טיולים | פיצ'ר

ממאצ'ו פיצ'ו למצפה רמון: חברות טיולים לחו"ל עושות הסבה לטיולים בארץ

אל השוק הצפוף של טיולים מודרכים בארץ הצטרפו גם חברות טיולים לחו"ל, שנאלצו למצוא כר פעילות חדש, ומנסות למכור לקהל את מה שהוא מכיר באריזה אחרת • הצרכנים רק מרוויחים מהמבחר

יעל נובי במכתש רמון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
יעל נובי במכתש רמון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שנת 2019 הייתה שנת שיא בתיירות בישראל, ענף התעופה שבר שיאים והטיס ישראלים סקרנים והרפתקנים לרחבי הגלובוס. אבל מאז שנגיף אחד קטן נעל את השמיים ועדיין מחפשים את המפתח המתאים לשעריהם, מיליוני ישראלים נשארים בארץ, ומחפשים אלטרנטיבות.

לא רק הם מחפשים חלופות. לנישה הזו נכנסו מדריכים, סוכנים וחברות תיירות, שהמציאות החדשה אילצה אותם להתארגן מחדש ולהמיר את הגלובוס בטיולים בישראל.
מי שהפנימו שכללי המשחק השתנו, הקדימו לייצר חלופות מקומיות. אחרים הצטרפו מאוחר יותר. רשימת עסקי הטיולים בחו"ל שהחליפו דיסקט מתארכת מדי יום, כשכל שחקן בזירה מנסה להתבלט בשוק הצפוף ולהדגיש את יתרונו היחסי.

"החברה הגיאוגרפית" מציעה החל מספטמבר סופי שבוע של סיורים בירושלים ואירוח במלון ממילא היוקרתי. ב"גלובל חוויות" המירו סיורי תרבות איכותיים באירופה בסופי שבוע במלון המלך דוד עם אמנים ומרצים מהשורה הראשונה, רשימה חלקית ביותר.

המעיין עין סג'מה באזור גוש עציון / צילום: תמי גרינברג
 המעיין עין סג'מה באזור גוש עציון / צילום: תמי גרינברג

"הייתי צריך להמציא את עצמי מחדש"

משה אנקאב, מדריך טיולי אתגר ובעל סוכנות טיולי הבוטיק "קסם במסע", מדלג בשגרה בין יוון, מרוקו, ירדן, אוזבקיסטן ועוד, ובשל המצב חישב מסלול מחדש. "חזרתי הרבה שנים לאחור", הוא מספר, "בשנים האחרונות כמעט ולא יזמתי, ארגנתי או הובלתי טיולים בארץ, והייתי צריך להמציא את עצמי מחדש. זה דרש ממני כמובן הרבה יותר: לבנות מסלולים, לבדוק אותם כמה פעמים ולנסוע המון בארץ".

לשאלה מה היתרון יחסי שלו על פני מדריך שמתמחה בהדרכה בארץ גם בימי שגרה הוא עונה: "היצירתיות והחדשנות. אני לא מסגיר את המסלולים שלי ושומר על חשאיות, וזה מעורר סקרנות. חלק מהמטיילים שלי הם מורי דרך ומי שמגיע לטיול אחד, מגיע גם לאחרים".

מבחינתו המהלך נועד להחזיק את הראש מעל המים, הוא אומר, אבל הוא מתכוון להמשיך עם ליין הטיולים בארץ גם בעתיד. "גם כדי להגדיל את מאגר המטיילים לחו"ל, וגם כדי לשמר את הקהל שלי. הטיולים בארץ יהיו גם כבונוס למי שיטייל אתי לחו"ל. אני מתחשב במצב הכלכלי וגובה 100-250 שקל, תלוי במסלול ובסוג האירוח. אני לא מתעשר מזה, אבל זה מחזיק את השוטף והביטוחים הגבוהים ובעיני זה סוג של שליחות, לתת חמצן בתקופה הזו ולצאת מהסגירות. לראות את החיוך בסוף ואת הכרת התודה שווה הכול".

גילי חסקין לעומתו, מורה דרך ידוע בתחום הטיולים בחו"ל, מספר שכמי שהדריך טיולים בארץ לפני שהתחיל לעבוד בחו"ל, תמיד "שמר על כושר" והמשיך להעביר לאורך השנים גם כמה ימי טיול בארץ במקביל. מבחינתו ההדרכה בארץ היא לא ברירת מחדל מאולצת, אלא בחירה מודעת. "אני עובד ומשקיע המון, כי הדרכה בארץ מחייבת רזולוציה גבוהה יותר כדי להגיע לרמה מסוימת של עומק, ומי שמתחיל להדריך בלי רקע זה בעייתי ואפילו חשוד בעיניי".

גילי חסקין בהדרכה בחרבת קרטא ליד עתלית / צילום: תמי גרינברג
 גילי חסקין בהדרכה בחרבת קרטא ליד עתלית / צילום: תמי גרינברג

חסקין מדריך טיולים חד-יומיים, ולדבריו "זהו מוצר שווה לכל נפש, כי אנשים לא יכולים לשלם עכשיו הרבה. אני לא זקוק לאופרציה, אני המוצר ולכן המחיר נוח". קהל הלקוחות הוותיק שלו, מעודכן בניוזלטר וכך מתמלאים טיולי סוף השבוע. "הדרכות בארץ לא מחליפות את התאווה לטייל בחו"ל אבל זה מחזק דברים אחרים, כמו הכרת הארץ והקשר אליה".

