פחות בירוקרטיה: שירות התעסוקה יקל על העובדים בתהליך לקבלת מענק חזרה מחל"ת

ע"פ תנאי המענק כיום, כל עובד צריך להיכנס למערכת ההזדהות הממשלתית, לפתוח לעצמו שם משתמש וסיסמה, למלא טופס אישור הצהרות המעסיק, להצהיר שורת ההצהרות, לחתום על הטופס ולאשר את הבקשה  • מעסיקים רבים התלוננו על כך שהדרישה חסמה אותם בדרך לקבלת המענק

הפגנת העצמאים על מתווה הסיוע הממשלתי  / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הפגנת העצמאים על מתווה הסיוע הממשלתי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הקלה בבירוקרטיה למעסיקים במסגרת הבקשות למענק עידוד החזרת עובדים: החל משבוע הבא שירות התעסוקה תאפשר לעובד לאשר בלחיצת כפתור בלבד את הצהרות המעסיק. זה נשמע פשוט, אבל מדובר על דרישת אישור שחסמה לא מעט מעסיקים בדרך לקבלת המענק. על פי תנאי המענק כיום, בתום מילוי טפסי בקשת המענק על ידי המעסיק - שכוללים מילוי ידני של כל הפרטים של כל עובד, גם אם הוא מעסיק מאות עובדים - מקבל כל עובד של אותו מעסיק הודעת טקסט או דואר אלקטרוני (או גם וגם), במסגרתם הוא נדרש לאשר את כל הצהרות המעסיק בנוגע להעסקתו. כל אחד מהעובדים צריך להיכנס למערכת ההזדהות הממשלתית ולפתוח לעצמו שם משתמש וסיסמה במערכת הממשלתית ולאחר מכן ניתנת לו גישה לטופס אישור הצהרות המעסיק, שם הוא צריך להצהיר שורת ההצהרות, לחתום על הטופס ולאשר את הבקשה.

מעסיקים רבים התלוננו בפני "גלובס" כי הדרישה שעל כל עובד שהחזירו לעבודה לאשר את הפרטים שהמעסיק דיווח, מכבידה ומעכבת את היכולת שלהם לקבל את המענק. רבים מהם הקדישו שעות ארוכות כדי לשבת למלא את הצהרות העובדים שנדרשו יחד עמם, לבקשת העובדים, ואחרים נדרשים "לרדוף" אחר העובדים כדי שימלאו את הטפסים הנדרשים. במקרה הטוב מדובר היה בבזבוז זמן של העובדים והמעסיקים, בזמן העבודה, ובמקרים הגרועים מעסיקים לא הצליחו להתקדם לשלב אישור בקשתם.

התלונות הללו הגיעו אל לשכת שירות התעסוקה, אשר מראש התנגדה לסעיף החוק שדרש את "אישור העובד", וזו החליטה לחפש דרך להקל על המעסיקים. בשירות התעסוקה מוגבלים במגבלות החוק, ולכן לא יכולים לבטל לחלוטין את הדרישה לאימות הצהרות המעסיק על ידי העובדים, אך כדי לסייע למעסיקים נקבע מתווה חדש, לפיו במסגרת ההודעות שנשלחו לעובדים ישלח כבר טופס הצהרה לאישור העובד, וזה יידרש ללחוץ על כפתור אישור בתחתית הטופס בלבד. זאת, כאמור, בניגוד למצב הנוכחי בו עובדים נאלצים להקים משתמש במיוחד עבור אישור נכונות הפרטים שהצהיר המעסיק.

לדברי קובי הלפרין, סמנכ"ל שירות הלקוחות בלשכת שירות התעסוקה ומי שאחראי על המענק, "החוק מורכב בהיבט הזה שמדובר במענק למעסיקים אבל נדרש אישור של העובדים, אז בהינתן שאנחנו לא יכולים לבטל את דרישות החוק אנחנו הולכים לאופציה היצירתית הבאה והיא להפוך את זה להכי פשוט - העובד לא צריך לכתוב שום דבר בהצהרה שלו, לא צריך להירשם באתר שלנו אלא רק צריך לאשר את הצהרת המעסיק.

"אנחנו שולחים לעובד הודעת טקסט במסגרתה אנחנו כותבים לו את כל הצהרת-העובד המלאה, כולל פרטיו ופרטי המעסיק והצהרותיו, והעובד רק צריך לאשר בסוף ולאמת את הזהות שלו. הכל בלחיצת כפתור. כל החסמים נעלמים בבת אחת".

