טבע שוב מסתבכת בארה"ב: הרשויות יגישו תביעה על תיאום מחירים

לפי דיווח של "בלומברג", נכשל ניסיון להסדר פשרה בפרשת תיאום המחירים והרשויות האמריקאיות מתכוונות להגיש תביעה כבר בימים הקרובים • טבע סירבה להסדר שדרש הודאה באשמה

קאר שולץ / צילום: כדיה לוי
קאר שולץ / צילום: כדיה לוי

תובעים מטעת ממשלת ארה"ב מתכוונים להגיש תביעה נגד טבע בחשד לקשירת קשר עם מתחרים במטרה להביא לעליית מחירים של תרופות גנריות. כך אמרו מקורבים לדבר ל"בלומברג". מניית טבע  ירדה בכ-4% במהלך המסחר, וסיימה את יום המסחר בירידה של 1%.  

לפי "בלומברג", משרד המשפטים האמריקאי מתכוון להגיש את התביעה בימים הקרובים. זאת לאחר שהחברה דחתה הסדר פשרה, שדרש תשלום של קנס לצד הודאה באשמה. 

טבע עומדת במרכז החשדות לתיאום מחירים במשך 19 חודשים שבין השנים 2013 ל-2015. לא פחות מ-44 מדינות בארה"ב הגישו תביעה נגד 20 חברות תרופות, בהן טבע, שהעלתה, על-פי כתב התביעה, באופן משמעותי את המחירים של 112 תרופות גנריות ופעלה לתיאום המחירים מול יצרניות של 86 תרופות גנריות נוספות. לפי התביעה, העלאות המחירים שביצעה טבע הגיעו עד ל-1,000%.

שורה של חברות כבר הגיעו להסכמים עם משרד המשפטים של ארה"ב כדי לסיים את ההליכים המשפטיים נגדן בפרשת תיאום המחירים.  האחרונה לעשות זאת הייתה תרו, שלפני כחודש הודיעה כי היא תשלם סכום של כ-206 מיליון דולר ליישוב ההליכים. תרו הסכימה גם לשלם סכום נוסף בגובה כ-213 מיליון דולר על מנת ליישב הליכים אזרחיים הנוגעים לתוכניות הבריאות הפדרליות.

עם ההודעה של תרו התייחס סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד בבית ההשקעות אי.בי.אי, לנושא בהקשר של טבע, והעריך על בסיס הפשרות של סנדוז ותרו כי פשרה עתידית עם טבע צפויה להיות בטווח שבין מאות מיליונים עד כמיליארד דולר. טפר הזכיר שהסכם הפשרה של תרו הנו החמישי במספר בשנים האחרונות וציין כי "בשתי החברות בכירים לשעבר הורשעו באופן אישי בתיאום המחירים. בעבר פורסם שגם חברת טבע הייתה בתהליך עם משרד המשפטים לגיבוש הסדר פשרה, אך בשלב מסוים פרשה ממנו. לא ברור מה היקף הראיות שיש לתובעים נגד טבע באופן ספציפי, ועד כמה מוצדק הביטחון שטבע משדרת בפרשה".