אין בחירות: הכנסת אישרה את דחיית התקציב

הדרמה הפוליטית הגיעה לסיומה בינתיים • הכנסת לא תתפזר, ההכרעה על התקציב תידחה ב-120 ימים • בשעות שלפני ההצבעה, הודיעו ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ, כי מפלגותיהם יתמכו בחוק

הצהרת גנץ, אמש / צילום: אורן בן חקון, פול
הצהרת גנץ, אמש / צילום: אורן בן חקון, פול

מליאת הכנסת הצביעה היום בעד החוק של ח"כ צביקה האוזר, שאיפשר את דחיית המועד להעברת התקציב לשנת 2020 לתאריך 23 בדצמבר. בשעות שלפני ההצבעה, הודיעו ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ, כי מפלגותיהם יתמכו בחוק.

במשך חודשים התעקש נתניהו כי אין טעם בהעברת תקציב דו-שנתי ועמד על העברת תקציב למספר החודשים של 2020, תוך שהוא מפר את ההסכם הקואליציוני עליו חתם במאי 2020.

גנץ סירב להסכים לשינוי, וככל שהתארך הזמן, תקציב 2020 הפך למיותר. החוק שעבר הלילה, דוחה את הקץ אך לא פותר את הבעיה הפוליטית בין הצדדים.

במהלך השבועות האחרונים ביקש נתניהו לשנות את ההסכמות בין הצדדים וזאת כדי שהוא יתמוך במהלך דחיית התקציב, אולם גנץ לא הסכים לכל שינוי ודרש לעמוד בהסכם הקואליציוני.

עיקר המחלוקת בין הצדדים היא סוגיית מינויי הבכירים בשירות הציבור. היום, לאחר שחלפו יותר מ-100 ימים מהקמת הממשלה, יכול כל צד להתקדם עם המינויים, אך מאחר והמינויים דורשים אישור ממשלה, אין לכל צד דרך ממשית להשפיע על זהותם ללא הסכמת האחר.

בנוסף, בכחול לבן דורשים שהממשלה תצביע ותאשר את תקנון עבודת הממשלה הפריטטי, דבר שהליכוד נמנעו מלעשות עד כה. לפי חוק דחיית מועד התקציב, בשנת 2020 יתווספו עוד 11 מיליארד שקל לתקציב המדינה, אך אישור כל הקצאה כספית תיזקק להחלטת ממשלה. ב-1 בנובמבר 2020, יצטרכו הצדדים להציג את התקציב לשנת הכספים הבאה 2021.

בתוך כך , ח"כ נפתלי בנט תקף היום את ראש הממשלה נתניהו ואמר "הגיע הזמן למנהיגות חדשה לישראל".