"שכר הדירה בקניונים יורד - שכן שיווי המשקל בשוק השתנה"

לצד ירידה משמעותית בהכנסות בצל הקורונה, מאמצי ההתייעלות שביצעה חברת האופנה קסטרו איפשרו לה לסכם את הרבעון השני עם מעבר לרווח לראשונה אחרי תקופה ממושכת • המנכ"ל רון רוטר: "יש כאן גם חזרה לצמיחה וגם הורדה בהוצאות, שהשילוב של שניהם דרמטי"

"שכר הדירה בקניונים יורד - שכן שיווי המשקל בשוק השתנה", אומר רון רוטר, מנכ"ל רשת האופנה קסטרו, בראיון ל"גלובס" עם פרסום דוחותיה הכספיים של החברה לרבעון השני של 2020.

קבוצת האופנה הציבורית פרסמה אתמול (יום ד') דוחות שהפתיעו לטובה בכל הקשור לרבעון השני, חרף משבר הקורונה שהביא לסגירה של חנויות הרשת לתקופה ניכרת. לצד ירידה משמעותית בהכנסות בצל הסגר, מאמצי ההתייעלות החריפים שביצעה הקבוצה איפשרו לה לסכם את הרבעון עם מעבר לרווח לראשונה אחרי תקופה ממושכת, ואף כזה שגבוה פי שלושה מזה שהציגה ברבעון המקביל ב-2019. עם זאת, בסיכום המחצית הראשונה החברה עדיין מציגה הפסד גדול יותר מזה שנרשם לה בתקופה המקבילה אשתקד.

רוטר, מבעלי השליטה בחברה, אומר ל"גלובס" כי "זה רבעון ראשון אחרי תקופה ארוכה של תוצאות שלא היינו מרוצים מהן". לדבריו, "יש כאן אינדיקציות ראשונות למהלכים שביצענו בשנתיים האחרונות ולעבודה מאוד שורשית להשביח את המוצר בקסטרו ויתר המותגים במגזר ההלבשה, שהוא המגזר הכי מאתגר כיום בשוק. רואים שזה מתחיל להבשיל והתוצאות טובות מאוד. נוסף על כך, ביצענו מהלכי התייעלות שהתחלנו אותם עוד קודם לכן, אבל שהואצו והועמקו בשל הקורונה".

גידול-ברווח-של-קסטרו-ברבעון-השני,-קיטון-במחצית
 גידול-ברווח-של-קסטרו-ברבעון-השני,-קיטון-במחצית

24 חנויות נסגרו מתחילת השנה

רשת קסטרו מונה 385 חנויות ודוכנים בישראל ו-31 חנויות ודוכנים בחו"ל, כשבמהלך 2020 נוספו לרשתות מותגי הקבוצה בישראל 6 חנויות. מנגד, נסגרו במהלך תקופה זו 24 חנויות של מותגי הקבוצה בישראל (קרוב למחציתן של רשת אקססורייז שנסגרה לחלוטין). קסטרו מציינת כי מאז תום הסגרת הממשלתי נפתחו מחדש כ-78% מחנויות הקבוצה. חלק מהחנויות שנפתחו פועלות במתכונת שעות מצומצמת, התואמת את רמת הביקושים, "שהשתנתה" לפי קסטרו.

בדוחות מציינת קסטרו שביצעה התייעלות בעלויות השכר ומשרות, באמצעות שינוי הגדרות תפעוליות בנוגע להפעלת החנויות, במטה ובמרכז הלוגיסטי, בצמצום ואיחוד תקנים, ועוד. נוסף על כך, בעלי השליטה ויתרו על דמי שכירות וגם על שכר, כך שחסכו לחברה כ-2.5 מיליון שקל ברבעון השני.

הצגתם אמנם התייעלות דרסטית, אבל לפחות חלק ממנה נובע מוויתור מלא או חלקי של בעלי השליטה ושלך על השכר שלכם ועל דמי השכירות מנכסים שבבעלותכם. זה לא יוכל להישאר כך לנצח.
רוטר: "כן, אין ספק שיש פה חסכונות שהם חד-פעמיים. עם זאת, אני חושב בנוגע לשכר הדירה שזה לא חיסכון שהוא רק חד-פעמי. שיווי המשקל בשוק משתנה, וככל שמשבר הקורונה יאריך, זה יבטיח שאותן קבוצות שיעברו את המשבר הזה יוכלו לעשות שינויים ארוכי טווח. כבר עכשיו יש חידושי חוזים שנפתחים כרגע או בשנה הקרובה, ואנו מצליחים לעשות בהם שינויים לטווח ארוך.

"לגבי שאר ההתייעלויות: אני לא חושב שנוכל לשמר את כל מה שקרה, כי אכן יש כאן ויתור של בעלי שליטה, שעדיין נמשך, אבל מרבית ההתייעלות שאנו מציגים בהוצאות התפעוליות, זה משהו שימשיך איתנו. למשל, אם ראינו ירידה של 10% בהוצאות התפעוליות שלנו, אז לפחות 5% תישמר, כי מדובר בשורה של שינויים במודל ההפעלה של החברה, שתוצאתם הורדה בעלויות הכספיות עם אפס פגיעה בחוויה של הלקוח. אלה דברים שימשיכו איתנו קדימה - יש כאן גם חזרה לצמיחה וגם הורדה בהוצאות, שהשילוב של שניהם דרמטי".

