הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסה; לפידות קפצה ב-11%, אבגול ב-6.8%

מחזור המסחר הסתכם ב-976 מיליון שקל • עליות בולטות נרשמו במניות סייברוואן, אבגול, תדיראן, הכשרת היישוב וסלקום

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

15:55

יום מסחר תנודתי בבורסה הסתיים בעליות קלות במדדי המניות. מחזור המסחר הסתכם ב-976 מיליון שקל.

היום נפתח בירידות חדות לאחר המגמה השלילית בוול סטריט בסוף השבוע, בצהריים כבר נרשמה התמתנות משמעותית בירידות ולקראת סיום המסחר עברו המדדים המובילים לטרטוריה חיובית. 

עליות בולטות נרשמו במניות סייברוואן, אבגול , תדיראן הולדינגס , הכשרת היישוב, סלקום, מליסרון, כלל ביטוח, נייר חדרה ואמות. 

מנגד, ירידות בולטות רשמו מניות אוגווינד , טאואר, פתאל החזקות , לייבפרסון ופריגו. 

13:45

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 נסחר ביציבות ומדד ת"א 90 רושם עלייה של כ-0.3%. מחזור המסחר מסתכם בכ-675 מיליון שקל.

גם בשוק האג"ח המגמה מעורבת ומדדי התל בונד המרכזיים רושמים ירידות של עד 0.1%. 

12:25

מתמתנות הירידות בבורסה וכעת יורדים המדדים המובילים בכ-0.2% בלבד, לאחר ירידות חדות בפתיחת המסחר. 

מניית לפידות קפיטל  מזנקת במחזור ער לאחר שהחברה דיווחה הבוקר כי היא מקדמת את הנפקת חברת דניה סיבוס. 

גם תיקון עולם  רושמת עלייה חדה לאחר שהחברה הודיעה הבוקר כי חתמה עם סופר-פארם על הסכם לשלוש שנים בהיקף הכנסות בהיקף הכנסות המוערך במעל ל-100 מיליון שקל. במסגרת ההסכם, תיקון עולם קנביט תספק לסופר-פארם מוצרי קנאביס רפואי, וכן תעניק לסופר-פארם וללקוחותיה מגוון שירותי ליווי, הכוללים בין היתר שירותי ייעוץ מקוון (Online) ושירותי הגעת אחות מוסמכת לבית המטופל, הכשרות והדרכות אזוריות לרוקחי סופר-פארם והשתתפות בסדנאות מקוונות (Webinar) בנושאי מחקר קליני והעמקת הידע בתחום.

11:10

ירידות בבורסה לאחר המגמה השלילית בוול סטריט בסוף השבוע. המדדים המובילים מאבדים כעת 0.8%-0.7% לאחר ירידות של יותר מ-2% בפתיחת המסחר. 

ירידות בולטות נרשמות במניות טאואר , לייבפרסון , אלקטריאון , פתאל, באטמ  ואוגווינד. 

מנגד, עליות בולטות רושמות מניות סלקום , אבגול , פוקס. 

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ביחד עם דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מתייחסים לירידות בוול סטריט בימים האחרונים ומציינים בסקירתם השבועית כי "מהלך עליות השערים בארה"ב שנמשך באופן כמעט רציף מאז חודש אפריל השיב את רמת השוק יחסית לתוצר אל הרמה הגבוהה במונחים קריטיים שהייתה ממש בראשית 2020, וגם בסוף ולפני לאירוע נפילת השוק ב-2018, 2016 ותקופות קודמות. נראה שהטענות "שהפעם זה אחרת" וישנה סיבה להמשך העליות עקב הנזילות הרבה והרמת הריבית הריאלית השלילית, לא הוכיחו עצמן, אם כי לא ניתן לשלול את האפשרות שלנוכח גורמי הרקע הייחודיים, התיקון בעת הנוכחית יהיה מתון".

באשר לאג"ח ולשערי המטבע הם מציינים כי "היציבות בתשואות הממשלתיות בישראל מעט מפתיעה על רקע המשך העלייה החדה יחסית ברמת התחלואה מקורונה בישראל (הרמה הגבוהה בעולם כרגע ביחס לגודל האוכלוסייה), והאפשרות ההולכת וגוברת של חזרה למגבלות משמעותיות על המשק כולל אפשרות ריאלית לחלוטין של סגר כללי נוסף. יש לציין כי גם השקל שמר על רמתו הגבוהה מול הדולר (שיא של קרוב ל-12 שנה) תוך יציבות סביב רמות השיא מול סל המטבעות". 

10:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב נפתח בירידות חדות, בהמשך לירידות שנרשמו בסוף השבוע בניו יורק, ובהמשך לנפילות ביום חמישי על רקע החשש מסגר במשק בצל התפשטות הקורונה. 

מדד ת"א 3 צונח ב-2.5% בהמשך לצניחה של 3.5% בחמישי, ת"א 90 מאבד 2.3% ומדד הבנקים צונח ב-1.4%.

