תוכנית מחיר למשתכן עומדת להסתיים, והציבור מתנפל על הדירות

רגע לפני שתוכנית הדגל של השר לשעבר משה כחלון מסתיימת ללא תוכנית חלופית אלפים נרשמו להגרלות חוזרות, ומלאי הדירות הלא מכורות הצטמצם במפתיע

פרויקט מחיר למשתכן ביבנה / צילום: אייל פישר
פרויקט מחיר למשתכן ביבנה / צילום: אייל פישר

הציבור מחפש דירות זולות, ו"גילה" את מלאי הדירות הלא מכורות של מחיר למשתכן. מנתונים שבידי "גלובס" בשבועות האחרונים נרשמה התנפלות של ממש על מאות דירות שכאלה. מדובר בדירות שנמצאות בכל רחבי הארץ שהזכאים ויתרו עליהן בעבר פעם אחר פעם. לאור המכירות, מלאי הדירות הללו הצטמצם בכרבע לכדי כ-1,100 דירות. לדברי אנשי נדל"ן, חוסר היציבות הפוליטית והידיעה כי התוכנית עומדת בפני סיום ללא תוכנית חלופית, הביאו לרכישות הגבוהות.

בשבוע שעבר פרסם משרד הבינוי והשיכון כי 17 אלף מגרילים התמודדו על 790 דירות מחיר למשתכן, שהוצעו לציבור במסגרת הגרלות חוזרות. הכוונה לדירות שנותרו ללא דורש בהגרלות קודמות. המספר הגבוה אמנם הפתיע רבים בשוק הנדל"ן, אך ללא תוכנית דיור חלופית, וכששר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, מבהיר כי בכוונתו לסייע בעיקר לפריפריה, נראה כי רבים החליטו לרכוש את הדירות הוזלות הקיימות.

כך למשל ביבנה נרשמו 5,793 משתתפים, באור יהודה נרשמו 5,276 משתתפים ובבית שמש נרשמו 4,220 משתתפים. עדות לכך שרבים לא ויתרו על חלום הדירה המוזלת במסגרת התוכנית ניתן למצוא בנתון שלפיו 450 מהמתמודדים בתוכנית שייכים לסדרה א'. הכוונה לזכאים הראשונים שנרשמו לתוכנית עד לפני ארבע שנים. ההערכה עד כה הייתה שהנרשמים מסדרה זו מיצו את התוכנית ומי שלא זכה בדירה פנה לחפש דירות בשוק החופשי או ביטל את כוונתו לרכוש דירה. לכן חזרתם להגרלה החוזרת מפתיעה.

התעניינות בדירות שעמדו ללא דורש

ההתעניינות המרובה בדירות מוזלות לא נגמרה כאן, וכאמור במקביל נרשמה ירידה תלולה במלאי הדירות שמוצעות למכירה במסגרת התוכנית, ללא הגרלה. דירות כאלה הן דירות שניסו לשווק אותן למעלה משנה אך הזוכים ויתרו עליהן. פעמים רבות מדובר בדירות במיקומים לא טובים בפריפריה, או בדירות גדולות או מיוחדות (פנטהאוז, דופלקס, או דירות גג) שמחיריהן אינם תואמים את יכולות הזוכים. כשהן מגיעות לסטטוס של מכירה ללא הגרלה, יכולים זכאים מחוסרי דיור ומי שנרשמים כזכאים משפרי דיור לרכוש את הדירות הללו ללא הגרלה. על משפרי הדיור להתחייב שבתוך שנה הם ימכרו את הדירות שבבעלותם. יצוין שחלק ניכר מהדירות הללו נמצאות בשלבים מתקדמים של בנייה, כך שמי שרוכש אותן לא מצוי במצב של אי ודאות כמו רוכשי דירות בהגרלות.

מתחילת השנה מספר הדירות הללו גדל, ובינואר מספרן הגיע ל-1,501. מאז החלה ירידה מתונה במספרן, בקצב של 15-10 בחודש בממוצע. באפריל המלאי עמד על 1,449 דירות, וביוני הוא הגיע ל-1,426. ואולם מאז ועד לימים האחרונים ירד המלאי ב-334 דירות וכיום הוא עומד על 1,092 בלבד. כלומר שוק שהיה רדום במשך כשנתיים מצד הרוכשים התעורר לחיים מאז שהסגר נפתח, הוקמה ממשלת האחדות ולציבור נודע כי התוכנית לא תימשך.

ביקושים ערים ליבנה ואור יהודה

להיכן נהרו הרוכשים? ראשית, הם צמצמו את מלאי הדירות ללא הגרלה באזורי הביקוש. כך, למשל, ביבנה, שבה היו 17 דירות למכירה באפריל, לא נותרו דירות. באור יהודה נמכרו 13 מתוך 15 הדירות שבמלאי, ובנתניה נמכרו 20 מתוך 33 דירות.

המספרים הגדולים באמת נמצאים בפריפריה הצפונית: מלאי הדירות שהוצעו למכירה ללא הגרלה בעכו הגיע ל-365 באפריל, וכעת מספרן עומד על 233. עדיין העיר נמצאת במקום הראשון מבחינת מספר דירות שמוצעות למכירה; בנהריה מלאי הדירות ירד מ-133 ל-47 בלבד, ואילו בקרית ביאליק המלאי ירד מ-263 לפני ארבעה חודשים ל-183 היום.

מצד שני, במקום מבוקש כמו ראש העין מלאי הדירות ירד מ-18 ל-15, וזאת בגלל שלפחות חלק מהן הן דירות מיוחדות של דופלקסים ופנטהאוזים של 7-8 חדרים, בשטחים של 190-230 מ"ר במחירים של כ-2.5 מיליון שקל.

מלאי-דירות-ללא-ההגלה-פחת-בעקבות-רכישת-מאסיבית-של-דירות-בצפון
 מלאי-דירות-ללא-ההגלה-פחת-בעקבות-רכישת-מאסיבית-של-דירות-בצפון

במקביל נוספו למלאי גם דירות חדשות שהיזמים לא הצליחו למכור במשך השנה האחרונה. שני מקומות בולטים הם נתיבות, שבה מוצעות כיום 48 דירות למכירה ללא הגרלה, וקרית גת, שלה נוספו 32 דירות.

השאלה, מי הם ה"רוכשים המאוחרים", שנזכרו להצטרף לתוכנית רק לקראת סיומה? ככל הנראה חלק משמעותי מהם הם משפרי דיור. בתחילת אפריל מספרם של המשפרים שזכו בדירות מוזלות במסגרת התוכנית הגיע ל-2,150. לפני שבוע המספר עודכן ל-2,430, כך שנראה שחלק גדול מהם סגרו עסקאות בפרויקטים ללא הגרלה.