גם חברת "אקו", הידועה בעיקר בטיולי הרפתקה (טרקים, ג'יפים, אופניים) מהרי ההימלאיה ועד הפירינאים, מסין ועד צ'צניה, המשיכה לתחזק ליין טיולים בארץ בשם "צפונה ונגבה", שעכשיו היא מעבה אותו באופן ניכר.

כדי לשמר את המוניטין ואת הקהל מעבירים מדריכי החברה מנעד הרצאות רחב בזום שמתקיים מדי ערב לכ-300-500 איש שמשלמים בשיטת הדאנה (לפי יכולתם ורצונם) וצוללים לשעה וחצי של טיול וירטואלי באחד מיעדי החברה בחו"ל.

בקרב אלה שלא החזיקו קו מקומי, הפגיעה הייתה עמוקה ורחבה בהרבה. כך למשל מדרפט, שמתמחה גם היא בטיולי טבע ושטח, ג’יפים ואופניים. המנכ"ל, עומר פלום, שרגיל להוציא עשרות טיולים בעולם מדי שנה ומחזיק עשרות מדריכים, מספר שגם הם בחרו להתניע פעילות בארץ ולהציע תחליף ישראלי.

הג'יפים של מדרפט בנחל חילזון בגליל / צילום: מדרפט
 הג'יפים של מדרפט בנחל חילזון בגליל / צילום: מדרפט

"כבר בחודש מרץ הבנו שלפני אביב 21 לא נוציא טיולים לחו"ל, וכבר בשלב מוקדם התארגנו על טיולים בארץ והוצאנו את הראשונים כבר ביוני", הוא אומר. "מבחינת הדרכה זה לא היה קשה, כי המדריכים אצלנו הם קודם כל מורי דרך בארץ, ורק כשצברו די ניסיון הכשרנו אותם לחו"ל".

פלום מודה שההיענות הייתה הדרגתית: "חלק מהמטיילים שלנו שומרים על התקציב לחו"ל, וכיוון שטיולים רב-יומיים בארץ לא היו חלק מתרבות הטיולים שלנו, לקח להם זמן לעכל ולאמץ את הרעיון. ההיענות אינה בהיקפים של חו"ל וזה גם לא תחליף עסקי, אבל הם מבינים שזה פתרון מצוין לבינתיים, ונהנים להכיר את ישראל".

טיול רב-יומי בישראל

אחת הדרכים של החברות המזוהות עם חו"ל לבדל את עצמן היא להציע טיולים רב-יומיים כמו בחו"ל. "כחברה, הערך המוסף שלנו הוא בבניית טיולים מורכבים", אומר פלום. "הקמנו בסיס נתונים חדש עם ספקים חדשים, מה שדרש מאמץ הקמה, אבל משנכנסנו לשגרה, זה זורם כמו בחו"ל. אנחנו משתדלים שיום טיול בארץ לא יעלה יותר מיום טיול בחו"ל, על אף תוספת המע"מ". 

טווח המחירים נע בין 1,800 ל-4,500 שקל לאדם, החל מיומיים ועד חמישה. הטיולים מותאמים להנחיות התו הסגול ומתקיימים ברכבים פרטיים. "אנחנו מקווים לשמור על הגחלת בארץ גם בעתיד, ולכן נפתח קו מוצרים לחורף ראשון מסוגו שיושק בקרוב וילווה אותנו בהמשך".

זוחלים במערת מלח באזור הר סדום / צילום: באדיבות קסם במסע
 זוחלים במערת מלח באזור הר סדום / צילום: באדיבות קסם במסע

הטיול הרב-יומי הוא אחת הדרכים למכור לקהל את מה שהוא מכיר באריזה אחרת. החברה הגיאורגפית לדוגמה מנסה לשווק "חוויה גיאוגרפית בישראל", ולא סתם טיול בארץ. "סיורים שיחשפו לכם רבדים לא מוכרים של אזורים שכנראה מוכרים לכם מאוד", נכתב באתר האינטרנט של החברה. "שלושה ימים של ניתוק ויציאה מהשגרה", נכתב שם. "בבוקר יוצאים לסיור, בערב קוקטייל שיכניס לאווירת ערב, ובסוף כל יום מופע מיוחד שיתאים לאווירה. אנחנו בטוחים שכבר בקוקטייל הראשון תרגישו במקום אחר", הם כותבים.

עם זאת יש לציין שאף אחד מהשחקנים החדשים במגרש הביתי לא מביא בשורה פורצת דרך. המסלולים היו שם קודם, וגם הספקים והתיירנים. ההבדל הוא בשילובים, בבחירה של המקומות המיוחדים וכמובן במדריך ברמה ובאווירה.

התחרות גברה, שזה לכשעצמו דבר טוב, אך מצד שני גם השוק גדל, בזכות הרבה יותר ישראלים ש"נתקעו" בארץ. ובתוך הסערה הזו יש נקודת אור: תיירות הפנים פורחת. אתרי הלינה מלאים, הכינרת גדושה ומשרד התיירות, שבעבר רק 5% מתקציבו הושקע בארץ, יצא בקמפיין לעידוד חופשה בישראל, מממן סיורים באתרי רשות הטבע והגנים ומשקיע בתשתיות. עד שממשלת ישראל לא תציג מתווה ברור ויעיל לטיסות, אנחנו נשארים בארץ ונהנים ממנה, כי בסוף יש לנו באמת ארץ נהדרת.