עיריית חיפה ביטלה את רישיון העסק שניתן לתש"ן לצמיתות

נציגי חברת תשתיות נפט ואנרגיה הוזמנו לבירור דחוף שיתקיים עוד השבוע בלשכתה של ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם • הרקע לבירור: ממצאי שימוע שבוצע ע"י המשרד להגנת הסביבה ותלונות על מפגעי ריח חמורים בסביבת המפעל • תש"ן: "הודעה פופוליסטית וחסרת משמעות"

עירית חיפה הודיעה לחברת תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה) על ביטול רישיון העסק שניתן לה על ידי המדינה בעבר לצמיתות, וזימנה את נציגיה לבירור עמידת החברה בתנאי רישיון העסק. בהודעה עליה חתומה ראשת העיר חיפה עינת קליש-רותם, נכתב כי נציגי החברה מוזמנים לבירור דחוף שיתקיים עוד השבוע בלשכת ראשת העיר לצורך בחינת עמידת המפעל בתנאי רישיון העסק.

ראשת העיר מציינת במכתבה כי לאור תיקון בצו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), קוצר תוקפו של רישיון העסק שניתן בעבר לחברה לצמיתות. במכתב האמור הובהר כי הבירור בנושא רישיון העסק יערך, בין היתר, על רקע ממצאי השימוע שבוצע ע"י המשרד להגנת הסביבה ותלונות שהתקבלו בעירייה על מפגעי ריח חמורים בסביבת המפעל. 

עוד דורשת ראשת העיר מהחברה לעמוד בכל התנאים הנדרשים ע"י המשרד להגנת הסביבה ולהמציא ללא דיחוי למשרדי המחלקה לרישוי עסקים, "תיק מפעל" ובו פירוט דרכי הטיפול של המפעל בתקלות שעלולות  לסכנן את הציבור וסביבתו.  

לדברי קליש רותם, "כל אלה מעלים תמונה קשה של הפרה בוטה של תנאי רישיון העסק ותנאי היתר הרעלים וכן הוראות החוק, ובכוונתי לנקוט בכל האמצעים לשמירה על שלום הציבור, ביטחונו ובריאותו, לרבות נקיטת פעולות בתיאום עם נציגי המשרד להגנת הסביבה ובדיקות שיעשו ע"י מומחה מטעם העירייה לצורך בחינת תוקפו של רישיון העסק".

חמישה מכלים הושבתו לאלתר

המשרד להגנת הסביבה עדכן השבוע את תנאי היתר הרעלים של תש"ן, כך שחמישה מכלים יושבתו לאלתר עד לבדיקתם ותיקונם כנדרש. זאת בעקבות שימוע שערך המשרד בשבוע שעבר למנהלי חברת תש"ן.

החברה חשודה בהפרת הוראות תחזוקה של מכלים המשמשים לאחסון דלק גולמי ופסולת דלק (מי ניקוזים) בטרמינל הדלק שבקריית חיים, וזאת תוך גרימת סיכון סביבתי ומפגעי ריחות קשים לתושבי קרית חיים ולשוהים בסביבת חוות המכלים. השימוע נערך בעקבות תלונות רבות וממושכות של תושבי האזור על ריחות קשים ועל כאבי ראש.

לפי המשרד להגנת הסביבה, ממסקנות השימוע עולה כי החברה הפרה את תנאי היתר הרעלים ותנאי רישיון העסק וכן הוראות חוק נוספות. החברה לא ביצעה פעולות נדרשות לתחזוקת חלק מן המכלים בהתאם לממצאי הבדיקות, לא פעלה בהתאם לנוהלי תפעול ותחזוקה להבטחת תקינות המכלים, לא נמנעה מפליטת אדי דלק לסביבה ואחסנה נפט במכלים לא אטומים. המשרד סבור כי הפרות אלו יכולות להסביר חלק ממפגעי הריח מהם סובלים תושבי קריית חיים בחודשים האחרונים.

