קופת פשיטת הרגל של פישמן תשלם לבעלת השליטה ב"גלובס" כ-7 מיליון ש'

השופט איתן אורנשטיין פסק כי קופת פשיטת הרגל של פישמן תשלם את הסכום לחברת "מוניטין", בעלת השליטה ב"גלובס"

אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, פסק כי חברת השקעות כדאיות של איש העסקים אליעזר פישמן תשלם 7.125 מיליון שקל לחברת "מוניטין", בעלת השליטה ב"גלובס".

לפסק הדין השלכה רחבה ביותר, ולמעשה הוא משחרר "צוואר בקבוק" משמעותי בתיק של פישמן, החתום על פשיטת הרגל הגדולה בישראל. במסגרת עסקיו החזיק פישמן עשרות חברות אשר היו חלק מקבוצת פישמן, כאשר במהלך עסקיו של פישמן נרשמו בין חברות הקבוצה הלוואות, שעבודים וערבויות צולבות, באופן מורכב ביותר. פסק הדין למעשה קובע כי החובות הישירים בין החברות בקבוצות פישמן יודחו, כך שהחובות לנושים האמיתיים - הנושים שאינם קשורים לפישמן - ישולמו תחילה, ורק לאחר מכן ישולמו החובות הפנימיים של חברות הקבוצה. לאור העובדה שקבוצת פישמן חדלת פרעון, והנושים האמיתיים לא יקבלו את מלוא החוב, הרי שמשמעות ההדחייה היא למעשה מחיקת החובות הפנימיים בין חברות הקבוצה.

להערכת הצדדים המעורבים בתיק, ללא הדחייה שנקבעה בפסק הדין, בירור כלל המחלוקות בין חברות הקבוצה, ומינוי בעלי תפקיד לפירוק כל קבוצה בנפרד, התהליך עשוי היה לארוך כ-10 שנים ואף למעלה מכך. כעת, יתאפשר לפרוע חלק מחובותיו של פישמן, בסך מאות מיליוני שקלים באופן מהיר יחסית, לטובת כלל הנושים.

הפסיקה הנוגעת לחברת "מוניטין" היא אחת ההסתעפויות הנוגעות לחוב של חברת "השקעות כדאיות" שהייתה בבעלות פישמן, בעל השליטה הקודם ב"גלובס", לחברת "מוניטין" שבבעלות משפחת בר און, מבעלות השליטה הנוכחיות ב"גלובס".

בקופת השקעות כדאיות יש כיום כ-50 מיליון שקל. יתרת הסכום תועבר לנושים של החברה.

את חברת "מוניטין" ומשפחת בר און ייצג עו"ד בועז אדלשטיין.

בנק לאומי התנגד

פסיקתו של השופט אורנשטיין מגיעה בסיומו של מאבק משפטי, שבמסגרתו טענה משפחת בר און כי יש לפרוע את חובו של פישמן בסכום של כ-38 מיליון שקל, לפני החוב שלו לבנק לאומי. הבנק התנגד נחרצות לבקשה, באמצעות עו"ד רונן מטרי.

בדיון שהתקיים השבוע הציע אורנשטיין לצדדים כי יפסוק במחלוקת על פי סעיף 79א' לחוק בתי המשפט, כלומר פסיקה ללא מתן נימוקים. בהחלטתו להעביר ל"מוניטין" ומשפחת בר און 7.125 מיליון שקל, כתב אורנשטיין כי "לאחר שעיינתי במכלול כתבי הטענות, נתתי דעתי למלוא טענות הצדדים. לאור ההסמכה לפסיקה בפשרה לפי סעיף 79א' לחוק בתי המשפט, נקבע בזאת שהסכום שלו זכאית 'מוניטין עיתונות בע"מ', אשר שמה שונה בהמשך ל'גלובס פבלישר בע"מ', יעמוד על סך של 7.125 מיליון שקל מחברת 'השקעות כדאיות בע"מ', וזאת בתוך 30 יום מיום מתן פסק הדין דנן".

ל"גלובס" נודע כי בהליך מקדמי הנאמן על נכסי פישמן, עו''ד יוסי בנקל הציע כי ישולם לטובת חברת "מוניטין" 9 מיליון שקל, בנק לאומי הסכים לשלם כפשרה 1.45 מיליון שקל בלבד, ואילו חברת "מוניטין" הסכימה להתפשר על 13 מיליון שקל.

השופט איתן אורנשטיין פסק כי חברת השקעות כדאיות תשלם את הסכום לחברת "מוניטין", בעלת השליטה ב"גלובס", למרות התנגדות בנק לאומי.

עקב פרישתו המוקדמת של השופט אורנשטיין, הוא קבע כי התיק יועבר להמשך טיפולו של סגן הנשיא חגי ברנר. ברנר מצידו מיהר להודיע כי בשל מניעה אישית שיש לו, השופטת שתדון בתיק היא איריס לושי-עבודי.

גילוי מלא: משפחת בר און, מבעלות השליטה ב"גלובס", הייתה מצויה בסכסוך עם אליעזר פישמן, בעל השליטה הקודם בעיתון. ההחלטה האחרונה מביאה לסיומם את כל הממשקים בנושא זה .