למה הקורונה טובה לבורסה ורעה לכלכלה?

בשנים האחרונות, בכל פעם שמתרגש אסון על העולם, מגיעים אנליסטים הטוענים כי זה דווקא מצוין לשוקי ההון • ככל שמגפת הקורונה אינה חולפת מהעולם, וככל שהעליות בשווקים הפיננסיים נמשכות, תרחיש המפגש עם המציאות על שלל סיכוניו עולה

בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

"אני חשבתי כי עוץ הוא ראש גדול", אמרה דורותי. "ואני חשבתי כי עוץ הוא אישה יפה", אמר הדחליל. "ואני חשבתי כי עוץ הוא חיה נוראה", אמר איש הפח. "ואני חשבתי כי עוץ הוא כדור של אש", קרא האריה. "לא, כולכם טועים", אמר האיש הקטן ברוח נמוכה. "אני השליתי אתכם" (מתוך "הקוסם מארץ עוץ", ליימן פרנק באום).

כאשר פוגשת חבורתה המופלאה של דורותי את הקוסם מארץ עוץ, מופתעים כולם לגלות כי מה שהם דמיינו בעיני רוחם לא דומה כלל למציאות. לא פעם בעולם הפיננסי, נהוג לומר שהמציאות פחות רלוונטית מאשר הציפיות העתידיות והאם הן התממשו או לא.

כדי לבחון האם מגפת הקורונה אכן נוראית פחות ממה שצפו, וכדי לבחון את "הציפיות העתידיות" בתחילת השנה ביחס למצב הנוכחי, עברתי על סקירות ברחבי העולם. כולם, ללא יוצא מן הכלל (לרבות אני עצמי), לא העריכו נכונה את עוצמת הקורונה.

יש שניתחו בתחילת השנה את הפגיעה הצפויה בסין בגלל הקורונה (לפני ההתפשטות ברחבי העולם), יש שצפו כי יימצא חיסון במהרה ועד הקיץ הקורונה תהיה מאחורינו, ועוד תחזיות רבות, שרחוקות כולן כמרחק מזרח ממערב מהמצב הנוכחי. רובן המכריע של התחזיות היו אופטימיות משמעותית ביחס למצב הנוכחי; אכן, היו כמה יחידי סגולה שטענו כי מדובר באירוע משמעותי ואסוני, אבל ברוב המקרים מדובר בכלכלנים שחוזים משבר בכל רגע נתון, ואחת ל-100 שנה כשמתפרצת מגפה, הם גם צודקים.

גרוע מהתחזיות - טוב מהציפיות?

הסתירה המהותית שאותה קשה להסביר היא איך יכול להיות שהמציאות כיום גרועה מכפי שחזו ב-1 בינואר 2020, ובכל זאת, שוק המניות נמצא ברמה גבוהה מזו של תחילת השנה.

למה דומה הדבר? לכך שחברת רכב תוציא דגם חדש של מכונית, שבמבחן התוצאה יתברר כי הוא עמוס בתקלות - מתלקח בזמן הנסיעה ומאבד אחיזת כביש בסיבובים - וכתוצאה מהמידע החדש הזה, קצב המכירות של המכוניות האלה יעלה.

ההסבר הנוכחי הוא שהצפי לעתיד הוא טוב הרבה יותר, והשוק רואה מעבר לקורונה וכן הלאה. כשמנקים את ההסברים וחוזרים למה שחזו בתחילת השנה לעומת המצב בפועל, בתחזית מיום 16 בדצמבר 2019 חזו בבנק ההשקעות האמריקאי גולדמן זאקס שמדד המניות S&P 500 יניב בשנת 2020 תשואה של 7%, וזאת לאחר עלייה של כ-32% (מתואם דיבידנדים) בשנת 2019.

נכון להיום, בזמן שאנחנו נמצאים באמצע סערת הקורונה, מדד S&P 500 מציג עלייה של 9% (מתואם דיבידנדים) מתחילת השנה - והיד עוד נטויה.

המגמה היא חברו של המשקיע

אחד הדברים הראשונים שמלמדים חיילים לפני שמתאמנים בשטח, הוא שלא כדאי להטיל את מימיך נגד הרוח. בכלל, כלל חשוב בחיים הוא לא ללכת נגד הרוח איפה שאפשר ללכת כשהרוח בגבך. הכלל הזה נכון שבעתיים ביחס להשקעות בשוק ההון.