מהלך ללא משמעות בטווח המידי

אלא שלמהלך אין משמעות בטווח המידי - תש"ן לא תפסיק את פעילותה מחר בבוקר. אך בניגוד לצו, שבו נקבע כי חידוש הרישיון אמור להיות אוטומטי, קליש-רותם לא מחדשת כעת את הרישיון, ותחליט האם להאריך את רישיון החברה במהלך הבירור. רישיון החברה, אם כן, מותנה בהחלטת העירייה שתתקבל ביום חמישי, לאחר השימוע. בין האפשרויות, יכולה העירייה ביום חמישי להחליט לנפק לחברה רישיון זמני לתקופה, המותנה בתיקון הליקויים.

מתש"ן נמסר כי "תש"ן הינה חברה חיונית למשק האנרגיה בישראל ולתפקודו הרציף. החברה מקצועית, בטוחה ומשקיעה משאבים רבים ואמצעים חדישים במתקניה, תוך עמידה בכל תקני הבטיחות מהמחמירים ביותר בעולם.

"תש"ן מבוקרת ומפוקחת על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים ומיישמת את הנחיותיהם באופן מלא. ניכר כי הודעתה של עיריית חיפה פופוליסטית וריקה מתוכן, שכן רישיונות עסק לצמיתות בוטלו מתוקף חוק עוד בשנת 2018. תכליתו של מהלך זה הוא שיפור תדמיתה הקורסת של עיריית חיפה בעיני התושבים. אנו שבים ומדגישים - להתמקד בפתרונות, בקבלת החלטות ולא בכותרות."

לפנות מיד את מכלי הדלק ליד בתי המגורים

בדיון שהתקיים הערב במועצת העיר חיפה, קבעה המועצה כי עד להעתקת התעשייה המזהמת במפרץ חיפה כולה - כפי שמוצע בדוח מקינזי וכפי שהצהירה השרה להגנת הסביבה שבכוונתה לפעול, היא דורשת לפנות לאלתר את מכלי הדלק הסמוכים לבתי מגורים ומכלי דלק תקולים, תוך צמצום הפעילות התפעולית הקיימת ביתר המתחם.

בתוך כך, קראה מועצת העיר לכינוס כלל הגורמים העוסקים בנושא ובהם: המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה, רשות מנהל מקרקעי ישראל וגורמי התכנון השונים במטרה להביא במשותף לפתרון מהיר ונכון להעתקת חוות המכלים ממיקומו הנוכחי.

בהחלטה נוספת שהתקבלה הערב נאמר כי "מועצת עיריית חיפה תומכת בפינוי הדרגתי של המתחם הפטרוכימי והכימי במפרץ חיפה הכולל את: בתי הזיקוק, כאו"ל, גדיב ושאר החברות הרלוונטיות הנלוות".

עוד קובע המועצה בהחלטתה, כי המתחם צריך להתפנות בתוך עשר שנים, תוך צמצום השימוש בדלקים פוסיליים מזהמים. בתוך כך, דורשת מועצת העיר לקחת חלק בוועדה הממשלתית שתדון בעתיד מפרץ חיפה וכן כי נציג מקצועי יכהן מטעמה במנהלות המיועדות לנהל את תהליך השינוי. כך מבקשת המועצה כי נציג מטעמה יהיה שותף בתהליך, אותו עתידים להוביל גורמים ממשלתיים וילווה בפיקוח הדוק של גורמי המקצוע בעיריית חיפה.

עוד נאמר בהחלטה, כי פינוי של תעשיות המפרץ יעשה בשיתוף פעולה מלא עם עובדי התעשיות וכי עיריית חיפה תיבחן ותציע ייזום פרויקטים ממשלתיים ועירוניים לניקוי הקרקעות, באמצעות כוח האדם המקצועי ובמימון התעשיות מתוך דאגה לעתידם.