גורמים ממשלתיים: דלק ונובל מנסות באופן בוטה למנוע את ירידת מחירי הגז הטבעי

משרד האנרגיה החל לבדוק האם ההסכם בין חברת חשמל ללוויתן מנוגד להוראה במתווה הגז, הקובעת כי "לא תחול על הצרכן כל מגבלה בנוגע לרכישת גז טבעי מכל ספק גז טבעי אחר" • השותפים בלוויתן איימו לתבוע את חברת החשמל אם תייבא גז נוזלי זול יותר מזה שמספק לה המאגר

אסדת מאגר לוויתן./ צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
אסדת מאגר לוויתן./ צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

משרד האנרגיה החל לבדוק האם הסכם רכישת הגז בין חברת החשמל למאגר לוויתן עומד בסתירה להוראות מתווה הגז, כך נודע ל"גלובס". הבדיקה נועדה לבחון האם ההסכם אכן מונע מחברת החשמל לייבא גז נוזלי מחו"ל (ראו בהמשך) במחירים נמוכים יותר מאלה שהיא משלמת ללוויתן - אף שמתווה הגז אוסר על מגבלות כאלה.

בנוסף אמרו ל"גלובס" גורמים ממשלתיים כי "אנחנו רואים בשבועות האחרונים ניסיון בוטה של נובל וקבוצת דלק למנוע בכל אמצעי שעומד לרשותם את ירידת מחירי הגז הטבעי". בנובל ובדלק דוחים את הדברים.

חברת החשמל הגדילה השנה משמעותית את היקף מטעני הגז הנוזלי שהיא רוכשת באמצעות אוניית "מגזזת" העוגנת מול חדרה, בצמוד למצוף ימי, לאחר שמחירי הגז הנוזלי לאספקה מידית בשווקים התרסקו כתוצאה ממשבר הקורונה.

התחרות-על-מחירי-הגז-מחריפה
 התחרות-על-מחירי-הגז-מחריפה

השנה הזמינה חברת החשמל תשעה מטענים של גז נוזלי, במחיר ממוצע של כשלושה דולר ליחידת חום. להשוואה החברה משלמת 4.79 דולר ליחידת חום על הגז שהיא רוכשת ממאגר לוויתן. במשרד האנרגיה מיהרו לנצל את המחירים הנמוכים כדי לעודד מכירת עודפי גז נוזלי שחברת החשמל לא צרכה לצרכני גז נוספים.

אלא שבינתיים התברר כי הגדלת היקף היבוא של הגז הנוזלי על ידי חברת החשמל מעוררת התנגדות רבה מצד השותפות במאגר לוויתן, דלק קידוחים, נובל ורציו, שאיימו לפתוח בהליכים משפטיים נגד החברה אם תמשיך להזמין מטעני גז נוזלי נוספים.

ההסכם: עד שלושה מטעני גז נוזלי בשנה

השותפות בלוויתן זכו ב-2019 במכרז לאספקת גז לחברת החשמל לשנים 2019-2021 לאחר שהציעו הצעת מחיר זהה לזו של מאגר "תמר". לטענת השותפות בלוויתן, חברת החשמל הבטיחה להן בלעדיות באספקת הגז, כך שהחברה מחויבת לרכוש ממאגר לוויתן כל כמות גז שאיננה מסופקת לה על ידי מאגר "תמר".

על פי נוסח ההסכם בין הצדדים "חברת החשמל תפנה למוכרת בלבד לרכישת גז בהתאם לצרכיה מעבר לכמות בהסכם ארוך טווח עם מאגר תמר". כחריג לעיקרון הזה הסכימו השותפות בלוויתן לאפשר לחברת החשמל להזמין כמות מרבית של שלושה מטעני גז נוזלי בשנה - משום שכמות זו הוצגה כדרושה לחברה לצורכי גיבוי, למקרה של תקלה באספקת הגז מתמר או לוויתן בתקופות של שיא ביקוש.

השותפות טענו כי כל כמות גז שחברת החשמל תזמין מעבר למכסה שנקבעה, מהווה הפרה לכאורה של ההסכם איתן.

כעת נודע ל"גלובס" כי משרד האנרגיה החל לבדוק האם התחייבות כזו לבלעדיות היא בעלת תוקף חוקי. מתברר כי במסגרת מתווה הגז הוכנסה הוראה מפורשת המתייחסת להסכמי גז חדשים שייחתמו עם מפעילי מאגרי תמר ולוויתן. ההוראה קובעת כי בהסכמים אלה "לא תחול על הצרכן כל מגבלה בנוגע לרכישת גז טבעי מכל ספק גז טבעי אחר".

השותפים בלוויתן טוענים כי הסעיף הזה במתווה הגז אכן מונע מהם לדרוש בלעדיות אך אינו מונע מהצרכן, במקרה הזה חברת החשמל, להציע להם בלעדיות - ומשום כך אין כאן הפרה של המתווה.

גורם הקשור ללוויתן: "משנים את הכללים"

גורם הקשור לשותפויות אמר ל"גלובס" כי מדובר בדפוס פעולה קבוע של המדינה "שקובעת תנאים וכל עוד הם עובדים עבורה זה בסדר, אבל ברגע שזה לא עובד עבורה - אז משנים את הכללים". אותו גורם הוסיף כי "אם המדינה תרצה ללכת איתנו על זה לבית המשפט, בבקשה". מחברת החשמל נמסר כי "מדיניות חח"י הינה ברורה ונחושה: הורדת מחיר הגז על מנת להוריד את מחיר החשמל לצרכן. כל דרך חוקית, שתימצא על מנת לקדם מדיניות זו, תבוצע".