אפשר להסתכל בתמיהה על תופעות בשוק ההון, ואפשר להיות בהלם משווי של חברות שאך עתה היו בקשיים כלכליים משמעותיים. כך לדוגמה, קבוצת הביגוד לימיטד ברנדס (סימול LB), המחזיקה בין השאר במותג Victoria's Secret, הייתה במצב כלכלי קשה, שאילץ אותה למכור נתח משמעותי (55%) ממותג ויקטוריה'ס סיקרט במחיר מופחת. במהלך התפשטות הקורונה, הרוכשת (קרן הגידור סקיימור) נסוגה מהעסקה.

הקורונה לא הייתה חיובית לתנועה בחנויות לימיטד ברנדס, והמכירות דרך האינטרנט לא פיצו על כך. מכירות לימיטד ברנדס הסתכמו ב-11.3 מיליארד דולר ב-12 החודשים שהסתיימו ב-1 באוגוסט (ראו תרשים), לעומת 13.1 מיליארד דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. בתגובה לקורונה ולירידה במכירות, זינקה מניית החברה ב-72% מתחילת השנה, ובכמעט 400% מהרמה שבה נסחרה בשיא משבר הקורונה בחודש מרץ.

כשכולם קונים, זאת לא בהכרח סיבה מספיק טובה לקנות, אבל זו בהחלט סיבה מצוינת לא לנסות ללכת נגד הזרם ולהמר על ירידות בשווקים (באמצעות פוזיציות שורט, למשל), מכיוון שההפסד אז יכול להיות משמעותי.

הכסף החדש בשוק: הימורים או השקעות?

אחד ההסברים לסכומי הכסף החדשים שזורמים לשווקים מעבר לבנקים המרכזיים, הוא היעדר אירועי ספורט. בהיעדר משחקי כדורגל, כדורסל, מרוצי סוסים וכדומה, גם הימורי הספורט לא קיימים. חלק מהכלכלנים טוענים כי הכסף שהופנה בעבר להימורי הספורט, מופנה כיום ל"הימורים" בשוק ההון, משום שזה מייצר את אותו אדרנלין של לעקוב אחר מחיר מניה על המסך יחד עם החשש מהפסד והתקווה לרווח גבוה.

בתקופה שבה כסף חדש זורם לשוק ההון, כשנדמה שכולם רק קונים, זה לא הזמן לשאול למה, ובטח שזה לא הזמן לנסות לפעול נגד המגמה. אנחנו נמצאים בתקופה לא ברורה בשוק ההון - תקופה שלא תכלול נורת אזהרה לפני ירידות בשווקים - ולראיה, לפני כחודשיים השווקים בארה"ב נפלו בכ-7%, ביום לאחר שנדמה היה ששוק ההון מתאושש מהקורונה.

בינתיים, המהמרים שהימרו על מניות הטרנד, השיאו תשואות פנומנליות - אבל כך היה גם בשנת 2000 לפני הפיצוץ של בועת הנאסד"ק. הנבואה ניטלה מהעולם, וייתכן שהפעם לא תהיה מפולת - ומכאן השווקים רק ישברו שיאים חדשים - אבל גם ייתכן שלא.

מכיוון שחסכונות אמורים להוות כרית ביטחון לעתיד יציב יותר, ראוי להשקיע במשנה זהירות, ולא יחד עם "משקיעים" שעד אתמול "השקיעו" בטוטו. בשלב כלשהו, גם המשקיעים יאלצו בעל כורחם להישיר מבט למציאות ולהבין שהיא שונה ממה שציפו - באתר ההיכרויות נדמה היה להם כי מצאו את אשת/גבר החלומות, אבל המציאות, אבוי, מעט שונה.

ככל שהקורונה אינה חולפת מהעולם, וככל שהעליות בשווקים הפיננסיים נמשכות, תרחיש המפגש עם המציאות על שלל סיכוניו עולה.

פתחתי את הטור הזה עם האכזבה של דורותי, הדחליל, איש הפח והאריה, כשגילו מיהו באמת עוץ. האם הכלכלה שיפגשו המשקיעים בסוף הקורונה, תהיה קטר דוהר או אדם נמוך קומה, שרק רוצה לחזור לעבודה אחרי תקופה ארוכה של חל"ת או אבטלה? ימים יגידו. 

הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS ומשמש מנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בטור זה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.