עם רוח גבית מהצמיחה בקופות גמל: בית ההשקעות מור נכנס לניהול כספי מוסדיים

ל"גלובס" נודע כי קופת הגמל של הסתדרות המח"ר תנהל מחצית מכספיה במור • באחרונה מימשו בעלי השליטה בבית ההשקעות מקצת ממניותיהם, לאחר שנסקו למחיר שיא

יוסי לוי / צילום: איל יצהר
יוסי לוי / צילום: איל יצהר

עם רוח גבית מההצטיינות בתשואות והגידול האדיר בפעילות ניהול קופות גמל וקרנות השתלמות החדשה יחסית שלו, נכנס בית ההשקעות מור לתחום פעילות משיק חדש: ניהול כספי מוסדיים חיצוניים. ל"גלובס" נודע כי קופת הגמל של הסתדרות המח"ר (הסתדרות האקדמאים במדעי החברה והרוח) מעבירה מחצית מהיקף הנכסים שלה לניהול של בית ההשקעות מור. 

מבחינת מור השקעות  מדובר בתוספת כוח לניהול השקעות, שאותן מוביל בתחום החיסכון לטווח ארוך אורי קרן. עוד מדובר בכניסה לשוק שנשלט בעיקר על ידי פסגות ואי.בי.אי, שמחזיקים בפעילות ניהול כספי מוסדיים חיצוניים גדולה. נציין כי התשלום בתחום זה נמוך מאוד, ויש בו יתרון לגדול, כשההוצאות בגין ניהול ההשקעות מתלבשות על מערכי ניהול השקעות קיימים.

קופת הגמל מחר - קופה ענפית של הסתדרות המח"ר, בראשותה של אלכסנדרה ציבולבסקי, שמשמשת גם יו"ר הקופה - מנהלת חיסכון עבור כ-35 אלף עמיתים, והיא מנהלת נכסים בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל. הקופה הענפית תעביר מחצית מנכסיה לניהול מור, כשהיתרה נותרת באי.בי.אי. על פי הערכות, הכסף שעובר לניהול מור יוצא מניהול פסגות. 

כאמור, מדובר בזריקת מרץ נוספת לפעילות הגמל הסופר-צומחת של מור. נכון לסוף יולי נוהלו בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות של מור נכסים בסך כ-3.8 מיליארד שקל, כשבשבעת החודשים הראשונים הגוף צמח בעיקר על חשבון המתחרים. זאת, משום שבינואר עד יולי השנה הוא רשם העברות חיוביות ממתחרים בהיקף מצטבר של כ-2.4 מיליארד שקל.

המגמה הזו נמשכת, כשב-10 באוגוסט פעילות הגמל וההשתלמות של מור כבר ניהלה נכסים בהיקף של כ-4.2 מיליארד שקל. ההצלחה הזו קורית על רקע בולטות בתשואות.

מניית מור עלתה ביותר מ-70% השנה

תמיר פלג, מנכ"ל קופת גמל מחר, מסר כי "בחרנו בבית ההשקעות מור לאחר בחינה קפדנית של כמה בתי השקעות מובילים בהליך תחרותי, שבו הוגדרה פונקציית מטרה של בחירת גוף פיננסי עם תוצאות מוכחות בדגש על ניהול השקעות אקטיבי, אנליזה איכותית ולא פחות חשוב אנשי מפתח בכירים עם ניסיון רב בניהול השקעות. בעת הנוכחית, המאופיינת בריבית אפסית, קיימת חשיבות רבה לניהול מקצועי של נכסים פיננסיים בידי אנשי מקצוע סופר-מקצועיים".

תמיר פלג / צילום: תמונה פרטית
 תמיר פלג / צילום: תמונה פרטית

יוסי לוי, מנכ"ל מור בית השקעות, אמר בתגובה לפניית "גלובס" כי "בית ההשקעות מור קיים יותר מעשור, ושם מאז ומתמיד דגש על אנליזה, ניהול השקעות מקצועי ושירות איכותי. אנו מודים להנהלת החברה ואורגניה על הבעת האמון".

לפני כשבוע מכר יוסי לוי מניות של מור, בהיקף כולל של יותר מ-13 מיליון שקל, כשלצדו מכר מניות של בית ההשקעות גם יוסי מאירוב, שנמנה עם קבוצת בעלי השליטה. מאירוב מכר מניות של מור בכ-3.3 מיליון שקל. בסך הכל מכרו השניים כ-2.4% ממניות בית ההשקעות, ככל הידוע, לשני גופים מוסדיים שרצו להיכנס להשקעה במור. 

בסביבת החברה מסבירים כי היו מוסדיים שרצו להיכנס לחברה ולא מצאו החזקות בשוק, וכך לוי ומאירוב גם הכניסו משקיעים חזקים לחברה וגם הגדילו את החזקות הציבור. בכל אופן, המכירה של השניים נעשתה מחוץ לבורסה, כשבמקביל מכר מניות גם ניר צרפתי, מבכירי מערך ההשקעות בבית ההשקעות, שמימש מניות בכ-193 אלף שקל (ועדיין נותר עם עיקר החזקתו בחברה). עוד נציין כי יום לפני ההודעה על העסקאות האלה, מימש יוסי לוי אופציות שרכש בשוק.

המימוש של המניות נעשה בצל גאות במניות מור - בית השקעות שכבר היה שווה בשיאו (20 באוגוסט) כ-857 מיליון שקל. מאז נסחרות מניות בית ההשקעות במגמת ירידה, והוא שווה כיום בבורסה כ-700 מיליון שקל - עלייה של יותר מ-70% מתחילת השנה.

בית ההשקעות מור הצומח, שנסמך על פעילותו בתחום קרנות הנאמנות (מחזיק יותר מ-5% מהשוק), רשם ברבעון השני רווח נקי של כ-5.3 מיליון שקל, המהווה קיטון של כ-26% ביחס לרבעון המקביל ב-2019, כשהרווח במחצית הראשונה של השנה הצטמק בשיעור דומה, לסך של כ-10.6 מיליון שקל.

מור בית השקעות, שהוקם ויצא לדרך ב-2006 והונפק בבורסה במהלך 2017, הודיע במקביל לפרסום הדוחות על חלוקת דיבידנד של 16.6 מיליון שקל, שלאחריו תתאפס יתרת הרווחים לחלוקה של החברה.