הוא מוביל את סעודיה לעשות היסטוריה ביחסים עם ארה"ב וישראל. כשהוא לא מדלג ממסיבה למסיבה

מסיבות בעשרות מיליוני דולרים עם הראפר פיטבול, ריסון משטרת הדת, מסחר חשוד במניות ושליטה בחברות ענק • קווים לדמותו של הנסיך מוחמד בן סלמאן, שסולל את דרכו אל הכתר הסעודי, ואולי גם לכינון שלום עם ישראל

הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס - Balkis Press
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס - Balkis Press

הדוגמניות הגיעו ראשונות. סירות שעליהן כ-150 נשים מברזיל, רוסיה ועוד עגנו בקיץ 2015 ב-Velaa Private Island, אתר נופש עשיר באיים המלדיביים. כל דוגמנית הובאה בעגלת גולף למרפאה, לבדיקת מחלות מין, והועברה לווילה פרטית.

הנשים הללו היו אמורות להקדיש את רוב החודש לבילוי עם המארחים שלהן, כמה עשרות חברים של הנסיך מוחמד בן סלמאן מסעודיה, לרגל חגיגות עלייתו. הנסיך עם החיבה היתרה ליוקרה, הרעב לכסף והצורך בכוח מצא את עצמו עם שפע מכל אחד משלושת הדברים הללו.

הוא עבד כמו חמור במשך שנה, הערים על היריבים ופילס את דרכו של אביו סלמאן אל הכתר הסעודי. אחרי הכתרתו בתחילת 2015 העניק סלמאן לבנו מוחמד סמכויות בלתי רגילות, ריכז בידיו את השליטה בצבא ובמנגנוני הביטחון והחל לחולל רפורמות בכלכלה הרדומה ומוטת הנפט של הממלכה.

אבל ביולי של אותה השנה מוחמד רצה קצת הפסקה. הפמליה שלו, שאובססיבית לפרטיות, שכרה את כל אתר Velaa לחודש ב-50 מיליון דולר לפי יודעי דבר. על העובדים נאסר להביא טלפונים ניידים עם מצלמות. הראפר האמריקאי פיטבול וכוכבת הפופ הדרום-קוריאנית סיי הופיעו. למסיבה במלדיביים יש עדויות מכמה מהנוכחים וגם מכמה מהמשתתפים בתכנון.

באותה התקופה הנסיך הצעיר קנה גם את "סרין", יאכטה באורך 439 רגל שביל גייטס שכר שנה לפני כן, ב-429 מיליון יורו, וגם טירה ליד ורסאי עם מזרקות ותעלת מגן ביותר מ-300 מיליון דולר.

אך המסיבה לא נמשכה זמן רב. השמועה על ביקור הנסיך במלדיביים דלפה לעיתון מקומי. התקשורת באיראן, אויבתה של סעודיה, מיהרה להפיץ את העניין בחדשות. פחות משבוע מתחילת המסע, מוחמד והמשלחת שלו עזבו.

המסיבה הכמעט לא ידועה הזאת הייתה עצירה קצרה בנסיעה הפראית של מוחמד. בשנים הבאות הוא ירסן את משטרת הדת הידועה לשמצה בסעודיה, ירחיב את זכויות הנשים במדינה, ייכנס למלחמה בתימן וינעל מיליארדרים ובני משפחה שלו במלון ריץ קרלטון בריאד באשמת שחיתות. זרועות הביטחון שלו יתנקשו גם בחיי העיתונאי ג'מאל חשוקג'י באיסטנבול (אף שהוא עצמו טען שלא הורה על הרצח). כעת, כאשר המלך סלמאן בן ה-84 סובל מבעיות רפואיות, ונכנס לבתי חולים חדשות לבקרים, לאחרונה בשל ניתוח ערמונית, ההבנה כי הנסיך מוחמד יכול להפוך בקרוב למלך מוחמד חשובה מתמיד כדי להעריך את הכיוון שסעודיה עשויה ללכת אליו.

המלך סלמאן לצד הנסיך מוחמד. העניק לבנו סמכויות בלתי רגילות בתחום הביטחון / צילום: רויטרס - HANDOUT
 המלך סלמאן לצד הנסיך מוחמד. העניק לבנו סמכויות בלתי רגילות בתחום הביטחון / צילום: רויטרס - HANDOUT

להיות סטיב ג'ובס

ההוצאות הראוותניות של יורש העצר וההתמקדות שלו בעושר מקורן בסוד משפחתי. במשך רוב חייו משפחתו לא הייתה עשירה: כנסיך בכיר קיבל אביו סלמאן מענק חודשי ענק, אך הוציא אותו על ניהול ארמונותיו, תשלומים לעובדים ותשלומי שוחד.

