אחרי שנת סחבת ארוכה: החדר האקוטי בבי"ח יוספטל באילת ייפתח מחר

לדברי משרד הבריאות, החדר מאובזר על פי נוהל משרד הבריאות וכולל את כל הציוד הדרוש, כאשר בחודשים האחרונים עברו הצוותים הרפואיים המפעילים את החדר הכשרה יעודית בנושא

בית חולים יוספטל באילת/ צילום :בר אל
בית חולים יוספטל באילת/ צילום :בר אל

לאחר שנה ארוכה של סחבת וברקע החקירה והחשדות בעניין האונס הקבוצתי באילת, שר הבריאות, יולי אדלשטיין מודיע כי מחר (ב') יפתח החדר האקוטי בבית החולים יוספטל מקבוצת כללית בעיר באופן רשמי. לדברי משרד הבריאות, החדר מאובזר על פי נוהל משרד הבריאות וכולל את כל הציוד הדרוש, כאשר בחודשים האחרונים עברו הצוותים הרפואיים המפעילים את החדר הכשרה יעודית בנושא. הצוותים הרפואיים כוללים מומחים ומומחיות מתחום הגניקולוגיה, כירורגיה, פסיכולוגיה, פסיכיאטריה, עו"ס וסיעוד שיפעלו על פי הנוהל.

מנכ"לית בית החולים יוספטל,  ד"ר רויטל בר אושר, הובילה את הנושא בשנה החולפת מצד בית החולים, ואומרת היום: "אנו מצטרפים לשרשרת הטיפול הנדרשת במצב של תקיפה מינית ויודעים לתת את הטיפול המתאים ברגע האמת". חדר אקוטי נועד להעניק מענה רפואי ונפשי דחוף לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בזמן קריטי לאחר הפגיעה. בחדר האקוטי מלוות הנפגעות והנפגעים על ידי אחות, עובדת סוציאלית המתאמת בין גורמי הטיפול השונים ומלווה את הנפגעת עד השחרור, רופא/ה מטפל/ת, רופא משפטי, חוקר משטרתי, ומתנדבת ממרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית. הוא קריטי במיוחד בטווח הזמן הקרוב לפגיעה, ולאורך השנים האחרונות נעשה ניסיון אזרחי לקדם פתיחה של חדרים אקוטיים בבתי החולים. בעיר דוגמת אילת, הנחשבת לעיר בילויים המארחת 'תושבי חוץ' רבים, ישנה חשיבות רבה להקמה של חדר מיון ייחודי לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית.

בישראל פועלים כיום חמישה חדרים אקוטיים בלבד: בהדסה עין כרם בירושלים, בבני ציון בחיפה, בפוריה בטבריה, בוולפסון בחולון ובסורוקה בבאר שבע. כעת, מצטרף אליהם גם החדר האקוטי באילת.  יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית, מובילה את המאבק להקמת חדרים אקוטיים בבתי החולים בישראל ונאבקת לאורך שנים על פתיחת חדרים אקוטים לצד כל חדר מיון ברחבי ישראל. "כל מיון צריך להיות לו את היכולת וההכשרה לטפל בנפגעות ובנפגעים. כמו בהתקף לב או כל דבר אחר שאנשים עוברים. צריכים להיות 21 חדרים אקוטיים. בפחות מ-20 מיליון שקל מתחילים להפעיל חדרים כאלו בבית חולים", אומרת שרר ל"גלובס".