יפן | ניתוח

ההצלחות הכלכליות והאתגרים שנותרו: ראש ממשלת יפן פורש לאחר 8 שנים

בשנות כהונתו של אבה, כלכלת יפן רשמה את רצף הצמיחה הממושך ביותר אחרי מלחמת העולם ה-2, האבטלה ירדה לשפל של 25 שנה, ומדד המניות העיקרי הכפיל את ערכו • עתה, כשהוא פורש בגלל מחלתו, לוח הציונים של "אבנומיקס", תוכנית הצמיחה שלו, מצביע גם על הרבה יעדים שהוחמצו

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, קד קידה לדגל יפן לפני תחילת מסיבת העיתונאים, שבה הודיע על פרישתו ביום שישי / צילום: Franck Robichon, Associated Press
ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, קד קידה לדגל יפן לפני תחילת מסיבת העיתונאים, שבה הודיע על פרישתו ביום שישי / צילום: Franck Robichon, Associated Press

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, הודיע בסוף השבוע שהוא יתפטר בגלל מצבו הבריאותי, ויסיים בכך קריירה של פוליטיקאי שכיהן שתי קדנציות ועיצב מחדש את יפן המודרנית.

במסיבת העיתונאים מסר אבה, בן 65, שהוא סובל זמן רב מדלקת כיבית של המעי הגס, שהחמירה במחצית יולי, והוא טופל בתרופה חדשה. אחרי בדיקות ממושכות ב-17 וב-24 בחודש זה, המסקנה הייתה שהתרופות עובדות, אך הוא אינו בטוח ביכולתו לתפקד בהשפעתן.

אבה הודיע שיישאר בתפקיד עד שייבחר לו מחליף, כנראה בספטמבר. למפלגת השלטון הליברל-דמוקרטית יש את הסמכות לקבוע את המחליף - כנראה בהצבעה של הסיעה בפרלמנט - כי היא בעלת רוב המושבים בו, וראש הממשלה נבחר רשמית בפרלמנט.

גולף עם טראמפ

אחרי שמונה שנות כהונה, יפן תתייצב בפני האתגר של שמירה על הקשרים שאבה יצר עם הנשיא טראמפ. שני המנהיגים שיחקו יחד גולף חמש פעמים ונפגשו או שוחחו בטלפון יותר מ-40 פעמים, מה שזיכה את אבה בקנאתם של שוחרי הידידות עם טראמפ. טוקיו ביצרה את מעמדה כבעלת הברית המובילה של יפן באסיה, על רקע עלייתה של סין.

"יפן לא ספגה את זעמו של טראמפ, והיא לא עדה לפינוי חיילים אמריקאים כמו גרמניה. אנחנו יכולים לומר שזו אחת ההצלחות של אבה", אמר שיהוקו גוטו, עמית בכיר במרכז ווילסון ללימודי צפון-מזרח אסיה בוושינגטון.

"אני רוצה להביע את רחשי הכבוד הגבוהים ביותר לראש הממשלה שינזו אבה, חבר גדול שלי", אמר טראמפ שלשום אחרי עצרת בניו המפשייר. "יש לנו יחסים נהדרים ואני מרגיש רע מאד לגבי זה, כי בוודאי קשה לו מאד לעזוב".

מנה את ההישגים

"אם אני אטעה בהחלטה פוליטית חשובה, או לא אצליח להביא תוצאות בגלל הכאבים או בריאות לא-תקינה, זה יהיה בלתי נסלח", אמר אבה בתחילת מסיבת עיתונאים שנמשכה שעה. הוא ציין הישגים שלו כמו חיזוק הביטחון של יפן, צמצום האבטלה והסכמי סחר חופשי עם האיחוד האירופי ומדינות באסיה. "עם יפן במרכז, יצרנו אזור כלכלי שהוא חופש והוגן", הוא אמר.

היו לו גם כשלונות והוא ציין שלושה מהם: הוא לא הצליח לתקן את החוקה הפציפיסטית של יפן, החיזור המתמשך שלו אחרי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, לא הניב את החזרת האיים השנויים במחלוקת בצפון יפן, וצפון קוריאה דחתה את ניסיונותיו להחזרת יפנים שהיא חטפה.

רצף צמיחה ממושך

במישור הכלכלי ניתן להסתכל על המורשת של אבה ברגשות מעורבים. אחרי הפגיעה של מגפת הקורונה השנה, כלכלת יפן, השלישית בגודלה בעולם, הייתה קטנה יותר ברבעון אפריל-יוני מאשר בזמן עלייתו של אבה לשלטון ב-2012.

בכמעט שמונה שנות כהונתו של אבה, כלכלת יפן רשמה את רצף הצמיחה הממושך ביותר אחרי מלחמת העולם השנייה, האבטלה ירדה לשפל של 25 שנה, ומדד המניות העיקרי הכפיל את ערכו. אך עתה, כאשר אבה פורש בגלל מחלתו, לוח הציונים של ה"אבנומיקס" (Abenomics) - הכינוי למדיניות הצמיחה שלו - מצביע על הרבה יעדים שהוחמצו, ואתגרים שלא נפתרו בהפיכת הכלכלה היפנית הענקית לתוססת יותר.