בגיל 15 נדהם מוחמד לגלות מפיו של בן דודו, שאביו סלמאן לא צבר את מה שבני משפחת המלוכה מגדירים כהון רציני. גרוע מזה, הוא שקע בחובות מסוכנים. ידידי המשפחה נתקפו בהלם כשבעשור הקודם נפוצה שמועה בפריז שהקבלנים והעובדים של סלמאן לא קיבלו תשלום זה שישה חודשים. במקום להסתמך על חסדיו של מי שהיה מלך, הנסיך מוחמד החליט להיות איש העסקים של המשפחה.

הסברה הזאת מבוססת על ראיונות עם עשרות בני אדם בשלוש יבשות שהיו להם קשרי עסקים או משפחה עם מוחמד או כאלה שהכירו אותו אישית. הנסיך סירב להגיב על האינטרסים העסקיים או על עלייתו לשלטון. כשכתב חדשות CBS שאל אותו על הוצאותיו בראיון טלוויזיוני לפני שנתיים, אמר: "בכל הנוגע להוצאותיי הפרטיות אני אדם עשיר, לא עני".

בגיל 16 הצליח מוחמד לגייס 100 אלף דולר ממכירת זהב ושעוני יוקרה שקיבל. זה היה ההון ההתחלתי להסתערות על המסחר במניות.

ההון הזה הלך לאיבוד במהרה, אך רק לאחר שהתיק של הנסיך מוחמד צבר ערך והעניק לו את הריגוש שהוא ימשיך לחפש. הוא החליט לצאת לחו"ל אחרי האוניברסיטה ולהיכנס לעסקי הבנקאות, הטלקום והנדל"ן. הוא לא ציפה לכוח פוליטי ממשי בריאד. כבן זקונים של נסיך עם סיכויים קלושים להפוך למלך, למוחמד לא הייתה תקווה להתקרב לכתר.

בכמה ערבים לקח מוחמד חברים למדבר הסעודי, שם הציבו אוהלים ועשו מדורה. הוא דיבר על תוכניותיו להפוך למיליארדר כמו סטיב ג'ובס וביל גייטס. בתסכול רב הוא גם דיבר על הצעירים בסעודיה. "הם שיכולים לקבוע את עתיד הדור שלנו", אמר לילה אחד. "אם לא ניכנס לתמונה, מי ייכנס?".

החיפזון הוא סמל מסחרי

הוא התמקד בבניית הון, הקים חברות וקנה אחזקות. ב-2008, בסיוע מתווכים, הוא שכנע את חברת ורייזון להביא לסעודיה תשתית סיב אופטי. ורייזון קיבלה אחזקת מיעוט במיזם שהשותפה הגדולה ביותר בו הייתה אחת החברות של הנסיך. בראש המחלקה המשפטית של ורייזון עמד ויליאם באר, התובע הכללי בממשל טראמפ היום.

העסקה סייעה לבניית מעמדו של מוחמד בבית - "הבן שלי עשה מיליונים בשביל המשפחה", התגאה סלמאן - אבל לא השיגה שום דבר. לחברה של מוחמד לא היה הניסיון לממש את הפרויקט. ורייזון מחקה את ההשקעה ועזבה.

גם המסחר של מוחמד במניות נקלע למערבולת. ב-2013 הבחינה הרגולציה בדפוסי מסחר חשודים הקשורים לחשבונות שלו ושל נסיכים נוספים. הרגולטור הראשי של סעודיה באותה העת מוחמד אל-שיח' חקר וקבע שסוחר שפעל מטעם הנסיך מוחמד הוא האחראי למסחר החשוד. המקרה הזה הרתיח את המלך עבדאללה, והנסיך מוחמד סולק מניהול ענייני הממשלה.

אך זו הייתה הדחה זמנית. גם במהלך ימי עשיית הכסף שלו בחן הנסיך מוחמד בדקדקנות את האפשרויות להרוויח - ואם צריך, להרוויח מחדש - מעמד בחצר המלוכה. הוא ידע איך להביא תועלת לזקנים רבי־כוח כמו המלך עבדאללה, וביצע מטלות שנסיכים אחרים לא אהבו לעשות, כמו פינוי אלמנת המלך לשעבר מהארמון כשזו סירבה להתפנות.

