: כלל תעשיות, בעלת השליטה בחברת האופנה המקרטעת גולף , מגייסת את רשת הספרים סטימצקי ואת שירותיו של מנכ"ל סטימצקי, אייל גרינברג, בניסיון לשקם את תדמיתה בשוק ההון ולהעלות את שווייה.

חודש לפני עזיבתו של מנכ"ל גולף, רביב ברוקמאייר, העניקה כלל תעשיות של לן בלווטניק, השולטת (55%) בגולף, חבילת אופציות לרשת הספרים לרכוש ממנה 6.5% מהמניות של חברת האופנה הבורסאית. שווי מניות המימוש הינו כ-5 מיליון שקל.

החיבור בין השתיים אמור להביא לגולף את רוח השינוי והחדשנות, שבכלל תעשיות מאמינים כי גרינברג הביא לרשת הספרים שהוא מנהל ושותף בה, ולהפיכתו לדמות משמעותית לחברה - כמשנה ליו"ר הדירקטוריון.

האופציה שמעניקה כלל תעשיות לסטימצקי תהיה ניתנת למימוש עד לסוף 2021, והיא כפופה לתנאי ההסכם בין החברות. מחיר המימוש של האופציה הוא כ-1.64 שקלים למניה, בהתאם למחיר המניה בנעילת המסחר ביום חמישי האחרון. המשמעות של מימוש האופציה היא כי כלל תעשיות תרד להחזקה של מתחת ל-50%.

במסגרת תנאי ההסכם, הסכימו הצדדים כי יפעלו לכך שב"כפוף להחלטות האורגנים המוסמכים של החברה, מנכ"ל סטימצקי, אייל גרינברג, ימונה לדירקטור בחברה וישמש משנה ליו"ר הדירקטוריון לתקופה מינימלית של כ-18 חודשים". עוד מציינת גולף כי נכון למועד זה, אין וודאות כי גרינברג אכן ימונה לאחד התפקידים הללו.

בדיווח מציינים בגולף כי "סטימצקי בהובלת גרינברג, המשמש מנכ"ל סטימצקי משנת 2014, עברה בשנים האחרונות מהלך מרשים של שיקום". סטימצקי נוסדה ב-1925, וברבות השנים היא נמכרה לקרן מרקסטון, שב-2014 מכרה את רשת חנויות הספרים לקבוצת רוכשים בהובלת יפית גרינברג (ג. יפית), אמו של אייל גרינברג.

הרצון בחברה הוא כי גרינברג יהפוך לדמות משמעותית שתתרום לגולף, בדומה לעשייתו בסטימצקי, כשהכוונה היא למהלכים שיבואו לידי ביטוי גם בשווייה של גולף, שסובלת מחולשה במניה ומחוסר אמון מצד שוק ההון, ושיצליח "לסחוף אחריו", לנער את העסק, ולהפיח רוח צעירה בקבוצה הוותיקה.

עם זאת, העסקה מתבצעת לא מול גרינברג עצמו, כי אם מול סטימצקי, כך שהיא משאירה למעשה גם פתח לאפשרות של חיבורים נוספים בין רשת הספרים לקבוצת קמעונאות האופנה בתחום של הון אנושי ובתחום של מערכות ותשתיות, ואף למיזוג עתידי.

מניית גולף ירדה 21% מתחילת השנה

גורמים המעורים בעסקה גורסים כי מי שיצרה את החיבור בין כת"ש לבין סטימצקי וגרינברג היא חברת דיסקונט קפיטל, זרוע ההשקעות של בנק דיסקונט. לפי אותם גורמים, במקור העדיפה סטימצקי לרכוש מניות בגולף, ואף פנתה להתעניין אצל גופים מוסדיים אחרים בעניין, אבל בשלב זה לא ביצעה רכישה. 

קבוצת גולף הציבורית נסחרת לפי שווי של 74 מיליון שקל, ונמצאת בשליטת כלל תעשיות של בלווטניק. כאמור, לפני חודשים ספורים הודיע מנכ"ל קבוצת גולף, ברוקמאייר, כי יסיים את תפקידו בתקופת החגים, ועדיין לא מונה לו מחליף.

מתחילת השנה איבדה מניית גולף כ-21% מערכה, וזאת בדומה לחולשה הענפית הכללית בצל השפעות משבר הקורונה על המשק בישראל. אבל החולשה של גולף לא נובעת רק מהשלכות מגפת הקורונה: בארבע השנים האחרונות איבדה המניה כ-70% מערכה, וזאת בין השאר, על רקע הקניות בחו"ל והתגברות הרכישות באונליין מחו"ל. על הרקע הזה, החברה גם לא חילקה דיבידנדים לבעלי המניות - בראשות בעלת השליטה כלל תעשיות.

נוסף על עזיבת המנכ"ל, שצפויה בחודש הבא, גולף נפרדה בשנה שעברה גם מהיו"ר אפי רוזנהויז, וגם ממנכ"ל ומייסד קמעונאית האופנה עדיקה, שנמצא בסכסוך מתוקשר עמה.