מגפת הקורונה לא גרמה לתמותה עודפת בישראל. אבל יש כוכבית

לפי ניתוח הלמ"ס, עד לסוף יולי 2020 לא ניתן להצביע על תמותה עודפת משמעותית בישראל • נמצאו שלושה שבועות שבהם התמותה הייתה מעט גבוהה מהצפוי, אך במרבית השבועות התמותה קרובה לממוצע ואף נמוכה ממנו • הניתוח לא מתייחס לחודש אוגוסט, שבו מתו יותר מ-400 בני אדם מקורונה

אנשי מגן דוד אדום אוספים אדם החשוד כחולה בקורונה בשבועות הראשונים של התפשטות הווירוס / צילום: Oded Balilty, Associated Press
אנשי מגן דוד אדום אוספים אדם החשוד כחולה בקורונה בשבועות הראשונים של התפשטות הווירוס / צילום: Oded Balilty, Associated Press

לאורך החודשים האחרונים דובר רבות על התמותה העודפת מקורונה בעולם ובישראל. כעת, נתוני הלמ"ס החדשים שופכים אור על הסוגיה וקובעים כי בשנת 2020, עד סוף יולי ובפרט בחודשים מרץ-יולי, לא ניתן להצביע על תמותה עודפת משמעותית בישראל, למרות העלייה במספר המתים מנגיף קורונה והעלייה בחלקם מתוך סך הנפטרים. ואמנם - דוח הלמ"ס איננו מתייחס לתמותה בחודש אוגוסט, שבו מתו כתוצאה מתחלואת הקורונה יותר מ-400 בני אדם.

לפי הלמ"ס, בחודשים הראשונים של השנה התמותה הייתה נמוכה במיוחד, אך מתחילת המגפה ובמיוחד בחודשים אפריל-יולי, לאחר היציאה מהסגר והחזרה לחיי השגרה, התמותה דומה לשנים קודמות, עם תנודתיות בין השבועות. מחישוב סטטיסטי של תמותה עודפת לפי שבועות נמצא כי עודף התמותה בחודשים מרץ-יולי הוא כ-300 מתים מתוך 19 אלף שמתו באותה תקופה.

מתחילת 2020 עד סוף חודש יולי מתו בישראל 27.5 אלף תושבים. בשנת 2019 מתו באותם חודשים 27,550 תושבים. בחודשים האלה שיעור התמותה הגולמי, המביא בחשבון את גודל האוכלוסייה, היה ב-2020 מעט יותר נמוך מ-2019 - 3.0 ל-1,000 לעומת 3.1, בהתאמה. בהשוואה של החודשים מרץ עד יולי 2020 לעומת 2019 שיעור התמותה היה כמעט זהה.

לפי נתוני הלמס, התמותה מנגיף קורונה בישראל היא נמוכה יחסית למדינות רבות אחרות. מתוך כ-19 אלף מתו בישראל בחודשים מרץ-יולי, כ-570 אנשים (כ-3%) מתו מנגיף קורונה (לפי נתוני משרד הבריאות).

שיעור מתים גבוה ביולי

תמותה עודפת היא התמותה מעבר לצפוי בהשוואה לשנים קודמות בתוספת של תמותה שיכולה להיגרם, למשל, ממקרי נגיף קורונה שאינם מזוהים, ממחלות אחרות שלא טופלו בזמן, מהימנעות מפנייה לבתי חולים וכד'. במדינות אחרות, כמו בריטניה , ארצות הברית, ספרד, איטליה וצרפת דווח על "עודף תמותה" בחודשים שחלפו מאז פרוץ המגפה. בישראל בולטת העלייה באחוז הפטירות מנגיף קורונה מסך הפטירות בשבוע של 19-6 באפריל ובכל חודש יולי. בשבוע האחרון של יולי הגיע אחוז הפטירות מנגיף קורונה מסך הפטירות לכמעט 10%.

אך האם סך התמותה גבוה יותר לעומת שנים קודמות? כדי לענות על השאלה האם בישראל יש עודף תמותה ב-2020 ובפרט לאחר פרוץ המגפה, חישבו חוקרי הלמ"ס את שיעורי התמותה השבועיים בישראל לשנת 2020 בהשוואה לממוצע של חמש השנים הקודמות (2019-2015), תוך שימוש ברווחי סמך משיעורי התמותה באותן שנים.

