מבול השקעות של יותר ממיליארד שקל: מניות האנרגיה הירוקה לוהטות ומייצרות עסקאות ענק

מובילה את ההשקעות האחרונות בענף היא אנלייט, העומדת לקראת השקעת ענק באנרגיית רוח בסקנדינביה ורכישה צפויה של זכויות קרן נוי בפרויקטים סולאריים בישראל • קרן נוי במו"מ מתקדם להשקעה של כ-250 מ' ש' בנופר אנרגיה, ואילו קיבוץ יטבתה ימכור מניות דוראל בעשרות מיליוני ש'

פרויקט הרוח של אנלייט בקרואטיה / אנלייט אנרגיה מתחדשת
פרויקט הרוח של אנלייט בקרואטיה / אנלייט אנרגיה מתחדשת

תחום האנרגיה הירוקה לוהט בבורסה בת"א וממשיך לייצר עניין, עם שלל עסקאות ודיווחים תוך ימים אחדים בדבר השקעות בהיקף מצטבר שעשוי להגיע ליותר מ-1 מיליארד שקל, בחברות הנהנות מתקופה חיובית במיוחד במסחר במניותיהן.

בראש העדכונים האחרונים ניצבת אנלייט, הגדולה מבין החברות המדווחות, העומדת לקראת השקעה של 130-145 מיליון אירו (520-580 מיליון שקל) בפרויקט אנרגיית רוח בסקנדינביה, וזאת במקביל לרכישה צפויה של זכויות קרן נוי בפרויקטים סולאריים בישראל בהיקף השקעה של כ-290 מיליון שקל. שתי העסקאות טרם הושלמו, ודורשות התקיימות כמה תנאים.

לגבי ההשקעה בסקנדינביה, אנלייט  מנהלת מו"מ לרכישת שליטה בפרויקט אנרגיית רוח בהספק כולל של כ-360 מגוואט, "הנמצא בשלבי פיתוח סופיים והשיג את ההיתרים העיקריים לקראת תחילת הקמתו", אשר צפויה לפי אנלייט בשבועות הקרובים.

עוד ציינו בחברה המנוהלת על-ידי גלעד יעבץ, כי "העסקה מיועדת להתבצע במתווה השקעה משותף עם קרן תשתיות אירופית, בעלת משקיעים מוסדיים אירופיים מובילים, שבו החברה תחזיק, במישרין או בשרשור, בין 55%-60% מההחזקות בחברת הפרויקט".

הערכתה של אנלייט היא כי סך ההשקעה הכוללת ברכישת הזכויות ובהקמת הפרויקט תגיע לכ-420-430 מיליון אירו, ובחברה ציינו כי "בהתאם למודל המתגבש, הצדדים יפעלו לקבלת מימון לפרויקט בהיקף של כ-45%-50% במתווה נון-ריקורס".

כבר כעת מנ הלת אנלייט יחד עם שותפיה "מו"מ בלעדי עם אחת מענקיות הטכנולוגיה העולמיות" בנוגע למכירת חשמל מהפרויקט ל-10-12 שנים, "במחיר מובטח ביחס ל-50%-55% מכלל הייצור של הפרויקט".

אנלייט, העוסקת בייזום, הקמה והפעלת פרויקטים לייצור חשמל מאנרגיה סולארית ואנרגיית רוח, מוחזקת על-ידי שלל גופים מוסדיים, והיא חברת האנרגיה הירוקה השנייה בגודלה בבורסה (אחרי אנרג'יקס), בעלת שווי נוכחי של כ-5 מיליארד שקל, אחרי נסיקה של קרוב ל-50% במנייתה מתחילת השנה.

בישראל, אנלייט חתמה כעת על מזכר הבנות לרכישת מלוא זכויותיה של שותפתה קרן נוי, וכן פירעון הלוואות נחותות (מזנין) שהועמדו על-ידה בפרויקטים הסולאריים חלוציות, מבטחים ותלמי בילו, תמורת כ-230 מיליון שקל, נוסף לפירעון הלוואות נוספות במבטחים ותלמי בילו בהיקף המתקרב ל-60 מיליון שקל.

