הורה מלווה אחד לכיתה א', הפחתה בתשלומים: כך תיראה שנת הלימודים

שבועיים לפני 1 בספטמבר מפרסם משרד החינוך את התכנית לשנת תשפ"א בצל הקורונה • לפי המתווה, ההורים ילוו את ילדי הגן ביומם הראשון בקבוצות קטנות ובהדרגה • בחינות הבגרות יכללו 6 מקצועות כגון אנגלית ומתמטיקה וחומר הלימוד יצומצם • גלנט: "ההורים ישלמו אלפי שקלים פחות"

כיתה בבית ספר יסודי בתל אביב, מסודרת לשמירת מרחק בין תלמידים / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press
כיתה בבית ספר יסודי בתל אביב, מסודרת לשמירת מרחק בין תלמידים / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press

משרד החינוך פרסם היום (ב') את התוכנית הפדגוגית לשנת הלימודים הקרובה, שתיפתח בעוד כשבועיים, על רקע מגפת הקורונה. במסגרת התוכנית, ביום הראשון ללימודים, הורים ילוו את ילדי הגן בקבוצות קטנות ובאופן מדורג. זאת, על ידי לוח זמנים שייקבע מראש, כשהפרידה מהילדים תהיה בפתח הגן.

בכיתות א' יגיעו ההורים בקבוצות של עד עשרה תלמידים, ולכל ילד יתלווה הורה אחד בלבד. מתווה הבגרויות יכלול עד שישה מקצועות חיוניים, וחומר הלימוד יצומצם בעשרות אחוזים. שר החינוך יואב גלנט הודיע כי מחר יגיש לוועדת החינוך בכנסת את מתווה תשלומי ההורים, שיצומצם משמעותית.

גנים לילדים בני 3


ביום הראשון ללימודים ההגעה תהיה מדורגת ובקבוצות קטנות של חמישה-שישה ילדים, לפי לוח הזמנים שתפרסם הגננת. הפעילות תהיה קצובה, וההורים ייפרדו מהילדים בפתח הגן, או שישהו בחצר כשהם עוטים מסכות.

ביום השני ללימודים תהיה הגעה מדורגת בשתי קבוצות. ההורים ייפרדו מהילדים בפתח הגן, ובתום הפעילות יאספו את ילדיהם. החל מהיום השלישי פעילות הגן תהיה בין 14:00-08:00.

גנים לילדים בני 5-4

פעילות רגילה החל מהיום הראשון. על הגננות יהיה להכין סרטון קצר או מצגת, על מנת להציג את הצוות החינוכי, מבנה הגן, המרכזים והחצר.

הגעה לכיתה א' וימי הסתגלות

גם ההגעה לכיתה א' בבית הספר תהיה מדורגת, בקבוצות של עד עשרה תלמידים, ולכל ילד יתלווה הורה אחד בלד. קבלת התלמידים בבית הספר תתקיים במתחמים נפרדים, כשבכל מתחם לא ישהו יותר מ-20 אנשים. תוכנית הלימודים תכלול בתחילתה השלמת תהליכים חסרים מתקופת הגן, ומיד בהמשך הקניית מיומנויות של קריאה וכתיבה.

כיתות ז' וי'

בכיתות ז' תעשה פעילות היכרות, שיחות אישיות, טקס פתיחה פיזי וטקס וירטואלי, ופעילות להגברת החוסן ולאיתור קשיים ומצוקות. בכיתות י' תעשה פעילויות גיבוש, הכרות עם הכלים הדיגיטליים ומוכנות לבחינות הבגרות, היערכות למעורבות חברתית גם באמצעים דיגיטליים.

בחינות הבגרות

שישה מקצועות יעשו בבחינות חיצוניות. שלוש מהבחינות יהיו במקצועות מתמטיקה, אנגלית ושפת אם - עברית או ערבית. שני מקצועות נוספים ייבחרו על ידי התלמיד מתוך האשכול ההומני: ספרות, תנ"ך, היסטוריה או אזרחות. בחינה נוספת תהיה באחד מהמקצועות המוגברים: פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מדעי המחשב, אומנות, גיאוגרפיה, מחול, תקשורת, שפות, תיאטרון, חינוך גופני ועוד.

באשר למועדי בגרויות נוספים עבור תלמידים חולים או כאלו השוהים בבידוד, בכל מקצוע יתקיימו שני מועדים, מועד רגיל ומועד השלמה.

חומר הלימוד לבגרויות יצומצם בעשרות אחוזים

חומר הלימוד לתלמידי ארבע וחמש יחידות במתמטיקה יצומצם בכ-10%. כמו כן, תהיה בחירה מבין שאלות בבחינה עצמה. תלמידי כיתות י"א יוכלו לבחור חמש מתוך שמונה שאלות, וכיתות י"ב יבחרו שלוש מתוך חמש שאלות. לתלמידי שלוש יחידות מתמטיקה הבחינה תיערך בשיטת צבירת ניקוד, על מנת להגדיל את סיכוי ההצלחה.

במקצועות העברית, הערבית, האנגלית, והאשכול ההומני יצומצם חומר הלימוד ב-30%. כמו כן, במקצועות מוגברים בתחומים עיוניים וטכנולוגיים של חמש יחידות, חומר הלימוד צומצם ב-20%.

תשלומי ההורים

על פי השר גלנט, מחר הוא צפוי להביא לוועדת החינוך מתווה חדש לתשלומי ההורים. "תהיה הפחתה בתשלומי הרשות של אחוזים מסוימים, הכולל בתוכו את מסיבות הסיום וסל התרבות", אמר גלנט בתדרוך לכתבים. "החלק הארי מבחינת המשקל של התשלום הוא תכניות הלימוד הנוספות, וגם כאן יהיה צמצום משמעותי בתשלומי ההורים". לדבריו, "תהיה הפחתה ניכרת שתתבטא להורים בהורדה של אלפי שקלים".

כמו כן, משרד החינוך ממליץ על זמן למידה רציף של עד 30 דקות בכיתות ה'-ו'. זאת, יחד עם מעבר מדורג ללמידה מרחוק, וגם מפגשים מקוונים בזוגות או באופן פרטני. כמו כן, המשרד ממליץ על פעילות רציפה של 20 דקות בגנים, ו-30 דקות לשיעורים בבתי הספר היסודיים.