אגב סוגיית חוזי השכירויות שנפתחים כעת: בקניונים טוענים שהחוזים שמתחדשים בתקופה האחרונה, דומים לרמות שהיו טרום המשבר. לטענתך, שכר הדירה יורד?
"חד-משמעית, שכר הדירה יורד. השוק השתנה, והוא לא יחזור כל כך מהר לרמות המחירים שהיו בו. בכל הקניונים שהם קניוני B ומטה (קניונים שאינם נמנים עם 20 המובילים והמוכרים בישראל; ש"מ), אין לי ספק שנעשה שינויים גם בחוזים קיימים. בשלושת החודשים האחרונים נפתחו חוזים, ואז קרה אחד משניים: הארכת חוזה בתנאים טובים יותר או סגירת חנויות. סגרנו לא מעט חנויות בחמשת החודשים האחרונים במקומות שהרגשנו שאין שום סיכוי להרוויח כסף".

מדובר בהורדת שכר קדימה מעבר להנחות נקודתיות?
"כן. לא בכל החוזים שקיימים, אבל בחוזים שנפתחים כעת זה הכי קל. מפת הביקושים השתנתה. זו הזדמנות עבורנו מהסיבות הברורות: אין כרגע בעל קניון שלא יילחם על כל שוכר שמשלם, וזה מאפשר מו"מ מאוד משמעותי על התנאים. עם הקבוצות הגדולות אנחנו כמובן מדברים יותר רוחבי ועל הסכמים כוללים".

קסטרו מעריכה כי כתוצאה מהדממת פעילות בסגר הקורונה היא איבדה, לכל הפחות, מחזור הכנסות פוטנציאלי של כ-162 מיליון שקל. עם זאת, החברה גם הציגה ברבעון השני שיפור בתוצאות התפעוליות.

הקורונה בעצם דחפה אתכם לבצע התייעלות שלא הייתם עושים אחרת?
"אני חושב שכשכחברה נכנסת למשבר, צריך לא לפספס אותו אלא לנצל אותו. לאורך כל תקופת הסגר הצוות שלנו עבר על כל פינה בארגון ועל כל פרדיגמה כדי לבחון אותם מחדש. עשינו דברים שבימים רגילים לא מגיעים לעשות אותם, אבל השוק פה הגיע באמת למצב קיצון. לשמחתי, המשבר תפס אותנו אחרי שבמשך שנתיים ביצענו מהלכים שכעת מתחילים לתת פרי".

"עם זאת", אומר רוטר, "המשק באי-ודאות גדולה מאוד, ואנחנו לא אחרי הסערה, אלא עמוק בתוכה. קרה פה נזק מאוד גדול גם לרשתות וגם לקניונים, וצריך לחלוק את הנזק הזה על ידי שני הצדדים. קניון בלי משכירים לא יכול לעבוד, וקמעונאים בלי קניונים טובים גם לא יכולים לעבוד". 

יש מיקומים שבהם יהיו הנחות נקודתיות כי שכר הדירה מלכתחילה לא היה גבוה, והמיקום נפגע בעקבות ירידה נקודתית ב'טראפיק' בשוק, ולא בכל המקומות נכנסנו למשבר עם שכר דירה לא הוגן. אבל,  קסטרו פינתה את החנויות בקניון  TLV , שבעת הכוכבים ובקניון הראל. 

"פינינו את החנות בהראל, בשבעת הכוכבים וב-TLV. במקומות שבהם לא הצלחנו להגיע להסכמה עם המשכירים בצורה שלדעתנו הוגנת ומשקפת את החוזה באותם קניונים, נאלצנו לפנות את החנויות. אבל זה מקרים בודדים - יש לנו מאות חנויות, ובסך הכל פינינו שלוש. אם יש קניון שיכולו להביא שוכר אחר שיעבוד יותר טוב ולי התנאים לא מתאימים, אז מעולה, אני באמת מאחל לכל הקניונים האלה שיצליחו. 

ההנחות והמבצעים העמוקים שראינו בחנויות בענף, כולל בחנויות שלכם פגעו ברווחיות ברבעון?
"אין ספק שהשוק היה בהנחות גבוהות, אבל אפשר לראות ששיעור הרווחיות הגולמית שלנו יחסית יציב. אין ספק שאת העלייה בהנחות הצלחנו לאזן באמצעות שיפור העבודה מול ספקים והורדת העלויות".

אתמול (ד') דיווחה קבוצת האופנה הציבורית לצד ירידה חדה של 38% בהכנסות הרבעון על רקע סגר הקורונה שהסתכמו ב-281 מיליון שקל, הצליחה קסטרו להכפיל את הרווח התפעולי לסך של 58 מיליון שקל, ולשלש את הרווח הנקי ברבעון השני לעומת הרבעון המקביל אשתקד לסך של 33 מיליון שקל. השיפור הזה הושג הודות מאמצים אגרסיביים של התייעלות ודרישה להקלות ופריסת תשלומים מול משכירים וספקים, כמו גם ויתורים אישיים על דמי שכירות ושכר לבעלי השליטה בה.