5 דברים שכדאי לדעת לפני הפתיחה בבורסה בתל אביב

1. המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר בהמשך לירידות החדות שנרשמו בשני ימי המסחר האחרונים בוול סטריט. ביום חמישי מניות הטכנולוגיה הגדולות הובילו את הירידות ביום הגרוע ביותר מאז יוני. מדד ה-S&P 500 ירד ב 3.51% ואילו מדד הנסד"ק צלל בכ-5%. בסיכום שבועי: מדד ה-S&P 500 ירד ב-2.3%, ובכך שבר רצף עליות של חמישה שבועות, מדד הנאסד"ק איבד 3.3% מערכו, והראסל 2000 ירד ב-2.7%. עם זאת, מדד S&P 500 רחוק כעת ב-4.3% משיא כל הזמנים שנרשם בשבוע שעבר, ומדד הנאסד"ק נסוג ב-6.1% מהשיא.

2. המניות הדואליות צפויות להכביד בפתיחה כאשר הפער על מדד ת"א 35 הוא מינוס 0.7%. אופקו חוזרת עם פער שלילי של 2.3%, איי.אפ.אפ חוזרת עם פער שלילי של 2.2%, איי.סי.אל חוזרת עם פער שלילי של 1.5%, אלביט מערכות עם פער שלילי של 1.2%, טאואר עם פער שלילי של 1.9%, לייבפרסון עם פער שלילי של כ-5% וטבע עם פער שלילי של 2.4%.

3. ביום המסחר האחרון בבורסה החשש מסגר נוסף במשק על רקע העלייה במספר הנדבקים לשיא, הפיל את המדדים כאשר ת"א 35 צלל ב-3.4%. בסיכום שבועי: מדד ת"א 35 צנח ב-5.1%, (מתחילת השנה ירד ב-20.4%); מדד ת"א 90 ירד השבוע ב-4.3%, (מתחילת השנה איבד 4.4%); מדד הבנקים צנח ב-6.3% השבוע, (מתחילת השנה צלל ב-32.4%).

ישיבת הממשלה שתוכננה להיום נדחתה ליום שלישי ותכונס לראשונה מזה חמישה שבועות. עולה הערכה כי יוטל סגר על מספר ערים אדומות בהן ריכוז גבוה של הדבקות בנגיף הקורונה. נכון לאתמול יותר מ-1,000 בני אדם בישראל מתו כתוצאה מהקורונה וסיבוכיה, ויותר מ-100,000 החלימו. כלכלני מיטב דש כותבים בסקירתם השבועית: "עלייה בתחלואה ואיומי הסגר עלולים להסיט את הצמיחה מתוואי התאוששות. התחזית לצמיחת התמ"ג של בנק ישראל לשנת 2020 נמצאת בטווח בין מינוס 4.5% למינוס-7% וכעת עולה הסיכון להתפתחות לפי התחזית הפסימית יותר". עוד כתבו במיטב דש, כי "ההתנהגות של שוק המניות המקומי בחודשים האחרונים קשורה בקשר הדוק למצב התחלואה בישראל. לפי ההתפתחויות האחרונות לא נראה ששוק המניות המקומי צפוי לבלוט לטובה".

4. סוכנות הדירוג S&P הפחיתה ביום שישי האחרון את דירוג החוב של טבע ל-BB מינוס תחת הערכה כי החשיפה המשפטית גדלה וצפויה לפגוע ביכולת החברה להשקיע במנועי צמיחה, דבר שיחליש את היתרון התחרותי של החברה. בסוכנות הדירוג הבינלאומית S&P מעריכים שהעלויות המשפטיות שחברת התרופות טבע חשופה אליהן גדולות מההערכה הקודמת, ובעקבות זאת הפחיתו את דירוג החוב ברמה אחת לרמת "אג"ח זבל", (בדומה לדירוג הקודם). אופק הדירוג שהיה קודם שלילי שונה כעת ליציב. בסוף הרבעון השני היקף החוב של טבע עמד על 26.3 מיליארד דולר (חוב נטו בסך 23.9 מיליארד דולר), ברובו חוב שנלקח לפני מספר שנים לצורך מימון הרכישה הממונפת, בהובלת ארז ויגודמן, של אקטביס.

5. חברת השבבים ממגדל העמק, טאואר, מתמודדת בימים אלו עם מתקפת סייבר שפגעה במערכות החברה. טאואר ביצעה באופן יזום ניתוק של מערכות אלו, על מנת לבצע הערכת מצב כאשר היקף הפגיעה לא ידוע בשלב זה. בהודעה לבורסה מסרה החברה: "טאואר דיווחה על המקרה לרשויות הרלוונטיות ועובדת בשיתוף פעולה עם רשויות אכיפת החוק וצוותי מומחים עולמיים, תוך תיאום מלא עם חברות הביטוח של החברה, על מנת להשיב את מערכותיה לפעילות סדירה בהקדם האפשרי. החברה נקטה במספר צעדים על מנת למנוע התפשטות אירוע זה. בשלב זה לא קיימת הערכה לגבי מידת השפעתו בפועל".