מספנות ישראל עגנה בבורסה לאחר גיוס של כ-340 מיליון שקל

חברת המספנות והמלט הנפיקה כ-20% ממניותיה לפי שווי של כ-1.7 מיליארד שקל "אחרי הכסף"

בעלי השליטה במספנות ישראל: שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב / צילום: איל פרידמן
בעלי השליטה במספנות ישראל: שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב / צילום: איל פרידמן

השלמת הנפקת מניותיה של חברת מספנות ישראל מהשבוע מסכמת תקופת פעילות הנפקות אקוויטי קצרה ואינטנסיבית בבורסה בתל-אביב, ימים ספורים לאחר השלמת הנפקת מניות ראשונית (IPO) של חברת "טכנולוגיות גילוי אש וגזים" (F&G detection) ושל חברת האשראי הצרכני מימון ישיר. זאת למרות הדשדוש המתמשך בשוק המניות המקומי, שמפגר הרבה אחרי הבורסה בארה"ב.

מספנות ישראל הבטיחה גיוס של כ-340 מיליון שקל תמורת כ-20% ממניותיה, בהתאם לתוכניותיה, ולפי שווי חברה של כ-1.7 מיליארד שקל "אחרי הכסף" - נמוך אך במעט מהשווי שלפיו ביקשה לבצע את הגיוס בתחילת הדרך.

במסגרת ההנפקה, שבוצעה בדרך של הצעה לא אחידה (Book Building), ובהובלת דיסקונט חיתום, דיווחה מספנות ישראל על ביקושים של יותר מ-600 מיליון שקל שהתקבלו.

מספנות ישראל, הנמצאת בשליטת שלומי פוגל, משפחת שמלצר, סמי קצב וחברת גולד בונד הבורסאית (שבעלי השליטה בה הם פוגל ושמלצר), מחלקת את פעילותה לשלושה מגזרים עיקריים: המגזר הימי (מספנות), מגזר הנמל (טעינת ופריקת מטענים) ומגזר המלט. בסך הכול מעסיקה מספנות ישראל כ-450 עובדים, ומנכ"ל החברה הוא צבי שכטרמן.

לקראת הנפקתה, הדוחות הכספיים של מספנות ישראל לרבעון השני ולמחצית הראשונה של השנה חשפו את המשך התגברות הדומיננטיות של פעילות המלט שלה, בו הציגה שיפור חד בהכנסות וברווחיות, ומול זאת את החולשה הנמשכת במגזר הימי, הכולל תכנון וייצור כלי שיט צבאיים ואזרחיים, אשר סבל מצניחה דו-ספרתית בהכנסות וברווחים. במגזר הנמל הציגה מספנות ישראל רבעון ומחצית חיוביים.

חברת מספנות ישראל מחזיקה בנמל הפרטי הראשון בישראל, שהוקם בחיפה בשנת 2007, וכספי הגיוס יוכלו כעת לעזור לה בין היתר להתמודד במכרז לרכישת נמל חיפה, בעצמה או יחד עם שותפים בינלאומיים מהענף, כפי שחשפה החברה שהיא שוקלת לעשות, בטיוטת התשקיף שפורסמה לקראת ההנפקה.

רצונה של מספנות ישראל להתמודד על רכישת נמל חיפה נחשף לאחר החלטת המדינה שהתקבלה מוקדם יותר השנה, על מכירתו.

10 הנפקות מתחילת השנה

כאמור, הנפקת מניותיה של מספנות ישראל, הצפויות להתחיל להיסחר בקרוב בבורסה המקומית, מצטרפת ללא מעט מהלכים דומים נוספים מהתקופה האחרונה, המשלימים 10 הנפקות אקוויטי ראשוניות מתחילת השנה.

האחרונה בין אלו היא חברת קטנה יחסית הנמצאת בתחילת דרכה - יצרנית גלאי להבה ואש, חברת F&G detection, שבשליטת המייסד יחיאל ספקטור, שהבטיחה בימים האחרונים גיוס של קרוב ל-30 מיליון שקל, לפי שווי חברה של קרוב ל-180 מיליון שקל "אחרי הכסף".

גיוס בהיקף גדול יותר, של כ-140 מיליון שקל, לפי שווי חברה של פחות מ-1 מיליארד שקל "לפני הכסף", הבטיחה בסוף חודש אוגוסט חברת האשראי הצרכני מימון ישיר.

שתי אלו דחו את מועד ההנפקה הראשוני שתכננו, מוקדם יותר השנה, בעקבות התפרצות משבר הקורונה.

כמגמה, ההנפקות האקוויטי הראשוניות שנעשו בחודשים האחרונים מציגות כיוון חיובי במסחר בהן, וביניהן בולט זינוק של עשרות אחוזים במניית מימון ישיר עם תחילת המסחר בה. כך, שווי השוק של החברה טיפס כבר ל-1.4 מיליארד שקל.

עוד מציגות עליות חדות בטווח דו-ספרתי של אחוזים תוך חודשים ספורים - צמד מניות חברות האנרגיה הירוקה דוראל אנרגיה ומשק אנרגיה, שהחלו להיסחר בחודש יוני, ומניה נוספת שמציגה תשואה חיובית מאז הנפקתה ביוני היא חברת שיווק הגז סופרגז.

מניות חברות הנדל"ן של אזורים ריט ואלמוגים, שתי המניות ה"ותיקות" שהונפקו השנה, שתיהן בחודש פברואר טרם המשבר בשווקים, מציגות מגמות מנוגדות - אזורים ריט עם טיפוס של כ-18% ולעומתה אלמוגים עם שחיקה של כ-28%.