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין
 יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין

פתרון אפשרי לתסבוכת המשפטית בין חברת החשמל ללוויתן הוא לאפשר לצרכני גז נוספים מלבד חברת החשמל, להשתמש בתשתיות יבוא הגז הנוזלי, ולייבא גז ישירות. במשרד מקדמים בינתיים את הטיפול בבקשות כאלה.

"אי אפשר יהיה לעצור את יבוא הגז"

בתוך כך משמיעים גורמים ממשלתיים ביקורת חריפה על התנהלות השותפות בלוויתן -נובל ודלק - ואמרו כי "הן עושות כל מאמץ למנוע את התחרות". לדברי אותם גורמים "במשך תקופה מסוימת הייתה תחושה שדלק ונובל מבינות שהתחרות כאן ומאפשרות לשותפות שלהם לנהל מו"מ אבל בחודש האחרון התמונה השתנתה לחלוטין".

אותם גורמים כי נוצרה בשוק הגז הזדמנות נדירה להוריד משמעותית את המחירים - על רקע התרסקות מחירי הגז הנוזלי, התחרות הפנימית בתמר וכניסתו הקרובה של מאגר הגז כריש.

"יש כרגע על השולחן שלוש עסקאות משמעותיות לרכישת גז שיכולות לשנות דרמטית את המחירים בשוק", אמרו אותם גורמים וציינו כי מדובר במו"מ להסכמי גז עם חברת החשמל, כיל ותחנות הכוח ברמת חובב שנמכרו לאחרונה לקבוצת אדלטק ולשיכון ובינוי.

ואולם לדבריהם "אנחנו רואים ניסיון בוטה של דלק ונובל למנוע בכל אמצעי שעומד לרשותם את ירידת המחירים בשוק, בין אם זה הניסיון למנוע את יבוא הגז הנוזלי על ידי חברת החשמל, למנוע משותפות תמר לחתום על הסכם עם בזן או לעכב את המו"מ עם רמת חובב". אותם גורמים הזהירו כי "ההתנהלות הזו תפגע בסופו של דבר בדלק ובנובל כי אי אפשר יהיה לעצור את יבוא הגז".

גורמים הקשורים לדלק ולנובל דחו את הביקורת. לדבריהם, העיכובים שעליהם מדברים בממשלה אינם בשליטתם אלא תוצאה של עסקת הרכישה של נובל על ידי שברון. לדבריהם "שברון אמורה להיכנס בנעלי נובל בתחילת אוקטובר ויש ציפייה לגיטימית שעד אז לא יתקבלו החלטות שיקבעו עובדות בשטח".

משותפות לוויתן נמסר כי "ההסכם בין לוויתן לבין חברת חשמל עמד במרכזה של עתירה מנהלית שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב. העתירה נדחתה וכך גם הערעור שהוגש בעניינה לביהמ"ש העליון. לא קיבלנו פנייה ממשרד האנרגיה לבדיקה בנושא החוזה. אם תתקבל פנייה השותפות תגיב בהתאם".

לדברי מרב דוד, סמנכ"לית לובי 99, "לחצים אדירים הופעלו על גורמים ממשלתיים כולל לשכות שרי האוצר והאנרגיה על ידי הבעלים של מאגר לוויתן למנוע יבוא של גז נוזלי. הסעיף בהסכם חברת חשמל ולוויתן, עליו התבססו בעלי המאגר חוסם יבוא ולכן פוגע קשות בתחרות, והטענה שהיבוא של גז נוזלי היא הפרת הסכם בין חברת החשמל לבעלי המאגר, היא ניסיון הפחדה חסר בסיס.

"פנינו בשבועות האחרונים לשרי האוצר והאנרגיה וכן לרשות התחרות כדי שיסירו את הסעיף הזה וימנעו את הפחתת היבוא של גז זול, לו יכולה להיות השפעה על ירידת תעריף החשמל ויוקר המחיה. אנחנו שמחים שבמשרדי הממשלה סוף סוף מתחילים להתעורר ולבחון את הפגיעה של מונופול הגז בתחרות".

בתוך חמש שנים: מחיר הגז ירד מ-18 דולר ל-3 דולר ליחידת חום

יבוא הגז הנוזלי לישראל מתבצע באמצעות מצוף ימי שהוקם מול חופי חדרה בהשקעה של חצי מיליארד שקל בשנת 2012. 

המצוף הימי הוקם על רקע הפסקת הזרמת הגז הטבעי לישראל ממצרים ולפני שמאגר תמר חובר לחוף. הגז מוזרם לצנרת הארצית באמצעות מגזזת, אונייה מיוחדת שתפקידה לקלוט את מטעני הגז הנוזלי המגיעים במכליות מיוחדות ולהפוך את הדלק בחזרה למצב גזי. בעת הקמת המצוף עמדו מחירי הגז הנוזלי על 18 דולר ליחידת חום, וההצדקה הכלכלית להקמתו הייתה שבהיעדר גז, חברת החשמל נאלצה לרכוש סולר ומזוט שמחיריהם היו גבוהים יותר.

באיגוד תעשיות חיפושי הגז והנפט בישראל טוענים כי גם במחירים היום, הנעים כאמור סביב 3 דולר, הגז הנוזלי המיובא איננו זול יותר מהגז המופק במאגרי הגז הישראליים. טענתם היא שכשמוסיפים למחיר הגז עלויות כמו הקמת המצוף וחכירת אוניית המגזזת - הגז מתייקר ב-2 דולר ליחידת חום.