המענק לעידוד החזרת עובדים כולל מענק בסך 7,500 שקל עבור כל עובד שהוחזר מחופשה ללא תשלום החל מ-1 ביוני, ו-3,500 שקל עבור כל עובד שהוחזר מחל"ת החל מ-19 באפריל. מיום פתיחת האפשרות להגיש מענק (15 ביולי), יש למעסיקים 60 יום להגיש את הבקשה. לפי אתר שירות התעסוקה, בו מתעדכנים מדי יום נתוני הבקשות, עד כה העביר שירות התעסוקה לשירות המסים (המשלמת את המענק בפועל) בקשות למענקים על סך כ-294.2 מיליון שקל שאושרו לכ-31 אלף מעסיקים (עוד כ-14 אלף בקשות הוגשו וממתינות להשלמת ההליך ולאישור). על פי חוק, למדינה יש 21 ימים להעביר את התשלום לאחר שהבקשה למענק הוגשה והושלמה. בינתיים, העבירה המדינה כ-265.8 מיליון שקל למעסיקים .

תקציב מענק זה, נזכיר, עומד על 6 מיליארד שקלים, אך זכאים רבים כלל לא הגישו בקשה למענק עדיין.

ל"גלובס" הגיעו פניות רבות ממעסיקים שביקשו למלא את הטפסים הנדרשים לקבלת המענק וגילו סבך בירוקרטי ומסלול מכשולים מאתגר. אך אחת הדרישות המקוממות ביותר עבור המעסיקים הייתה הדרישה לקבל אישור של העובדים שלהם להצהרות שהצהירו. מעבר לתלות שיצרה הדרישה בעובדים, התברר שהעובדים לא תמיד מבינים מה עליהם לעשות או שאינם ממהרים למלא את הטופס (הם לא זכאים למענק הזה, רק המעסיק). מי שעמד מאחורי הדרישה הזאת היה משרד המשפטים שלא היה מוכן לבטל דרישה זאת חרף בקשות מצד גורמים רבים, וכן משרד האוצר שקבע את מדיניות ותוואי המענקים. הדרישה נועדה לתת אישור משפטי להצהרות המעסיק, ולמנוע תרמיות.

מי שעמד במוקד מול המציאות הקשה שיצרה הדרישה הזאת הייתה לשכת שירות התעסוקה, אשר קיבלה פניות רבות מהלשכות המקצועיות, ובראשם לשכת רואי החשבון, וכן ממעסיקים, מייצגים וגופים המייצגים עסקים במשק, על כך שהבירוקרטיה שנקבעה בחקיקת המענק מכבידה.

הלשכה הקשיבה ופעלה - במסגרת גבולות החוק - להקל מעט בבירוקרטיה, ובין היתר אפשרה לעובדים לאשר את הצהרות המעסיקים שלהם באמצעות המוקד הטלפוני שנפתח ולא במייל או בהודעת הטקסט. גם הליך זה לא היה נטול בעיות מאחר שהמוקד הוצף במהרה במאות שיחות וזמן ההמתנה לנציג היה ארוך מאוד לעיתים. לדברי הלפרין, הלשכה המשיכה לחשוב על פתרונות יצירתיים, וכך נולד הטופס הפשוט החדש. "מגבלות הזיהוי והצהרת העובד מאוד גדולות אבל המזל הגדול היה שהצלחנו להכניס בתהליך החקיקה בסעיף הדורש את אישור העובד משפט קצר שמאפשר לנו יצירתיות, כי כתוב בחוק בהודעת טקסט או במייל 'או בכל דרך אחרת'. וכך הכנסנו את האפשרות להצהרה טלפונית של העובד. אנחנו עושים תהליכי טיוב כל הזמן. אני בקשר יום יומי עם הציבור, עם לשכת החשבון, קהל המייצגים, לשכת יועצי המס, התאחדות התעשיינים, התאחדות לשכות המסחר וכל הזמן עולות שאלות מהשטח. לאט לאט מתחנו את הכללים כדי לסייע למעסיקים ואפשרנו הצהרת עובד בטלפון, ועדיין לשכת רואי החשבון ואחרים פנו אלינו ואמרו שהעובדים לא ממתינים שיענו להם במוקד או לא מתקשרים בכלל, כי זה גוזל זמן. גם הבוקר מעסיקה ששוחחתי עמה אמרה לי 'ביקשתי שהעובדים יתקשרו וחלק לא הסכימו להמתין את משך הזמן שצריך או בכלל לפנות את הזמן להתקשר'. התהליך החדש שאנחנו פותחים מסייע גם לזה, כי זה לא דורש זמן כלל".

לדברי רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, מדובר בהקלה משמעותית בבירוקרטיה. "בקשת הלשכה בשיתוף פעולה עם נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל להפחתת הנטל הבירוקרטי נענתה בחיוב, וכעת אישור הבקשה על ידי העובדים יעשה בדרך פשוטה ומהירה יותר . בנוסף, בעקבות פנייתנו צפויה להעלות מערכת חדשה, במערכת זו צפויות הקלות נוספות בפרטים הנדרשים ממעסיקים בעת הגשת הבקשות".

