ארה"ב: החוב הממשלתי הגיע לרמתו הגבוהה ביותר ביחס לכלכלה מאז מלחמת העולם ה־2

בקצב הנוכחי החוב צפוי לעלות על התמ"ג בשנה הבאה בעקבות השקעת הממשל במשק שנפגע במהלך משבר הקורונה • בכך תצטרף ארה"ב ליוון, לאיטליה וליפן, שנטל החוב שלהן עולה על גודל הכלכלה שלהם

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס

החוב הממשלתי האמריקאי הגיע לרמתו הגבוהה ביותר ביחס לגודל הכלכלה מאז מלחמת העולם השנייה, והוא צפוי לעלות על התמ"ג בשנה הבאה, בעקבות ההשקעה של הממשל במאבק במשבר הקורונה.

משרד התקציבים בקונגרס מסר אתמול שהחוב הפדרלי שמוחזק בידי הציבור - אג"ח האוצר - צפוי להגיע ל־100% תמ"ג או לעבור אותו, בשנת התקציב שמתחילה ב־1 באוקטובר. מצב זה יכניס את ארה"ב למועדון של קומץ מדינות עם נטל חוב שעולה על גודל הכלכלה שלהן, כמו יפן, איטליה ויוון. השנה צפוי יחס החוב־תמ"ג להגיע ל־98%, גם כן הגבוה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

הגידול בגיוסי החוב לא יצר עד כה חשש בקרב משקיעים ולא הפחית את יכולתה של ארה"ב ללוות עוד כספים. משקיעים קונים בשמחה נכסי אוצר, בגלל הביטחון היחסי שלהם. גם שערי ריבית צפויים להישאר נמוכים מאד, מה שאומר שלממשל יש הרבה מרחב תמרון ללוות כספים.

תשואת אג"ח האוצר לעשר שנים, החשובה ביותר, ירדה אמש (ד') ל־0.643% מ־0.672% יחד עם גאות רחבה בשוקי ההון. תשואות אג"ח יורדות כשמחיריהן עולים.

המאבק בקורונה מושווה למאמץ מלחמתי

על בסיס רבעוני, באפרל־יוני, עברה ארה"ב את הרף של 100% חוב־תמ"ג, כשההוצאה הממשלתית עלתה כדי להילחם במיתון שיצרה הקורונה והכנסות המס צנחו, אך זו תהיה הפעם הראשונה ביותר מ־70 שנה שבכל שנת התקציב יירשם יחס חוב־תוצר כזה. הפעם האחרונה שבה החוב הממשלתי האמריקאי עלה על התמ"ג הייתה ב־1946, והחוב היה 106% מהתוצר, אחרי שנים של מימון מבצעים צבאיים במלחמת העולם.

קובעי המדיניות השוו את המאבק במגיפת הקורונה למאמץ מלחמה צבאי, ואישרו הוצאה של בערך של 2.7 טריליון דולר מאז מרץ לפיתוח חיסון, עזרה לבתי חולים והקלה כלכלית לעסקים, משקי בית ורשויות מדינתיות ומקומיות.

הכנסות הממשל ירדו ב־10% באפריל־יוני בהשוואה לרבעון המקביל ב־2019, כאשר החששות מהנגיף וסגירת עסקים נרחבת שיתקו את הפעילות הכלכלית והעסקים פיטרו מיליוני עובדים.

גירעון פדרלי בנסיקה

השילוב של הגורמים הללו שיגר את הגירעון הפדרלי לנסיקה וגרם לזינוק בחוב הממשלתי ביחס לתוצר המקומי הגולמי.

בסוף יוני, סך החוב עלה ל־20.5 טריליון דולר מ־17.7 טריליון דולר בסוף מרץ, גידול של 16% בשלושה חודשים, לפי נתוני האוצר. הכלכלה התכווצה ב־9.5% ברבעון השני, והחוב יחסית לתמ"ג עלה ל־105.5%, מול 82% ברבעון הראשון.

"זו הייתה עלייה מסיבית בגיוסי החוב שהיה מדהימה למדי, אך גם אפקטיבית מאד", אמרה הכלכלית הראשית לשעבר במשרד התקציבים בקונגרס וונדי אדלברג, שמונתה ביוני למנהלת פרויקט המילטון, גוף מחקר שקשור למכון ברוקינגס. "מצד שני זו בדיוק הסיבה לכך שאנחנו כמדינה רוצים להיות מסוגלים להגדיל את גיוס החוב בזמני חירום".

אף שהכלכלה נסוגה בחדות ברבעון השני, הירידה הייתה גרועה בהרבה ללא התמיכה התקציבית ההיסטורית במשק, אומרים כלכלנים. ההוצאה של הממשל העלתה את הכנסות משקי הבית באמצעות המחאות התמיכה שנשלחו אליהם, הגדילה את ההטבות למובטלים והעניקה הלוואות חירום לעסקים קטנים.

עלויות הריבית נטו על החוב ירדו ב־12% בעשרת החודשים הראשונים של שנת תקציב (אוקטובר 2019 עד יולי 2020) בהשוואה לאותה תקופה שנה לפני כן, למרות הגידול בהלוואות שלקח הממשל. משרד התקציבים בקונגרס מסר אתמול שהוא צופה שעלויות הריבית על החוב הפדרלי יהיו נמוכות יותר בעשור הקרוב מכפי שהוא חזה לפני המגיפה.

"אין הבדל כלכלי בין יחס חוב תוצר של 99% ויחס של 101%", אמרה הכלכלנית אדלברג. מדידה מועילה יותר של מצב בריאותה התקציבי של מדינה היא עקומת החוב שלה ביחס לתמ"ג, לדבריה.