קרן פימי | בלעדי

המרוויח המפתיע מהשקעת התשתיות הגדולה של קרן פימי: הכירו את עובדיה קוקו

בתחילת העשור רכש קוקו, שמחזיק ברשת תחנות הדלק מיקה, מחצית ממניות חברת אליקים בן-ארי לפי שווי של כ-150 מיליון שקל • כעת הוא צפוי למכור כמחצית ממניותיו לידי קרן ההשקעות של ישי דוידי  לפי שווי כפול

עובדיה קוקו / צילום: איל יצהר, גלובס
עובדיה קוקו / צילום: איל יצהר, גלובס

לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי קרן הפרייבט אקוויטי פימי בדרך לביצוע השקעה ראשונה בתחום התשתיות. הקרן, שאותה מוביל ישי דוידי, מנהלת מו"מ מתקדם לרכישת כמחצית ממניות חברת אליקים בן-ארי תמורת כ-150 מיליון שקל.

מבדיקת "גלובס" עולה כי לדניאל בן-ארי, בנו של מייסד חברת התשתיות הוותיקה, יש שותף - איש תחנות הדלק עובדיה קוקו, שרכש (באמצעות בנו תומר) מחצית ממניות אליקים בן-ארי בשנת 2011 תמורת 70-80 מיליון שקל (לפי שווי חברה של כ-150 מיליון שקל).

ככל הידוע החזיר לעצמו קוקו את רוב השקעתו באמצעות דיבידנדים שחילקה אליקים בן-ארי מאז ביצע בה את השקעתו. במכירה המתגבשת לקרן פימי צפויות משפחות בן-ארי וקוקו למכור כמחצית מהחזקותיהן לפי שווי חברה של קרוב ל-300 מיליון שקל, כך שמשפחת קוקו מציפה ערך של יותר מ-100 מיליון שקל מהשקעה שביצעה בתחילת העשור. 

אין זו הפעם הראשונה שפימי וקוקו עושים עסקים. בפברואר השנה מכרה חברת אס.או.אס אנרגיה אקספרס, שבבעלותם השווה של קרן פימי ומנכ"ל החברה תומר לוי, את הבעלות המלאה בתחנת הדלק "שערי חולון" לידי קוקו, תמורת 68 מיליון שקל. זאת כחלק ממהלך ההשבחה של פימי בחברה, מתוך כוונה להתמקד בפעילות הליבה שלה - תדלוקי שטח מיוחדים לציוד כבד.

אחד האנשים החזקים במשק הדלק

עובדיה קוקו נחשב לאחד האנשים החזקים במשק הדלק. על פי כתבה שהתפרסמה בעבר במוסף G של "גלובס", הוא החל את דרכו כנהג מכלית שכיר, אולם במהרה רכש משאית משלו והחל לטפס מעלה. ב-1984 הקים את סוכנות הדלק שהייתה בסיס פעילותו. 

את עיקר הונו הראשוני עשה מאספקת דלקים לרשות הפלסטינית בשנות ה-90. במשך 12 שנים החזיקה חברה שבבעלותו, יחד עם דור אנרגיה (גלגולה הקודם של דור אלון), בזיכיון לאספקת דלקים לשטחי הרשות.

כיום פועל קוקו באמצעות קבוצת K-GROUP שמחזיקה במספר חברות בתחומים מגוונים. הללו כוללות, מלבד אליקים בן-ארי, את שפר את אלי לוי - המפעילה עשרות תחנות דלק במותגי דלק שונים, וכן בעלת צי משאיות להובלת דלקים; מיקה תחנות דלק - המפעילה עשרות תחנות; מקס דלקים - בעלת זיכיון לרכישת דלקים מבתי הזיקוק והפצתם בתחנות דלק; מקס משאיות ואוטובוסים - בעלת הזיכיון ליבוא משאיות ואוטובוסים מחברת סקניה השבדית; חמש"ק - חברת הנדל"ן של הקבוצה, בעלת נכסים מניבים להשכרה וכן עשרות תחנות דלק בכל רחבי הארץ; וסנצ'ורי 21 - חברה להובלת נוסעים ותיירות פנימית המעניקה שירותי תיירות לעשרות ועדי עובדים גדולים.

בונים על הפניית תקציבים לתשתיות

השקעתה הצפויה של קרן פימי בחברת אליקים בן-ארי מוסברת בהערכת מנהליה כי תחום התשתיות בישראל צפוי ליהנות מצמיחה מוגברת בשנים הבאות, עקב משבר הקורונה שיפנה תקציבים ממשלתיים אדירים של מיליארדי דולרים לצורך האצת הצמיחה במשק. 

חברת אליקים בן-ארי, המנוהלת ע"י דניאל בן-ארי, נוסדה ב-1970 ועוסקת בביצוע פרויקטים הנדסיים, מפעלי תעשייה בתחום ייצור חומרי חציבה, הובלה כבדה ואיכות הסביבה. לפי אתר החברה, המבנה שלה (ייצור חומרי חציבה, שינוע, וביצוע פרויקטים) מאפשר יעילות ועצמאות ללא תלות במקורות חוץ - דבר המקנה יתרון תחרותי במכרזי תשתית. בבעלות החברה ארבע מחצבות ומפעלים נלווים בתחום חומרי מחצבה, עשרות משאיות כבדות, ציוד מכני הנדסי והפעלת תחנות מעבר לפסולת ביתית. מחזור המכירות השנתי של הקבוצה עומד על מאות מיליוני שקלים.

אליקים בן-ארי, לפי אתר החברה, מתמחה בין השאר בביצוע פרויקטים מורכבים בתחום ההנדסה האזרחית על ענפיה השונים, והיא עוסקת בסלילת כבישים, מסילות רכבת, ביצוע גשרים, עבודות בטון מורכבות, עבודות ימיות ותשתיות לבנייה וסלילה בהיקפים של מאות מיליוני שקלים. לחברה חוזה בלעדי עם רכבת ישראל לביצוע הנחת מסילות רכבת וכן ביצוע כל הריתוכים החשמליים והתרמיים בכל שטחי מדינת ישראל.

לאליקים בן-ארי יש כמה חברות בנות, ובהן  אורן בן-ארי אספלט (ייצור, פיזור ושיווק של מוצרי אספלט), בן-ארי תל רם פרויקטים (מתמחה בביצוע גשרים, ועבודות בטון מורכבות), שא-עפר (מספקת שירותי הובלה שונים, לרבות שינוע חומרי מחצבה וחומרים מסוכנים) ובן-ארי נגב (חברה רומנית, המפעילה מחצבת בזלת על נהר הדנובה).