רו"ח איריס שטרק/ צילום : יונתן בלום
 רו"ח איריס שטרק/ צילום : יונתן בלום

עוד לדברי שטרק, "המענק המתמרץ מעסיקים להחזיר עובדים מהחל"ת הוא חשוב ומשמעותי, ועל כן צריך להקל ככל שניתן על ההליך הבירוקרטי בהגשת הבקשה למענק. אנו מקווים שצעדים אלה ישפרו את הגשת הבקשות למענק, ויובילו לכך שיותר מעסיקים ישתמשו בו. בשלב זה יש מיצוי נמוך ביותר של ההקצאה הממשלתית למענק, ויש לפעול כך שהמענקים יגיעו למעסיקים זכאים, המחזירים עובדים מחל"ת ומסייעים בכך לצמצום האבטלה".

הגשת בקשות המענק בעיצומה ובימים האחרונים לשכת שירות התעסוקה אף פנתה לכלל העובדים שלא הגיבו לבקשת המעסיק לאישור הצהרותיו וביקשה כי ישלימו את הליך "אישור העובד". בעקבות התזכורת של הלשכה, נכנסו לאתר למעלה מעשרת אלפים עובדים שסללו את הדרך לקבל המענק עבור המעסיק. במקביל, מעדכנת הלשכה את המעסיקים במסגרת שלושה מיילים שבועיים על מספר העובדים שאישרו את הצהרתם ועל העובדים שעדיין לא הגיבו, ובכך מתאפשר למעסיק לפנות בעצמו לעובד שטרם השלים את ההליך. הלפרין: "המעסיק שמעודכן איזה עובד שלו לא הגיב לבקשת אישור הפרטים יכול עכשיו להזמין את העובדים אחד אחד ולבדוק אם הם קיבלו את ההודעה, ולבקש שילחצו "אישור" בלבד. הכל מהיר וכל התהליך בנייד, בלי להמתין. למי שעדיין צריך, המוקד הטלפוני רלבנטי, אבל לרבים מהמעסיקים והעובדים ההליך החדש יפתור את הבעיה".

בנוסף, במקביל להקלה ב"אישור העובד" מתכוונת לשכת התעסוקה ליישם הקלה בירוקרטית קלה גם בטפסים שנדרשים המעסיקים למלא, ובין היתר ירדה הדרישה מהמעסיק לשייך את העובד שלו לאחת הקטגוריות של שירות התעסוקה (עובד שמדווח לשירות התעסוקה, עובד שמקבל קצבאות, עובד שלא מדווח וכדומה). מדובר בדרישה של מידע שלא היה קודם בידי המעסיק כלל, והמעסיק נדרש לקבל אותו מהעובד, לעיתים תוך חשש לפגיעה בפרטיותו.

הלפרין: "ניסינו לעשות את טופס הגשת הבקשה הכי מינימלי שאפשר במסגרת החקיקה שהגדירה לנו את השדות. כל שינוי מצריך תהליך מורכב מול משרד המשפטים ומשרד האוצר ומחייב ייעוץ משפטי, אבל הצלחנו לשנות כמה דברים ובין היתר בטופס החדש המעסיקים לא יצטרכו לשייך את העובדים לקבוצות

עובדים לפי הרישום שלהם בשירות התעסוקה, למשל מקבלי קצבאות, עובדים שלא נרשמו בשירות התעסוקה וכדומה. יש קטגוריות לכל עובד, ועד כה כל מעסיק היה צריך לכתוב לגבי כל עובד לאיזה קבוצה הוא שייך. זה לא מידע שיש למעסיק והוא היה צריך לוודא את זה מול העובד. העמודה הזאת יורדת, וזה מוריד מהמעסיק נטל בירוקרטי גבוה מאוד וגם את החשש מפגיעה בפרטיות של העובד. אנחנו טענו שזו פגיעה בפרטיות של העובד מול המעסיק שלו, שלא חייב להיחשף למידע הזה, והטענה התקבלה".

השינויים הללו יכנסו לתוקף בשבוע הבא, ובינתיים מייצגי המעסיקים ממשיכים לדרוש הקלות נוספות. שטרק: "נמשיך לפעול על מנת להפחית את הנטל הבירוקרטי באמצעות, בין היתר, הדרישה להפחתת המידע הנדרש מהמעסיקים למלא בעת הגשת הבקשות כגון, מידע הקיים במאגרי המידע של לשכת שירות התעסוקה כמו מועד הוצאת העובדים לחופשה ללא תשלום וחזרתם".