הקרב על הדירקטוריון: סטנלי פישר קידם מינויו כיו"ר בנק הפועלים כבר לפני מספר חודשים

פישר פנה לבנק ישראל וביקש לבחון הצטרפות לדירקטוריון כבר בתקופת מחלתו של היו"ר הקודם עודד ערן • גורמים במערכת הבנקאית טוענים: בדירקטוריון הכירו את הפנייה ומיהרו למנות יו"ר קבוע

סטנלי פישר  / צילום: רויטרס
סטנלי פישר / צילום: רויטרס

נמשכת הסערה סביב הליך מינוי הדירקטורים בבנק הפועלים: עתה מתברר כי עוד לפני ששמו של נגיד בנק ישראל לשעבר סטנלי פישר הוצג לוועדה לבחירת דירקטורים, הוא בחן עם צמרת הבנק המרכזי את האפשרות להתמנות ליו"ר הבנק במקומו של היו"ר הקודם עודד ערן, עוד טרם פטירתו של ערן ולאחר שנודע על ההרעה הניכרת במצבו הרפואי. כל זאת, עוד קודם להחלטות החריגות של יו"ר הוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה, השופט בדימוס משה גל, ושל שני החברים הקבועים האחרים שלצדו, פרופ' מומי דהן ואורית קורן, לקראת האסיפה הכללית שתבחר בארבעה חברי דירקטוריון חדשים לבנק הגדול בהמשך השנה.

בשבוע שעבר נודע כי פישר, ששימש בעבר, בין היתר, כסגן יו"ר הפדרל ריזרב האמריקאי, כסגן יו"ר סיטיגרופ וכבכיר בקרן המטבע הבינלאומית, נבחר כאחד משלושת המועמדים שיתחרו על שני תפקידי דירקטור רגיל בבנק - תפקיד שממנו אפשר להתמנות ליו"ר הבנק. לצד זאת נבחרו שלושה מועמדים נוספים שיתחרו על שני תפקידי דח"צים שיתפנו בבנק.

הליך חריג שלווה בטונים צורמים

ואולם, למרות ניסיונו והישגיו יוצאי הדופן של פישר לאורך השנים, ומעמד הכלכלן הייחודי שלו זכה בעולם הרחב, התברר שהבחירה בו לוותה בטונים צורמים במיוחד. זאת משום שעל פניו פישר לא אמור היה לקבל את המועמדות בעקבות ציון נמוך שקיבל מנציג הפועלים באותה הצבעה, הדירקטור דוד אבנר, שהעדיף להמליץ על מועמדת אחרת שבשל כך נהנתה מציון ממוצע גבוה מזה של פישר. ככל הידוע מדובר בד"ר נורית קראוס, שמחזיקה בניסיון רב בעולמות ניהול הסיכונים. על כל פנים, חברי הוועדה הקבועים בחרו להתעלם מעמדתו של אבנר, אותה ראו כמניפולטיבית, ולבטלה, כך שפישר נבחר ואבנר התפטר באופן חריג מהוועדה ויצא בהאשמות כנגד התנהלותה.

אך לא רק זאת, בהצבעה על זהות המועמד הנוסף שיחפש את אישור האסיפה הכללית של הבנק על הצטרפותו כדירקטור רגיל, במקום יו"ר הבנק הקודם, עודד ערן המנוח שנפטר במפתיע מוקדם יותר השנה, לא השתתף הנציג השני של הבנק - ראובן קרופיק, שלא היה רשאי לקחת חלק בהצבעה משום שמונה ליו"ר הבנק.

כמו כן, ועוד בשלב מוקדם לזה שבו נבחר פישר על ידי הוועדה, החליטה הוועדה על הדחתה בפועל של הדירקטורית דליה לב מבנק הפועלים, בתום כהונה אחת, כשהוועדה כלל לא העלתה אותה כמועמדת להצבעה בפני האסיפה הכללית של הבנק.