העסקה כוללת רכישת כ-11% מפרויקט חלוציות, 49% מפרויקט מבטחים, והלוואת מזנין בפרויקטים במבטחים ותלמי בילו.

מדובר, לפי אנלייט, בשלושה פרויקטים של "מתקנים קרקעיים לייצור חשמל מאנרגיה סולארית בהספק מצטבר של כ-75 מגוואט, הממוקמים בדרום הארץ ובעלי רישיונות לייצור חשמל בתעריף קבוע למשך 20 שנים".

באנלייט ה עריכו, כי בעקבות העסקה חלקה "בתזרים המשוקלל הנובע מהפרויקטים" יגדל בכ-30 מיליון שקל בשנה, לאורך יתרת תקופת ההפעלה של הפרויקטים, ואילו בקרן נוי ציינו כי מכירת הנכסים תניב לקרן תשואה שנתית של כ-18% ומכפיל כולל של 2.4 על השקעתה.

קרן נוי משקיעה בנופר אנרגיה

עוד בקרן נוי, בימים האחרונים נודע כי היא מנהלת מו"מ מתקדם בנוגע להשקעה של כ-250 מיליון שקל בחברת נופר אנרגיה, תמורת כ-25% ממניותיה.

נופר אנרגיה ככל הידוע פועלת בייזום, פיתוח, מימון, הקמה וניהול פרויקטים של אנרגיה סולארית על-גבי גגות גדולים ומאגרי מים, והיא הוקמה בשנת 2012 על-ידי עופר ינאי המשמש כיו"ר החברה, ומנוהלת על-ידי נדב טנא.

כחלק מההסכם המתגבש בין הצדדים, נופר צפויה להצטרף לפעילות האנרגיה המתחדשת באירופה שהקימה קרן נוי לפני כשנה, עם החזקה של כ-40% בשותפות זו, המחזיקה בפרויקט של כ-170 מגוואט הנמצא בשלבים סופיים של סגירה פיננסית, ובצבר פרויקטים ועסקאות בשלבים שונים בהיקף כולל של כ-500 מגוואט.

קרן נוי, אותה ייסדו פיני כהן, רן שלח וגיל-עד בושביץ, היא אחת מקרנות התשתיות הבולטות בישראל, שגייסה עד היום כ-7 מיליארד שקל בשלוש קרנות, ועד כה השקיעה בעשרות פרויקטים בארץ ובעולם.

עוד בעסקי האנרגיה הירוקה, חברת סולגרין עדכנה כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב לשיתוף פעולה בקשר עם פרויקטים סולאריים באיטליה עם יזמית מקומית. השלב הראשון של ההסכם צפוי לכלול רכישת פרויקטים בהיקף של כ-30 מגוואט, בהשקעה מוערכת של כ-120-140 מיליון שקל, ובהמשך יוכלו הצדדים להרחיב את ההיקף הנרכש עד לכ-70 מגוואט.

במקביל, סולגרין, העוסקת בייזום ותפעול פרויקטים של ייצור חשמל מאנרגיה סולארית, עדכנה כי היא מנהלת מו"מ מול היזם האיטלקי "לפיתוח צבר של פרויקטים סולאריים קרקעיים נוספים באיטליה בהיקף ראשוני של כ-50 מגוואט, עם אפשרות להרחבה של עד כ-200 מגוואט".

ההשקעות הבולטות האחרונות של חברות
 ההשקעות הבולטות האחרונות של חברות

קרן ג'נריישן נהנית מהשבחה מהירה

מי שנהנית מקפיצה של כ-60% שמציגה מניית סולגרין  מתחילת השנה, לשווי חברה המתקרב ל-500 מיליון שקל, היא בעלת השליטה בה, קרן ג'נריישן קפיטל.

