אירופה מתמודדת עם גל שני של מגפת הקורונה: "מוקדי ההדבקה - אירועים משפחתיים"

צרפת, גרמניה וספרד מתמודדות עם התפרצות משמעותית מחדש של המגפה • שר הבריאות הצרפתי: העובדה שהתושבים נפגשים לאירועים משפחתיים ופרטיים בלי הגבלת נוכחים וללא אמצעי זהירות עומדת בבסיס ההתפרצויות החדשות

חוף בדרום ספרד, לפני שבועיים. המוני צעירים שטפו את החופים והברים ברחבי באירופה / צילום: Emilio Morenatti, Associated Press
חוף בדרום ספרד, לפני שבועיים. המוני צעירים שטפו את החופים והברים ברחבי באירופה / צילום: Emilio Morenatti, Associated Press

צרפת מתמודדת עם התפרצות משמעותית מחדש של מגפת הקורונה, ואתמול אובחנו במדינה קרוב ל-5,000 מקרים חדשים. הרשויות כבר הטילו חובת מסיכה באזורים רבים בפריז, ושוקלים צעדים נוספים בהתאם לתחלואה. "אנחנו נמצאים במצב מסוכן", אמר שר הבריאות הצרפתי אוליבייה וראן. גם בספרד הרשויות מתמודדות עם אלפי מקרי קורונה ביום בשבועות האחרונים. בגרמניה מספר המקרים היומי קרוב ל-2,000, והוא הגבוה ביותר מאז חודש אפריל. גם באיטליה חצה מספר המקרים היומי רף של 1,000 ביום, לראשונה מאז מאי. "זה לא מיוחד לצרפת", אמר שר הבריאות הצרפתי, "אלא מדובר בדינמיקה אירופית".

ברוב המדינות, המומחים סבורים כי מוקדי הדבקה באזורי תיירות - סרדיניה באיטליה, מועדוני חוף בקרואטיה, מועדונים ובארים בספרד - משחקים תפקיד בהגברת ההדבקה במערב היבשת, עם שובם של רבים מחופשת קיץ שבכל זאת בוצעה, למרות משבר הקורונה.

עם זאת, בגרמניה יש מספר רב של נדבקים השבים מבוסניה ומטורקיה, מה שמעלה חשד לגבי התפקיד של שמחות משפחתיות, חתונות ואירועים אחרים בהתפרצות המחודשת. היום יקיימו שרי הבריאות של מדינות המחוז בגרמניה שיחת ועידה בה ישקלו להטיל הגבלה חמורה על מספר המשתתפים בשמחות משפחתיות במדינה. בצרפת היה שר הבריאות ברור, ואמר כי העובדה שהתושבים אינם מכבדים את הכללים, נפגשים לאירועים משפחתיים ופרטיים בלי הגבלת נוכחים וללא אמצעי זהירות עומדת בבסיס ההתפרצויות החדשות.

מודאגים לקראת הסתיו המתקרב

נדמה שההתפרצות הנוכחית באירופה חולקת מאפיינים רבים עם "הגל השני" שמתפרץ בישראל מאז הסרת הסגר - גיל החולים צעיר יותר באופן משמעותי, מספר הסיבוכים קטן יותר וכך גם התמותה, בצרפת שיעור החולים מתחת לגיל 40 גבוה פי ארבעה מהחולים מעל לגיל 65, מה שמשליך על חומרת התחלואה. עם זאת, מדינות היבשת מודאגות כי גל זה יגרום לתחלואה קשה הרבה יותר בסתיו המתקרב, אם בשל ההתכנסות של התושבים בחללים סגורים בשל מזג האוויר, או שהוא יעבור בסופו של דבר לבתי אבות, לדיורים מוגנים ולקשישים בעקבות פגישות משפחתיות.

נכון לעכשיו, הרשויות בגרמניה ובצרפת הבהירו כי הן "מסוגלות להתמודד" עם ההתפרצות ללא צורך בסגר נוסף, וזו היתה גם הערכת ארגון הבריאות העולמי בסוף השבוע.