קשר אפשרי בין ההתפתחויות

משיחות שביצענו עולה כי ייתכן שכל ההתפתחויות הללו קשורות האחת בשנייה ישירות, כשסוגיית הפיכתו של קרופיק ליו"ר קבוע בבנק, שקודמה על ידי הדירקטוריון של הבנק ובכללו הדירקטורית דליה לב למרות שכבר היה ידוע כי פישר מעוניין בתפקיד, הובילו לכך שלראשונה דיוני הוועדה הפכו לפומביים במידה רבה, ולחלק מפולמוס ציבורי חריף שנוגע לשינוי הכללים בדיעבד על מנת להתאימם לרצון חברי הוועדה הקבועים.

על פי הערכות בשוק, בין המועד שבו דובר לראשונה על רצונו של פישר להצטרף לדירקטוריון הפועלים ועד ההתפתחויות בשבוע שעבר, בחר דירקטוריון הפועלים לקדם את מינויו של קרופיק ליו"ר בהליך מהיר, שאושר על ידי הבנק המרכזי, למרות שלפחות חלקם היה ער לרצון פישר.

כך, מינוי קרופיק ליו"ר תקף עד תחילת 2022 - מועד סוף כהונתו הנוכחית כדירקטור, כשהסמכות למינוי יו"ר נתונה אך ורק לדירקטוריון הבנק. כך שעל פניו לא מדובר על מינוי יו"ר חדש לבנק במועד מוקדם יותר מאשר תחילת 2022, לכל המוקדם. למעשה, על מנת להחליף את קרופיק לפני תום כהונתו יש להוביל הדחה שלו. מדובר במהלך חריג ולא ברור מאליו, שנעשה לאחרונה על ידי לא אחר מאשר פישר עצמו, כשהיה הנגיד, והביא להדחתו של יו"ר בנק הפועלים דאז, דני דנקנר.

ראובן קרופיק / צילום: איל יצהר, גלובס
 ראובן קרופיק / צילום: איל יצהר, גלובס

כמו כן, טוענים בשוק, בנק הפועלים ביקש מהוועדה לבחירת דירקטורים למנות מחליף לקרופיק שנאלץ לעזוב את הוועדה ועוד קודם להצבעה על מועמדות פישר, אך כביכול הוועדה השיבה לבנק כי אין צורך במינוי מחליף (זאת כנראה בין היתר משום שהוועדה רשאית לפעול עם ארבעה נציגים). מטעם הוועדה נמסר היום בעניין זה כי "לא קיבלנו פנייה כזו".

מבנק ישראל נמסר בתגובה לטענות כי "בתקופה שסביב התפטרותו של יו"ר בנק הפועלים עודד ערן ז"ל נודע לבנק ישראל, לרבות באמצעות פרופ׳ פישר וגורמים בבנק הפועלים, כי ברצונו של סטנלי פישר להתמודד על תפקיד בדירקטוריון בנק הפועלים. בנק ישראל והעומד בראשו וכן המפקח או כל גורם אחר לא בירכו על היוזמה, עודדו אותה או לא עודדו אותה".

עוד מוסיפים בבנק המרכזי כי הוועדה היא "עצמאית ובלתי תלויה" ו"כפי שהצהיר גם יו"ר הוועדה למינוי דירקטורים, השופט בדימוס משה גל, לא קיימו אנשי בנק ישראל עם הוועדה כל קשר או שיח בתהליך לבחירת מועמדים לדירקטוריון בנק הפועלים. רק בתום התהליך, ולאחר גיבוש תוצאותיו הסופיות, מעדכן יו"ר הוועדה למינוי דירקטורים את בנק ישראל על תוצאות המקצה. כך נעשה במקרה זה ובכל מקרה אחר של הוועדה".

מטעם פישר לא נמסרה תגובה.

מבנק הפועלים נמסר היום בתגובה כי "החלטת הוועדה למינוי דירקטורים היא הקובעת את זהות המועמדים לדירקטוריון. בנק הפועלים אינו צד בתהליך או במינויים. המועמדים הסופיים לדירקטוריון ייבחרו על ידי האסיפה הכללית של בעלי המניות והבנק מברך על כל בחירה של דירקטור שיוכל לתרום לפעילות הדירקטוריון ולהמשך הצלחת הבנק. הבנק אינו חלק מהבעת העמדות שהושמעו על ידי הצדדים לעניין".