העליות בסולגרין בולטות במיוחד בחודשיים האחרונים, עם זינוק של כ-90%, ובעניין זה מציינים בג'נריישן, הנסחרת בבורסה, כי מתחילת יולי ועד כה נרשמה עלייה של יותר מ-80 מיליון שקל בשווי השקעתה בחברה הבת, הצפויה לבוא לידי ביטוי בדוחות הרבעון השלישי של הקרן.

בינתיים, עליית שווי השקעתה בסולגרין סייעה לג'נריישן קפיטל  לסכם את הרבעון השני של השנה עם קפיצה של 175% בהכנסותיה מהשקעה בחברות מוחזקות, לכ-40 מיליון שקל, ורווחיה טיפסו ב-185% ל-27 מיליון שקל.

בסיכום המחצית הראשונה הכנסות ג'נריישן בחברות מוחזקות נשחקו ב-33% ל-25 מיליון שקל, והרווח שלה צנח כמעט ב-60%, ל-13 מיליון שקל.

מימושים בדוראל לטובת הגדלת החזקות הציבור

מי שעוד מנצלים את הרמות הגבוהות בהן שוהות מניות האנרגיה הירוקה, הם חלק מבעלי המניות בחברת דוראל אנרגיה , המממשים נתח מהחזקותיהם, גם כדי לסייע להגדלת החזקות הציבור בה.

דוראל היא אחת המניות הטריות בבורסה, ומאז החלו להיסחר, לפני קצת יותר מחודשיים, קפצו מניותיה בכ-65%, ומשקפות לחברה שבשליטת היו"ר דורי דודוביץ ואלון קסל שווי נוכחי של כ-1.6 מיליארד שקל, לעומת שווי של 575 מיליון שקל לפיו גייסה כ-125 מיליון שקל בהנפקת המניות הראשונית שביצעה בחודש יוני, בהובלת לידר הנפקות.

כעת עדכנה דוראל על כוונת קיבוץ יטבתה, המחזיק בקצת פחות מ-7% ממניות דוראל, למכור קרוב לעד 2% מהחזקותיו תמורת כ-30 מיליון שקל, בעוד קסל ודוידוביץ מתכננים למכור יחד עד פחות מ-1% נוספים מהון החברה תמורת כ-12 מיליון שקל - כמחצית הסכום לכל אחד. כיום כל אחד מהשניים מחזיק בכ-26% ממניות דוראל.

בדוראל הסבירו כי בעקבות מכירת מניות יטבתה המתוכננת, הקיבוץ יחדל מלהיות בעל עניין בחברה ויהפוך לחלק מהציבור, מה שיסייע לה להגדיל את שיעור החזקות הציבור בה לכ-32%, לעומת כ-24% כיום, כך שהיא תוכל להמשיך ולהיות חלק ממדד ת"א 125.

עוד בימים האחרונים עדכנה דוראל על קבלת אישור "מאת ערכאת תכנון מחוזית" באינדיאנה להקמת כ-600 מגוואט סולאריים בשתי חטיבות קרקע, מתוך שלוש חטיבות עליהן מתוכנן הפרויקט, בהיקף כולל של כ-1 ג'יגוואט.

לפי דוראל, "קבלת האישור מהווה אבן דרך משמעותית, המאפשרת הגשת בקשה להיתר בנייה על שתי חטיבות הקרקע". בדוראל מעריכים את העלות הכוללת הצפויה של פרויקט זה בכ-1.3 מיליארד דולר.

דוראל, העוסקת בהקמה, החזקה ותפעול של מערכות אנרגיה מתחדשת בישראל ובארה"ב, פועלת בשוק האמריקאי יחד עם שותפה מקומית, ובסך הכול יוזמת שם ארבעה פרויקטים של אנרגיה מתחדשת, הגדול מהם הוא זה המוזכר.