לפי הממצאים, בכל הגילים, מתחילת 2020 עד סוף יולי השנה, שיעור התמותה היה גבוה מהצפוי (מחוץ לרווח הסמך) בשלושה שבועות: 14, 21 ו-31, כולם אחרי פרוץ המגפה. בשבועות האלה היו בסה"כ 306 נפטרים מעבר לממוצע הצפוי.

שבוע 14 (מה-30 במרץ) היה בתחילת הגל הראשון, ונפטרו בו 114 אנשים מעבר לצפוי. באותו שבוע נפטרו כ-40 מנגיף הקורונה לפי הדיווחים למשרד הבריאות. בשבוע 21 (מה-18 במאי) היה גל חום וייתכן שהוא תרם לתמותה העודפת (117 נפטרים מעבר לצפוי). באותו שבוע דווח על כ-10 פטירות מנגיף הקורונה. בשבוע 31 (שבוע אחרון של חודש יולי), הייתה תמותה עודפת (75 נפטרים). בשבוע זה דווח על כ-83 נפטרים מנגיף הקורונה. גם בשבוע זה היו ימים חמים במיוחד וייתכן שהייתה לכך השפעה על התמותה.

לעומת זאת, היו שישה שבועות שבהם התמותה הייתה נמוכה מהצפוי: שבועות 2, 7-4, 9, שבהם נפטרו כ-670 אנשים פחות מהמספר הצפוי. השבועות האלה היו בחודשים ינואר ופברואר לפני פרוץ המגפה ובעונת השפעת בחורף שהייתה חלשה יחסית השנה. בתקופה שלאחר פרוץ המגפה לא היו שבועות שבהם התמותה הייתה נמוכה מהצפוי באופן מובהק (מחוץ לרווח הסמך), אך במרבית השבועות היא הייתה קרובה לממוצע או נמוכה ממנו.

לא הייתה תמותה גבוהה מהצפוי בקרב בני ה-70 ומעלה

בנוגע לבני גילי 70 ומעלה, בדומה לכל הגילים, היו שלושה שבועות שבהם התמותה הייתה גבוהה באופן מובהק (מחוץ לטווח רווח הסמך): שבוע 14 (תחילת הגל הראשון) שבוע 21 (שבו שרר גל חום) ושבוע 31. בשבועות האלה נפטרו 197 אנשים מעבר לצפוי (73 נפטרים בשבוע 14; 67 - בשבוע 21; ו-57 - בשבוע 31).

לעומת זאת, היו 11 שבועות שבהם התמותה הייתה נמוכה מהצפוי. שבעה מהם היו לפני תחילת המגפה, ובהם היו כ-1,060 פטירות פחות מהצפוי. שלושה שבועות היו אחרי פרוץ המגפה: שבוע 23 (מה-2 ביוני), שבוע 26 (מה-22 ביוני) ושבוע 30 (מה-20 ביולי). בשבועות האלו היו 186 פטירות פחות מהצפוי. בסה"כ לא ניתן לומר שבחודשים מרץ-יולי הייתה תמותה גבוהה יותר מהצפוי בגילי 70 ומעלה. במרבית השבועות התמותה הייתה אפילו נמוכה מהממוצע, אם כי בתוך גבולות רווח הסמך, כלומר ההבדל אינו מובהק.

גם בקרב בני 80 ומעלה מתקבלת תמונה דומה, אך עם עודף קטן מאוד. בשני שבועות בלבד היה "עודף" - שבוע 21 במאי (80 נפטרים), ושבוע 31 ביולי (47 נפטרים). בשישה שבועות היה "חוסר" - כולם לפני תחילת המגפה. ביתר השבועות לא נמצא שיעור תמותה חריג. גם בגילי 80 ומעלה במרבית השבועות בחודשים יוני ויולי התמותה הייתה נמוכה מהצפוי, אך בתוך גבולות רווח הסמך.

בסיכומו של דבר, לפי הלמ"ס, עד לסוף יולי 2020 לא ניתן להצביע על תמותה עודפת משמעותית בישראל, למרות העלייה במספר הנפטרים מקורונה ובשיעורם מתוך סך המתים. בחודשים הראשונים של השנה התמותה הייתה נמוכה במיוחד, אך מתחילת המגפה ובמיוחד בחודשים אפריל עד יולי, התמותה דומה לשנים קודמות, עם תנודתיות בין השבועות. נמצאו שלושה שבועות שבהם התמותה הייתה מעט גבוהה מהצפוי עם כ-300 מתים. ביתר השבועות התמותה קרובה לממוצע ואף נמוכה ממנו.