ישראל שואפת לפתוח עוד מדינות לאזרחים, אך אוסרת על כניסת זרים

בזמן שבישראל עמלים על פתיחה של עוד מדינות לישראלים – הכניסה לישראל אסורה לזרים מאז חודש מרץ • חברות התעופה קיבלו עדכון (נוטאם) כי האיסור לכניסת זרים לישראל יוארך עד ה-1 באוקטובר

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

בזמן שבישראל עמלים על פתיחה של עוד מדינות לישראלים - הכניסה לישראל אסורה לזרים מאז חודש מרץ. חברות התעופה קיבלו עדכון (נוטאם) כי האיסור לכניסת זרים לישראל יוארך עד ה-1 באוקטובר. יודגש כי מדובר בתאריך שהוא למעשה שרירותי שמקבלות החברות מרשות תעופה אזרחית היות שהן צריכות לתכנן את לו"ז הפעילות שלהן, כאשר מבחינת רשות ההגירה והאוכלוסין האיסור אינו מוגבל בזמן והוא תקף עד להודעה חדשה.

בשבוע שעבר נפתחו בקול תרועה רמה שתיים וחצי מדינות שהסכימו לקבל את האזרחים הישראלים מבלי לחייב אותם בבידוד, אולם בכפוף להצגה של בדיקת קורונה עדכנית עם הנחיתה. מדובר בקרואטיה, בולגריה וארבעה יעדים ביוון עם מגבלה של 600 מבקרים בשבוע. אגב, יוון ביקשה בתחילת להגביל את מספר הנכנסים אליה למחצית מזה אולם בסופו של דבר התרצתה. מדינות אחרות שעוד קודם לכן התירו כניסה לישראלים בלי בידוד ואף בלי בדיקת קורונה שנעשית במדינת המקור, הן טורקיה וארה"ב, אלא שבשיבה מהן יש להיכנס ל-14 ימי בידוד.

בשעה שבישראל מפעילים לחץ על מדינות נוספות לקבל ישראלים לרבות פטור מבידוד בחזור ארצה הן קפריסין, גיאורגיה, בולגריה ואף איטליה. אלא שנכון לעכשיו, הסכמים אלה אינם הדדיים, כאשר עד כה הכניסה לישראל לזרים, גם מאותן מדינות אינה אפשרית - גם לא למי שמוכן להיכנס לבידוד (למעט אישורים קונסולרים חריגים). האיסור הזה פוגע בתעשייה גדולה שנשענת על תיירות והוא יכול וצריך להיות מוסר בכפוף להצגת בדיקת קורונה בכניסה למדינה לבאים ממדינה ירוקה, כאשר אפשר גם להחמיר ולחייב את הנוחתים בביצוע של בדיקה נוספת אחרי הנחיתה, כפי שדורשת יוון (ומממנת את הבדיקה לנוחתים).

המעגלים הראשונים שאמורים לקבל היתר כניסה לישראל הם אנשי עסקים שיוכלו לקבל היתר מיוחד לאחר הזמנה מהחברה המארחת אותם בישראל ואחריהם גם לקבוצות של תיירות מאורגנת, שיוכלו להיכנס בקפסולות במתווה שהציגה לשכת תיירות נכנסת. מוקדם יותר החודש אף קיבלה הלשכה הבטחה מפרופ' איתמר גרוטו, סמנכ"ל משרד הבריאות, כי עד סוף אוגוסט יוצג מתווה לכניסה של קבוצות תיירים. יוסי פתאל מנכ"ל הלשכה העריך כי ההתעוררות בתיירות הנכנסת תתחיל ברבעון האחרון של השנה, כשתיירות זו מהווה חמצן הכרחי לקיומן הכלכלי של ערי הפריפריה בהן עכו, נצרת וטבריה. בשנה שעברה פקדו את ישראל 4.55 מיליון תיירים, מדינת המקור העיקרית לתיירות הנכנסת לישראל היא ארה"ב, גם עבורם לוחצים בכנסת למצוא מתווה שיאפשר כניסה של אמריקאים לישראל במתכונת שתכלול חובת בידוד.