ירידה משמעותית במספר המובטלים תחת אבה
 ירידה משמעותית במספר המובטלים תחת אבה

כשהוא חזר לכהן כמנהיג ב-2012 אחרי כהונה קצרה קודמת בתפקיד, אבה התחייב לגישה רדיקלית חדשה לניעור הכלכלה לאחר שני עשורים של צמיחה נמוכה וירידת מחירים. שנה לפני כן, סין עקפה את יפן ככלכלה מספר 2 בעולם, ואוכלוסיית יפן החלה להצטמק.

להציף את יפן בכסף

אבה אמר שהממשלה והבנק המרכזי צריכים להציף את יפן בכסף, והרגולציה והמיסים צריכים לרדת כדי להצית את ההתלהבות של היזמים, להגדיל את הפריון ולהאיץ את הצמיחה. "משטר הרגולציה ביפן הוא כמו שכבת סלע מוצקה. אני מתכוון לתפקד כמקדח שישבור אותה", הוא אמר בנאום בבריטניה ב-2013.

בסוף שלטונו של אבה, האינדיקטורים מראים שהחסמים הרגולטוריים בפני עסקים נשארו גבוהים, הפריון נשאר נמוך ביחס לארה"ב ולגרמניה, וכושר התחרות הבינלאומי של יפן נשחק.

דירוג "הקלות של עשיית עסקים" של הבנק העולמי לשנת 2020 מדרג את יפן במקום ה-29, ירידה מ-20 בשנת 2012. הממשל של אבה קבע ב-2013 יעד של מקום שלישי בדירוג הבנק העולמי בין המדינות המפותחות.

התוצר היפני לשעת עבודה נמוך ביותר מרבע מהמחצית העליונה של מדינות OECD, לפי דו"ח שפרסם ארגון זה בשנה שעברה. כושר התחרות הבינלאומי של יפן דורג לאחרונה 34, ירידה מ-27 ב-2012, לפי בית הספר לעסקים IMD בשווייץ.

האינפלציה נותרה אפסית

רק מעטים הופתעו כשהתברר במגפת הקורונה השנה שפקידים מקומיים נאלצו לפקסס את דיווחיהם לרשויות שעסקו בעיבוד נתוני התחלואה הארציים. הירושיגה סקו, שר המסחר, הכלכלה והתעשייה עד השנה שעברה, הודה שמאמצי הדה-רגולציה לא השיגו את מלוא היעדים שלהם, בגלל העדר תחושת דחיפות לשינוי כשהכלכלה צמחה ומחירי המניות עלו. "לא יכולנו לרשום התקדמות רבה. זה נכון", אמר סקו בראיון לעיתון.

"אבנומיקס" ידועה אולי בעיקר כניסיון לחלץ את יפן מהדפלציה באמצעות הקלה מוניטרית אגרסיבית. הבנק המרכזי קבע יעד של 2% אינפלציה בשנה, במטרה לעודד את הצמיחה הכלכלית על ידי חילוץ המדינה מהמעגל השלילי של זהירות יתר צרכנית, קיצוצי שכר וירידה במחירים.

למרות מגוון של מהלכים לא קונבנציונליים על ידי הבנק המרכזי, האינפלציה עדיין אפסית. התמ"ג היפני, שמודד את גודל הכלכלה הכוללת, צמח באיטיות הרבה לפני הקורונה והתחיל לרדת ברבעון האחרון של 2019.

בעיה דמוגרפית קשה

סיורי שיראי, חברה לשעבר במועצת המנהלים של הבנק המרכזי, BOJ, אמרה שהיעדר האינפלציה נבעה מאתגר נוסף של יפן שתמשיך גם אחרי פרישת אבה: הדמוגרפיה. אוכלוסיית יפן היא אחת המבוגרות בעולם, עם שיעור בני 65 ויותר שיגיע לכמעט 80% מכוח העבודה בשנת 2050, לפי OECD.

"בגלל תוחלת החיים הארוכה יותר, היפנים נוטים לחסוך יותר מאשר להוציא", אמרה שיראי. "על פני השטח רואים מצב טוב יותר, עם ין חלש יותר ומחירי מניות עולים, אבל זה לא בר קיימא. לאבה לא היה חזון לטווח ארוך. ידענו שהאוכלוסייה מתכווצת, אך הוא לא טיפל בבעיה הזו", היא אמרה.

אבה ניסה לעודד נשים ללדת יותר, אך בהתבסס על נתונים מ-2019, האשה הממוצעת יולדת רק 1.36 ילדים בימי חייה, ירידה מ-1.41 בשנת 2012 כשעלה לשלטון.

מחסור בידיים עובדות הפך לבעיה גדולה בכהונת אבה. הוא הביא יותר נשים לכוח העבודה - שיעור השתתפות הנשים גבוה מאשר בארה"ב - ופתח את הדלתות לכמה עובדים זרים, אך המחסורים צפויים להימשך בהנחה שהכלכלה תתאושש ממגפת הקורונה.

"הוא אמנם ביצע כמה רפורמות חשובות על ידי יישום איטי של הכוח שהוא צבר, אך הוא לא הצליח להפוך את גורמי הרקע לירידה הלאומית", כותב האנליסט טוביאס האריס בביוגרפיה שתפורסם בקרוב על אבה.