כשסלמאן קיבל במפתיע את הכתר, הרעיונות של הנסיך מוחמד קיבלו לפתע עדיפות עליונה. יום אחרי הלווייתו של עבדאללה קיבל מוחמד לידיו את ניהול חצר המלכות. ב-4 לפנות בוקר הוא זימן פקידים ואנשי עסקים לפגישה מאוחר יותר באותו היום. הוא שאל אותם אם שינוי הממשלה של עבדאללה באמצעות ביטול ועדות השלטון שלו מסוכן מדי. היו מי שיעצו לו לפעול באיטיות ולעקוב אחר התגובות.

"שטויות", השיב הנסיך, לדברי אדם שנכח במפגש. "אם זה הדבר הנכון לעשות, נעשה את זה היום".

בתוך שבוע הפך מוחמד בן סלמאן לאחראי על הכלכלה והצבא בממלכה - חיפזון שהפך לסמל מסחרי. הוא הקיף את עצמו ביועצים חדשים, חלקם ללא רקע וניסיון ממשלתי, ועודד אותם להתווכח איתו אל תוך הלילה בנושאי מדיניות. הוא גם קידם את מוחמד אל-שיח' - שחקר אותו ב-2013 על מסחר בניצול מידע פנימי - ליועץ כלכלי בכיר.

זמן קצר לאחר מכן קיבל הנסיך מוחמד את השליטה במפיקת הנפט הממלכתית סעודי ארמקו, החברה הרווחית ביותר בעולם. עם הכסף שלה ברשותו הוא יתחיל לעבוד על הפיכת קרן ההון הריבונית המנומנמת של הממלכה למשקיעה המשפיעה ביותר בעמק הסיליקון. הנער עם האובססיה לבנות את ההון שלו ולהפוך לביל גייטס שולט כעת ביותר כסף מכפי שהוא יודע מה לעשות בו. הון וכוח הפכו לאובססיות של הנסיך מוחמד.

בן סלמאן וטראמפ בפסגת ה־G20 ביפן. ההבנה כי יהפוך למלך חשובה מתמיד להערכת הכיוון שסעודיה הולכת אליו / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque
 בן סלמאן וטראמפ בפסגת ה־G20 ביפן. ההבנה כי יהפוך למלך חשובה מתמיד להערכת הכיוון שסעודיה הולכת אליו / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque

ובגזרת ישראל: התחממות |טל שניידר

על רקע ההסכם המדיני עם איחוד האמירויות חלה התקרבות גם בין סעודיה לישראל. מוקדם יותר החודש שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן, התייחס לראשונה להתפתחויות באזור. במסיבת עיתונאים שנערכה בברלין עם שר החוץ הגרמני הייקו מאס אמר בן פרחאן כי סעודיה מחויבת להשגת שלום כאופציה אסטרטגית באופן המבוסס על היוזמה הסעודית.

היוזמה הועלתה לראשונה בכינוס הליגה הערבית בביירות ב־2002 ובבסיסה הרעיון של נרמול מערכות היחסים של ישראל עם מדינות ערב בתמורה להקמת מדינה פלסטינית, שמזרח ירושלים בירתה. ישראל מעולם לא הגיבה ישירות ליוזמה.

בן פרחאן הוא בכיר הממשל הסעודי הראשון שמתייחס בגלוי להכרזה על הסכם שלום/נורמלזיציה בין ישראל לאיחוד האמירויות. ההנחה היא שיורש העצר של האיחוד לא היה מתקדם בהליכים עם ישראל ללא אישור ותמיכה של סעודיה.

החודש גם אמר טראמפ: "אני צופה שסעודיה תצטרף להסכם בין ישראל והאמירויות".
בצעד היסטורי וחסר תקדים, ביום שני האחרון יצאה טיסת אל על לאיחוד האמירויות דרך המרחב האווירי של סעודיה. בטיסות אל על להודו למשל לא הותר עד כה מעבר מעל המרחב הסעודי, וההיתר היום מקצר את הטיסה לכארבע שעות - עניין מהותי ועדות ליחסים ההולכים ומתחממים.

במקביל, ביום חמישי נחשף ב"גלובס" כי טראמפ צפוי להזמין למפגש בבית הלבן את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. לא צפוי להתקיים מפגש של נתניהו ובין סלמאן, אבל טראמפ יבקש להשיג תמיכה מורלית בהסכם עם האמירויות כצעד ראשון להתקרבות היחסים גם בין סעודיה וישראל.